Sv: Fint vardagsporslin
Här hemma kör vi lite olika beroende på hur dieten ser ut, ifall vi har gäster, vad för mat vi äter, vart vi sitter, när det diskades senast, etc. Jag kör allting i maskin, orkar inte med någonting annat. Och även mina Gustavsbergstallrikar från 1905 med guldkant överlever vår diskmaskin och de flesta jag känner kör sina antika samlartallrikar och finserviser i diskmaskinen numer. Man orkar inte diska för hand helt enkelt och man har insett att tallrikarna inte förändras ändå när man kör på vanligt eco-program!
Normalt sett när det bara är sambon och jag hemma så äter vi på ljusa IKEA-tallrikar utan mönster. Men vi har även Höganäs-tallrikar i keramik som vi använder. De är dock lite för stora för oss som senaste året försökt gå ner lite i vikt, så de har fått flytta upp en hylla nu så det inte blir lika slentrianmässigt att använda sig av de tallrikarna. Vi äter mer när vi använder stora tallrikar än om vi använder lite mer normala.
Ibland kör vi på Gustavsbergs-tallrikarna för att byta intryck lite. De är dock väldigt somriga, nätta och romantiska, så man kan inte använda dem till en stor älgstek tycker jag. Då är Höganäs-tallrikarna bättre då de är lite grova.
Jag gillar att ha lite olika stilar på serviserna så att man inte har samma stuk hela tiden. Och jag blandar gärna. Sen tycker jag att besticken är enormt mycket viktigare än själva tallriken. Med coola, snygga, annorlunda bestick så smakar maten bättre. Då kan tallrikarna vara ljusa och lite trista, eftersom resten är så bra. Man ska duka bordet tycker jag, inte bara ställa fram en tallrik och bestick till varje gubbe. Samma sak med glas. Snygga glas gör hela måltiden roligare. Mycket viktigare än själva tallriken.
Och en snygg tallrik blir ju lite förstörd av maten. Det är ju maten som ska tala till dig, inte tallriken.
Vi använder dessa 3,5 dl glas tex. (Men vi har IKEA-glas som vi också använder).
Vi har dessa bestick från Indiska:
Vi har andra bestick också, men just nu funderar jag på ifall de ska få flytta ner i förrådet och så ska jag köpa på mig en hel besättning med guldbestick istället. Lite förgyllning i livet!
När jag orkar ska jag kasta ut muggarna vi har från IKEA och köpa liknande dessa. Mest för att de är som en liten gräddbakelse i sig:
Jag håller med KungTulle också. Man behöver inte göra en så stor grej av det. Har man tex blå tallrikar i samma stil så är det helt okej att köra på dem. Det blir bara mysigt när det inte är alltför lika, då det lätt blir stelt istället. Precis på samma sätt kan man ha olika tallrikar och assietter utan att det blir konstigt.
Detta är betydligt snyggare:
än detta:
Tyvärr har vi lite för trångt hemma hos oss och sambon är lite motsträvig till att kasta ut de tallrikar vi har, men jag hade lätt köpt på mig en hel uppsättning med Gerbera-tallrikar. Har du sett dem?
Sen var det detta med dukningen. På med en duk eller snygga löpare, tänd ljus i ljusstakarna även till vardags, fram med snygga glas, snygga bestick och så en annan viktig klick i dukningen är tallriksunderlägget. Hade vi inte bott trångt hade jag haft massor med olika i olika färger, men nu kör vi på röda och mintgröna - båda från Indiska.