Finsk vinnare 07

Spói

Trådstartare
Är det någon som skall till Helsingfors i helgen på finsk vinnare?

Skall ställa Beda och Josefine på söndag, hoppas på att Josefine skall bli juniorvinnare men det det blev domarbyte på junioren till en thailändare.

Sv: Finsk vinnare 07

Mamma ska dit med Elbandita, en Old English Sheepdog som vi har.
Hon blev Norsk vinnare i Hamar så vi hoppas ju att hon kan bli finsk vinnare också!
Hoppas att hon blir finsk champion också, än sålänge är hon inte svensk, men hon är rysk så det ska tydligen gå att bli finsk på ett cert ändå. :)

Ursäkta en oartig och ämnesfrånvänd fråga men....

VARFÖR kammar man OES på det där viset? Är det fint att vara överbyggd om man är Old english sheepdog? Eller varför? Är så himla nyfiken. Själv tycker jag det ser helt galet ut och kan inte förstå vad det skall vara bra för. So please! Upplys en okunnig nyfiken...

Helt okej att fråga, men tyvärr så kanske jag inte kan ge dig ett så bra svar!:angel:
Är inte såå insatt, mer än att jag alltid levt med sheepdogarna eftersom mamma har kennel.

Men tanken är väl att de ska vara "päronformade"(varför vet jag inte) om man ser dom uppifrån, och det framhävs ju när man borstar dem sådär.. Man vill även att de ska vara högre bak, men de är ju inte alls i närheten så överbyggda som de ser ut när man borstar dem ;)

Och sen så har man ju inte alltid borstat dem sådär..
Förr i tiden borstade man inte alls upp dem på samma sätt utan hundarna visades i "hemmaskick" typ..
Tror att den här något extrema borstningen är hämtad främst ifrån USA.
För att vinna på utställningarna idag krävs det nästan att hunden är väldigt välvisad samt "snyggt" borstad..

Ett ganska långt svar ändå tillslut! Hoppas att jag lyckades svara på något du undrade eller om jag bara svammlade till det! ;):o

Tack för svaret! Intressant... Man vill alltså ha en dragster-formad hund, stor rumpa och långa bakben (om man drar det till sin spets). Skall de kunna accelerera jättesnabbt månne?

Lycka till med "päronet" i Finland i alla fall!

Varsegod! :)
Hörde med mamma och tanken är att de ska ha stor rumpa o långa bakben som du sa.
Ang. accelereringen så skulle de ju kunna starta snabbt efter ett får eller vad det nu kunde vara, men det var nog mest förr i tiden då man fortfarande använde dem till vallning/vakt. Nu finns det väl ingen direkt anledning till att de ska vara överbyggda, mer än att det anses vara snyggt(?) och rastypiskt.

Nu har jag fått en rapport ifrån Finland!
Vår hund blev BIR!!

Då blev hon ju också finsk champion och Finsk vinnare -07! :D

Lilla Josefine blev Finsk junior vinnare -07:banana::bump::banana::bump:

Elva junior tikar och bara två exellent.

Åhh vad roligt! Grattis!:bump::D:bump:

De kunde inte stanna kvar till gruppen :(
Mamma hade bokat båt som skulle gå ifrån Åbo kl 22, men den gick sönder så då bokades dom om till en annan båt som skulle gå ifrån Åbo, men tidigare på dagen..(skulle de åkt den båten hade dom inte ens hunnit gå in i rasen:crazy:).

Så mamma fick ringa och ändra, och efter mycket om och men så bokades de om till en båt som gick från Helsingfors istället, men då gick den kl 17 så de skulle inte hinna med båten hem om de skulle stanna till gruppen...
När mamma gick och informerade dom i sekreteriatet om att sheepdogen inte skulle komma till gruppen berättade dom att det var flera hundar som inte kunde vara med just på grund utav allt tjaffs med båtarna.
Världens rabalder hade det varit tydligen..

Så det var ju lite synd, men äh, spela roll egentligen, det var ju Finsk vinnare titeln och certet vi ville ha, och det fick vi ju!
Hade säkert ändå åkt ut ur gruppen.. haha:D:angel:

Ja det var riktigt mycket tjaffs med båtarna.

Vinnartiteln och certet är ju viktigt:), men dom brukar väl placera sig rätt så ofta i gruppen?

Jo det har du rätt i,, de blir ju placerade ganska ofta egentligen!:)

Ska du till stockholm nu i helgen då?

Ja, men Josefin är en vecka för gammal för att gå i juniorklass. Jag som skulle vilja haft en nordisk juniorvinnare också, men vi får satsa på den riktiga vinnartiteln i stället.

Vi ska ha fem chihuahuor med dit, så någon borde få något:)

Ska ni dit?

Åh vad synd att hon är för gammal :(

Ja med fem stycken ökar ju chanserna en del! Jag håller tummarna!

Japp vi ska dit med Bandita. Eftersom hon är både Norsk och Finsk vinnare nu vore det ju kul med nordiska också men det kommer inte att ske..
2:a bästa tik tror jag att hon blir som bäst...:smirk:
Men vi hoppas på det bästa.. :)

Går era på lördagen eller söndagen?

Våra går på lördagen, skall åka med båten till Stockholm inatt.

Ska hålla tummarna för att det går bra för er!:)

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
571
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 821
Senast: Amaranthe
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 512
Senast: Sel
·
Hundhälsa Är lite förbryllad över en grej idag. Vi har bilat runt och stannade idag till på ett ställe längs Göta kanal för att kolla slussning...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 680
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Räkna ut kaloriintag?
  • Uppdateringstråd 31