Firmakeppni

tina_sj

Trådstartare
Skulle någon vilja förklara hur man rider firmakeppni?
Vad ska man tänka på?
Vad jag har förstått så visar man de gångarter man vill, visa hästen från sin bästa sida.
Kan man då välja att tex bara visa tölt & trav eller är det bättre om man visar skritt & galopp också? får man högre poäng när man väljer fler gångarter?
Har man tid att visa 4 gångarter?
Någon här som tävlat firmakeppni?

Sv: Firmakeppni

Man rider flera på banan samtidigt och man ska visa hästen från sin bästa sida. Det ska gärna se lite flashigt och häftigt ut eftersom det är en stor fördel om hästen syns - vinnaren blir ju den hästen som domarna "helst skulle ta med sig hem". :) Så man ska ju synas på ett positivt sätt också. ;) Det ska inte vara någon fördel att visa fler gångarter, man visar det som är bäst. Men har hästen fler likvärdiga gångarter kan man ju gott blanda, men har hästen mycket bättre trav än tölt finns det ju ingen anledning till att visa tölt. Skritt skulle jag inte säga är värt att visa, för det är ju inte så många hästar som ser så flashiga ut i skritt.

Så ja, självklart kan du visa bara tölt och trav. Bara tölt om du vill också, eller bara trav. Eller bara galopp om det är hästens bästa gångart. På vissa tävlingar (Fors Firmakeppni i alla fall) får inte ungdomsklassen visa galopp, av säkerhetsskäl. Men det finns ju säkert andra man får det på. Sen är ju tanken att man ska vara sponsrad av ett företag (därav namnet), men på vissa tävlingar är det inget måste.

Jag har tävlat två gånger, och det är riktigt roligt! :)

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
11
· Visningar
642
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 053
Senast: animalasia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 779
Senast: mamman
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 484

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka