Fint vardagsporslin

Poxz

Trådstartare
Här kör vi på vanliga, gamla vita IKEA starterkit-tallrikar just nu. Det börjar bli aningens tråkigt och jag skulle vilja ha lite fint vardagsporslin som går att diska i maskin och inte är alltför dyrt. Vanliga tallrikar, dessertfat och skålar/djuptallrikar.

Vad använder ni till vardags? Jag behöver lite tips och inspiration...
 
Sv: Fint vardagsporslin

Det har du baske mig alldeles rätt i! :D :bow:
Det var hemskt fina tallrikar! :love:

Tack! Jag gillar serviset jättemycket. Dessutom behövs inget "finporslin" eftersom mitt "vardagsporslin" duger även till middagsbjudning :D

/Lizzie
 
Sv: Fint vardagsporslin

Jag började samla på Blå Herrgård men det kändes dyrt. Ibland kan man dock hitta på tradera för lite vettigare pengar än nytt. Eller enstaka på loppis.

Har hittat så jag har 6 asssietter och 2 mattallrikar- så om jag hittar fyra mattallrikar till så har jag så det går att duka.

Men man kan också göra så om man gillar den stilen leta efter udda delar till annat blåvitt porslin som får i 1700-tals stil. Har man tex 3 tallrikar av samma och tex då 3 omgångar så kan man duka snyggt till 6 personer ändå.
Jag har börjat leta efter motivet som heter "willow".

Det tillverkades på flera olika fabriker from 1700-talets slut och ända fram till nutid. Det finns fr Gustavsberg samt fr engelska och tyska tillverkare. Förutom då från det äldsta ostindiska alltså.

"Willow"

willow_plate.jpg


Min äldsta willow fn är ett jättestort stekfat/uppläggningsfat fr England "Davenport" daterat till 1860- som jag fick tag på till det makalösa priset av 100:-. Har sett liknande mindre till 700:- då osignerat.

Har både nån modern engelsk tallrik och en djup tallrik fr Gustavsberg som nog är rätt gammal. Samt väntar hem 6 moderna assietter som jag köpt på tradera för 25:- plus frakten. ( hoppas de kommer hem hela).:angel:
 
Sv: Fint vardagsporslin

Jag började samla på Blå Herrgård men det kändes dyrt. Ibland kan man dock hitta på tradera för lite vettigare pengar än nytt. Eller enstaka på loppis.

Har hittat så jag har 6 asssietter och 2 mattallrikar- så om jag hittar fyra mattallrikar till så har jag så det går att duka.

Men man kan också göra så om man gillar den stilen leta efter udda delar till annat blåvitt porslin som får i 1700-tals stil. Har man tex 3 tallrikar av samma och tex då 3 omgångar så kan man duka snyggt till 6 personer ändå.
Jag har börjat leta efter motivet som heter "willow".

Det tillverkades på flera olika fabriker from 1700-talets slut och ända fram till nutid. Det finns fr Gustavsberg samt fr engelska och tyska tillverkare. Förutom då från det äldsta ostindiska alltså.

"Willow"

willow_plate.jpg


Min äldsta willow fn är ett jättestort stekfat/uppläggningsfat fr England "Davenport" daterat till 1860- som jag fick tag på till det makalösa priset av 100:-. Har sett liknande mindre till 700:- då osignerat.

Har både nån modern engelsk tallrik och en djup tallrik fr Gustavsberg som nog är rätt gammal. Samt väntar hem 6 moderna assietter som jag köpt på tradera för 25:- plus frakten. ( hoppas de kommer hem hela).:angel:

Man kan göra jättefynd på just loppis och tradera. Jag har samlat på mig föregångaren till Rörstrands "Grön Anna" - det som bara heter "Anna". Det är ifrån slutet av 1800-talet och jag gillar den äldre stilen på porslin. Det nya Grön Anna tycker jag inte är lika snyggt.

Nackdelen med de gamla proslinen som man kan få tag på, är ju att det är en risk att diska i diskmaskin elller använda det i mikrovågsugn. Om man har behov av att kunna göra det alltså.

/Lizzie
 
Sv: Fint vardagsporslin

Jag har Rörstrand Ingrid
default.asp


Lånad bild från nätet, jag har inte alla delarna.

Sedan har jag även Rörstrand Gröna Anna.
GronaAnnaMattallrik.jpg


Den är min favorit.
 
Sv: Fint vardagsporslin

*knapplån*

Ranka/Allmoge från Gustafsberg är min favorit, ironiskt nog är ingen av de lite finare porslin vi har härhemma just den. Nej, vi har Christineholm (en blå som inte står att finna någonstans) och Grön Anna när vi vill pigga upp tillvaron.

Och vi har faktiskt fortfarande finservis även om vi använder dem till vardags också. De är för fina för att göra sig av med.
 
Sv: Fint vardagsporslin

Jag har Rörstrand Swedish Grace när det gäller vanliga mattallrikar och djupa tallrikar.

Uppläggningsfat och sådant har jag en salig blandning av - fått, hittat, köpt och ärvt. Jag tycker det känns opersonligt att ha exakt allting i samma serie.

Här är Swedish Grace. http://www.rorstrand.se/index.php/produkter/porslinsserier/swedish-grace-serien/ Jag har tallrikar i flera olika färger, för jag kan inte välja en.

Kaffe och te dricker vi helt enkelt ur Muminmuggar. Jag köper en då och då när jag ser en jag gillar. http://www.muminmuggar.se/

Just nu är jag på jakt efter assietter som funkar ihop med Muminmuggarna, jag är trött på mina slitna, udda loppisassietter.

I sommarhuset har jag enbart loppisporslin, företrädesvis från 70-talet. Det känns sommarstugeaktigt och bra.
 
Sv: Fint vardagsporslin

Vi har också precis fått Swedish Grace, de rosa mattallrikarna. Vi kör också med blandat - djupa tallrikarna är från Villeroy & Boch, off white med dekor i relief. Tyvärr inte i produktion längre. Assietterna är Uppsala Ekeby köpta på auktion på 60-talet från ett pensionat, sen har vi en salig blandning djupa skålar till fil och blandade muggar (mest muminmuggar) till fika.

Ett tips till TS är att åka till Örsundsbro och kolla vad de har i Arabia/Rörstrands outlet för tillfället.
 
Sv: Fint vardagsporslin

Åh, Ingrid är så fin!!! Mina föräldrar har lite av kaffekopparna (undrar om det inte är temuggar egenligen) och de är så goda att dricka ur.

Själv har jag denna som vardagsservis
vapen3003.jpg

Omärkt från 60-70-tal, har sett den någon gång i antikaffär, säkert värdelös, men jag har en komplett som jag köpt billigt av en jobbarkompis och jag gillar att den är ganska ovanlig.

Har fått ett Rosenthalporslin av 2 släktingar många år nu, Aida Azür, som jag snart är klar med. Ganska klassisk, även om jag kanske inte känner 100 för den... http://www.smalandsglas.se/files/img/shop/tn/aida_azur_4.jpg

Ska skaffa något ljusare nu till vardags, men det kommer ta tid att bestämma sig, min pojkvän är kock och har många önskemål:D
 
Sv: Fint vardagsporslin

Jag har också Muminmuggar.:love:
Det finns assietter till kaffekopparna, de funkar att ha brevid muggarna.

Jag har inte köpt de i Sverige, utan en släkting har köpt dem i Helsingfors.
 
Sv: Fint vardagsporslin

Jag har också Muminmuggar.:love:
Det finns assietter till kaffekopparna, de funkar att ha brevid muggarna.

Jag har inte köpt de i Sverige, utan en släkting har köpt dem i Helsingfors.

Assietter till kaffekopparna? Alltså muminkaffekoppar? Sådana har jag nog inte ens sett.

De småtallrikar i Muminserien jag har sett, är snarare små barntallrikar än assietter.

Iofs har jag aldrig varit i Helsingfors, det kunde kanske vara kul att åka dit och shoppa lite? :idea:
 
Sv: Fint vardagsporslin

Jag har inget finporslin utan äter på Koka blå från Rörstrand. De är vita med en blå kant:
DSC_0482.jpg


Nu tänkte jag faktiskt köpa lite nya tallrikar och har fastnat för Eva Trios Amfi
 
Sv: Fint vardagsporslin

Vi använder Sunny Days, Thomas,Rosenthal group, den ärtgröna...

köpt på Stockholm outlet... 12 av varje...

sen använder vi Swedish Grace tekopparna i färg Äng...


ska köpa flera på torsdag eftersom det är gott att dricka ur dem...



MMBetsybabe
 
Sv: Fint vardagsporslin

oj.. senaste förvärvet är höganäs vitglaserade porslin av Johansson, utgående modell och således fyndad till bra priser. det ihop med en klassisk modell från arabia som verkar outslitlig..

arabia tallrikarna som efter 20 års maskindiskande fortfarande är fräshare än de 6 månader gamla ikeatallrikarna vi provköpte för ett par år sedan.

krusiduller är inte riktigt min grej, så det är vita släta som gäller ;) maten får piffa upp tallriken.
 
Sv: Fint vardagsporslin

Här hemma kör vi lite olika beroende på hur dieten ser ut, ifall vi har gäster, vad för mat vi äter, vart vi sitter, när det diskades senast, etc. Jag kör allting i maskin, orkar inte med någonting annat. Och även mina Gustavsbergstallrikar från 1905 med guldkant överlever vår diskmaskin och de flesta jag känner kör sina antika samlartallrikar och finserviser i diskmaskinen numer. Man orkar inte diska för hand helt enkelt och man har insett att tallrikarna inte förändras ändå när man kör på vanligt eco-program!

Normalt sett när det bara är sambon och jag hemma så äter vi på ljusa IKEA-tallrikar utan mönster. Men vi har även Höganäs-tallrikar i keramik som vi använder. De är dock lite för stora för oss som senaste året försökt gå ner lite i vikt, så de har fått flytta upp en hylla nu så det inte blir lika slentrianmässigt att använda sig av de tallrikarna. Vi äter mer när vi använder stora tallrikar än om vi använder lite mer normala.

Ibland kör vi på Gustavsbergs-tallrikarna för att byta intryck lite. De är dock väldigt somriga, nätta och romantiska, så man kan inte använda dem till en stor älgstek tycker jag. Då är Höganäs-tallrikarna bättre då de är lite grova.

Jag gillar att ha lite olika stilar på serviserna så att man inte har samma stuk hela tiden. Och jag blandar gärna. Sen tycker jag att besticken är enormt mycket viktigare än själva tallriken. Med coola, snygga, annorlunda bestick så smakar maten bättre. Då kan tallrikarna vara ljusa och lite trista, eftersom resten är så bra. Man ska duka bordet tycker jag, inte bara ställa fram en tallrik och bestick till varje gubbe. Samma sak med glas. Snygga glas gör hela måltiden roligare. Mycket viktigare än själva tallriken.

Och en snygg tallrik blir ju lite förstörd av maten. Det är ju maten som ska tala till dig, inte tallriken. ;)

Vi använder dessa 3,5 dl glas tex. (Men vi har IKEA-glas som vi också använder).
12Verrespied34clCasablanca.jpg


Vi har dessa bestick från Indiska:
7448285898.jpg


Vi har andra bestick också, men just nu funderar jag på ifall de ska få flytta ner i förrådet och så ska jag köpa på mig en hel besättning med guldbestick istället. Lite förgyllning i livet! ;)

När jag orkar ska jag kasta ut muggarna vi har från IKEA och köpa liknande dessa. Mest för att de är som en liten gräddbakelse i sig:
kaffekopp%20rosa.jpg


Jag håller med KungTulle också. Man behöver inte göra en så stor grej av det. Har man tex blå tallrikar i samma stil så är det helt okej att köra på dem. Det blir bara mysigt när det inte är alltför lika, då det lätt blir stelt istället. Precis på samma sätt kan man ha olika tallrikar och assietter utan att det blir konstigt.
Detta är betydligt snyggare:
Mateus1.jpg


än detta:
images


Tyvärr har vi lite för trångt hemma hos oss och sambon är lite motsträvig till att kasta ut de tallrikar vi har, men jag hade lätt köpt på mig en hel uppsättning med Gerbera-tallrikar. Har du sett dem?

Sen var det detta med dukningen. På med en duk eller snygga löpare, tänd ljus i ljusstakarna även till vardags, fram med snygga glas, snygga bestick och så en annan viktig klick i dukningen är tallriksunderlägget. Hade vi inte bott trångt hade jag haft massor med olika i olika färger, men nu kör vi på röda och mintgröna - båda från Indiska.
blogg-043_47162469.jpg


2483590-origpic-402392.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Fint vardagsporslin

KL

Mitt porslin är också slätt och stilrent men bara lite dekor.
Qvint från Rörstrand. Kärlek vid första ögonkastet!
 
Sv: Fint vardagsporslin

Såg att alla delar utom tallrikarna i Qvint är utgående, trist för kopparna och muggen är jättefina.
 

Liknande trådar

Fritid Jag tänkte att det hade varit roligt med tråd där vi kan ge varandra tips och idéer på semesterkänsla i vardagen nu under sommaren...
2
Svar
24
· Visningar
2 213
Senast: Kakis
·
Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 461
Senast: Amha
·
Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
1 618
Senast: monster1
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 716
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Atletix
  • Vi med egen gård/stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp