Fiser "bajsvatten"

Sv: Fiser "bajsvatten"

Alla de veterinärer, jag har varit i kontakt med har ALLTID förordat fil, A-fil, Do-filus och liknande vid tillfälliga mag/tarmbakteriella störningar, såsom flytt, foderbyte och liknande.

Och vi använder oss alltid av detta, alternativt vetekli, vid magproblem, vilket har visat sig fungera bra för våra hästar.

Mvh

IngelaH

Har även sett andra bukefalister, som använt sig av pro-viva. Men det vet jag inte om min dam skulle uppskatta... ^^

Aha! :idea:

Kanske dom menade vanlig fil? Inte A-fil osv... Måste testa ngon gång om mer problem uppstår!

Foderjäst och bakjäst har inte samma funktion för magen.
Så jag kan verkligen tipsa om vanligt bakjäst ca 1/2-1 paket om dagen i ca 5 dagar. Det gav jag min foderhäst som hade samma symptom som din och han blev mycket bättre :)

Ska höra vad vet säger. Annars får jag testa det. ^^

(Mycket som skall testas, men man måste ju göra det om man ska komma framt till någonting vettigt för hästen!)

Lite OT och lite trådkap...
Men hur ger man fil?
Min häst kan bli lite rasslig i magen när vi är på tävling, speciellt då meeting då vi är borta längre. Häller man bara i fil i kraften då, eller? Hur mycket?

Vill också veta!

Men hur ger man fil?
Min häst kan bli lite rasslig i magen när vi är på tävling, speciellt då meeting då vi är borta längre. Häller man bara i fil i kraften då, eller? Hur mycket?

Häll det i maten. Går inte vanlig fil ner så kan du testa proviva med blåbärs smak. Det brukar gå ner i alla magar.

Foderjäst och bakjäst har inte samma funktion för magen.
Så jag kan verkligen tipsa om vanligt bakjäst ca 1/2-1 paket om dagen i ca 5 dagar. Det gav jag min foderhäst som hade samma symptom som din och han blev mycket bättre :)

Vad är skillnaden? Levande bakterier i bakjäst, hur är det med foderjäst?
Och hur får man hästaskrället att äta jästen?

Jag försökte ge bakjäst till min lilla Räka för fällningens skull, det var det äckligaste hon varit med om sa hon, och var skeptisk till och med mot sockerbitar efter det.

Jag undrar också - hur mycket a-fil ger ni? Funderar på det till min islandsval med EMS, men blir det inte dyrt att ge a-fil? Kostar ju 12 spänn/li, det måste ju gå åt en del.
Har blivit rekommenderad bakjäst av flera st och testat det, nöjd med bara man får pålle att äta, men vad är det för skillnad på bakjästen och foderjästen?

Men hur ger man fil?

Japp, med kraften, 1/2 liter morgon och kväll, ett par dagar, brukar vi ge.

Hej! vi hade precis samma problem med våran häst för ett år sedan. Han blev tyvärr bara värre och värre och tillslut kunde han inte ta upp näringen i maten och blev som ett benrangel, dom tog massa prover men visste aldrig vad det var. idag har han fortfarande problem ibland men så fort han börja visa symptom så ger vi honom A-fil och det fungerar jättebra så det kan nog vara något att prova som andra före mig nämnt :)

Tycker nog att du ska kontakta vet. om det inte slutar inom snar framtid, vi höll på och kämpade i ett ½ år med "sjukdomen" innan det var över och det beror nog mycket på att tarmluddet blev lite förstört så han hade svårt att ta upp näringen så det är nog bra att kontakta vet. om då inte får någon ordning på det så det inte blir ännu värre :)

Hoppas det ordnar sig för dig och din häst :)

Jag köpte en kallblodstravare för 2 1/2 år sedan och han var dålig i magen hela första sommaren och första vintern. Han var alltid helt nerkladdad på bakbenen och fick tvättas varannan dag. Väldigt jobbigt. Andra sommaren kom och han blev bättre och förra vintern var han ok och är fortfarande bra. Provade alla möjliga medel men är inte säker på vad det var som gjorde honom helt bra. Han får nu Probimin varje dag nu.

Rek att ta ett träckprov-> SVA alt "Kolla masken" (Vidilab).

Vi häller det ( fil) i krubban, men med ngt i tex betfor eller morot. Nu har våran ätit det i några år och som sagt var så älskar han det, tror att han skulle äta det utan ngt i.

hur går det med hans mage? är den bra eller har du ringt vet o frågat?

Oj, glömde bort att skriva här. :D Måste sätta senilsnöre på minnet mitt tror jag. :bump:

Ringde vet. och dom sa att det antagligen var pga grovfodret. "men han får ju hö!" var mig kommentar, haha. dom sa att att om det inte blev bättre inom tre dagar så skulle jag prova med annat hö.

Fast han har blivit bättre! :rofl: Samma dag jag ringde, dvs i måndags så har han varit bra. :laugh: Hur bra är inte det? Jag behövde inte ens byta foder. Fast ska göra det ändå, för säkerhetens skull! :idea:

låter jättekonstigt, har aldrig hört en vet säga så om hö?? möjligtvis hösilage/ensilage??
Skönt att han är bra, och det där med minnet ja, bra men kort.......

Hö med tveksam hygienisk kvalitet kan ge magtarmstörningar, så inte så konstigt att rek byta hö alls.

Skönt den är bättre dock =)

Min häst fes vatten o typ två veckor efter betet. Jag tog ut vet och han sa att det är jätte vanligt när dom kommer in och börjar äta din "Vanliga" mat igen efter betet. Efter två veckor var han hur fin som helst i rumpis i 2 veckor, nu för några dagar sen kom det tillbaka igen :S Spolar alltid av bakbenen/låren på kvällen för att kunna se förändring och igår var det knappt nåt bajsdreggel alls på benen så jag hoppas det går över nu. Funderade på att ge linfrö (?) men tipset om a-fil lät lite enklare!

Lycka till med era skitungar! :D

Uppdate:
Kom precis hem från stallet. Försökte få i honom fil. Gick INTE! haha han fnös åt det... men lillen var bättre i magen idag också. Kanske testar linfrön ändå...

Min gamling blir så här av äpplen. Vad beträffar mjölkmat (exvis fil etc) så brukar man normalt från vethåll inte rekommendera detta. Har du testat Proviva? Även bakjäst kan vara oerhört positivt för de flesta hästar.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 645
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 714
Senast: mackan
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 297
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
5 989
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar