Finns säkert fler trådar om detta men häsr kommer en till:

Status
Stängd för vidare inlägg.

_Yggdrasil_

Trådstartare
Varför ska barn i stort sett redan från födseln delas in i könsroller??? Kan inte ett barn bara få vara barn???
Killar ska ha "tuffa" kläder med robotar, dinosaurer och vad allt det är medans tjejer ska ha "prinsess" kläder som är figursydda så att tjejerna från 1 års ålder ser ut som tonåringar i minifromat..:crazy:

Tycker du oxå att det är fel??? Skriv under Uppropet på http://www.viforaldrar.se/upprop/
 
Sv: Finns säkert fler trådar om detta men häsr kommer en till:

Därför att vi konsumenter gör sådana val...:eek:

Dags att köpa dinosaurietröjor till tjejerna och gulligare tröjor till killarna :idea:
 
Sv: Finns säkert fler trådar om detta men häsr kommer en till:

Jag tycker visst man ska klä barn som barn, inte som förkrympta vuxna :crazy: Däremot förstår jag inte varför det är så hemskt att klä en flicka som en flicka eller en pojke som just en pojke?

Jag sa långt innan jag fick barn att om jag någonsin fick en flicka vägrade jag klä henne i rosa. Tittar jag i hennes garderob idag är 90% av hennes kläder i olika rosa nyanser :o Frågar man henne vilken som är hennes favoritfärg svarar hon utan att tveka - rosa. Hon är 4 år, men väldigt bestämd med vad hon ska sätta på sig. Farmor hade köpt ett par militärgröna jättetuffa byxor, men de vägrade hon sätta på sig.
 
Sv: Finns säkert fler trådar om detta men häsr kommer en till:

Jag skrev på! Är så trött på frågan "Är det till pojke eller flicka?" när man ska köpa ett sommarlinne till en 6-månaders eller blöjbyxor till den lilla bebisen. Det spelar väl ingen roll. Tycker det är alldeles för ont om könsneutrala kläder, allt är så extremt åt ena eller andra hållet.
 
Sv: Finns säkert fler trådar om detta men häsr kommer en till:

På den frågan svarar jag alltid "hur så?" och ler.
 
Sv: Finns säkert fler trådar om detta men häsr kommer en till:

Skrev under på listan, tycker det är så trist när man stänger världen för barnen. Vet hur diskussionerna gått hemma med sonen om flick/pojksaker och färger...
 
Sv: Finns säkert fler trådar om detta men häsr kommer en till:

Vet inte hur många gånger jag har fått höra samma fråga.....

Och svärmor sa till mig i måndags att jag får sätta på Elin flickkläder och använda pojkkläder hemma. Hon gillade uppenbarligen inte den ljusblå overallen elelr de blå tröjorna i hennes skötväska.

Men vem bryr sig, många gånger är pojkkläder faktiskt snyggare i mina ögon, även om hon har lite söta flickkläder också.
 
Sv: Finns säkert fler trådar om detta men häsr kommer en till:

Fast i mina ögon handlar det inte om att man måste klä sina pojkar i alla färger, inkl. rosa och att man måste klä sina flickor i alla färger, inkl blått...

...utan att möjligheten ska finnas.
Att möjligheten ska finnas att köpa könsneutrala kläder.
Att möjligheten ska finnas att köpa fina pojkkläder även i rosa.
Att möjligheten ska finnas att köpa fina flicckläder även i blått.

För som det ser ut idag är det väldigt svårt.
Hittar man en fin rosa tröja som skulle passa på sonen, så står det "Little princess" eller "Mammas lilla flicka" på...
Hittar man en snygg blå tröja till dottern är det likadant; "Pappas pojk" eller ngt liknande...

Jämställdeheten ligger för mig i möjligheten att välja.
Därför upprör detta mig mer när det gäller kläder än när det gäller leksaker.
I leksakshyllan finns ju faktiskt bilar, robotar, dammsugare, prinsessklänningar.... där kan ju jag själv göra ett val...


*OT*
Jobbade på en hamburgerestaurang innan min mammaledighet.
Där har vi olika leksaksteman i barnboxen. Ibland fanns två leksaker att välja på, ex en bil och en docka.
Meningen är att personalen ska fråga "bil eller docka?" och inte "pojke eller flicka?"...
Ibland när man frågade "bil eller docka?" och den lille grabben sa att han ville ha en docka, röt föräldern "du ska väl inte ha en docka? nej, ge grabben en bil"... :crazy:
 
Sv: Finns säkert fler trådar om detta men häsr kommer en till:

Det är egentligen inte själva den grejen som stör mig utan at val möjlighetertna är små. Det finns inte så mycket neutrala kläder... Och de kläder som finns riktade till de olika könen är HEMSKA tycker jag!!!:eek: (alla har ju olika smak men ändå)

Har kollat i diverse klädkataloger och där i finns det istort sett BARA baggy jeans till pojkar... Jag vill inte ha baggy jeans till mitt barn bara för att det är det enda som är lätt att få tag på utan för att det är mitt och barnets VAL :smirk:

Likadant tjejkläderna! Tack och lov att jag var barn på 80-talet då frotfarnade ett barn var ett barn!!! Jag skrek i timmar om mamma köpte nått rosa eller lila till mig:D Jag ville verkligen inte ha det för jag tyckte det var för tjejjigt... Och nu finns det typ två olika teman på tjejkläder prinsessa eller mini Britney Spears... Hm..

Åh va det blev rörigt men det här är ett ämne som verkligen upprör mig och gör mig så less på allt i vårt samhälle!!! Allt ska bestämmas och vara efter någon mall *morr* Jag har alltid varit utanför mallen men jag vill ju absolut inte att mitt barn ska bli lidande för det och det kommer med all säkerhet en liten tjej som inte har "tjejkläder" att bli likadant för en pojke natuligtvis... :(
 
Sv: Finns säkert fler trådar om detta men häsr kommer en till:

Fast i mina ögon handlar det inte om att man måste klä sina pojkar i alla färger, inkl. rosa och att man måste klä sina flickor i alla färger, inkl blått...

...utan att möjligheten ska finnas.
Att möjligheten ska finnas att köpa könsneutrala kläder.
Att möjligheten ska finnas att köpa fina pojkkläder även i rosa.
Att möjligheten ska finnas att köpa fina flicckläder även i blått.

För som det ser ut idag är det väldigt svårt.

Detta håller jag fullständigt med om. Valmöjligheten är väldigt dålig :crazy:
 
Sv: Finns säkert fler trådar om detta men häsr kommer en till:

Det som är trist med flickkläderna är ju också att de är figursydda med midja och puffärmar, låg midja, korta tröjor osv. Så även om man hittar färger man gillar till en kille är det sällan modellen passar.
 
Sv: Finns säkert fler trådar om detta men häsr kommer en till:

Jag har en son på sju månader och jag gillar inte alls alla tuffa bebiskläder. Jag klär min son i söta och sköna bebiskläder! Gärna vita eller ljusblå eller andra behagliga färger. Jeans går bort med en gång!
Många vi möter ute på stan tror att han är en tjej och det tror jag ingen hade gjort om han hade haft typiska killkläder.
Jag skulle nog aldrig köpa kläder i helrosa till honom, mest kanske för att jag inte alls gillar färgen.
 
Sv: Finns säkert fler trådar om detta men häsr kommer en till:

Jag håller med och köper i stort sett bara könsneutrala kläder. Har många gånger fått frågan vad hon heter och svarat att "det är en pojke och både han och jag tycker om rött..!"

Men vad jag tycker är värre, är att folk behandlar bäbisar olika beroende om det är en pojke eller en flicka. Ett gråtande gossebarn tolkas oftare som "arg" en ett flickebarn och de kallas tuffa istället för söta. Min son (ursöt naturligtvis, se avatar) är i stort sett aldrig arg, men blir lätt ledsen och är väldigt söt och inte särskilt tuff. Hans "kompis" som är 5 dagar yngre och en 3 kilo mindre tjej är jättetuff, och blir flyförbannad och fäktar när hon inte får som hon vill. De behandlas därefter också. Det tycker jag är det viktigaste.

Fny
 
Sv: Finns säkert fler trådar om detta men häsr kommer en till:

Ibland när man frågade "bil eller docka?" och den lille grabben sa att han ville ha en docka, röt föräldern "du ska väl inte ha en docka? nej, ge grabben en bil"... :crazy:

Vad gräsligt! Du skulle ha svarat typ "Låt pojken få en docka, så blir han en sån där go kille som alla tjejer faller för"
 
Sv: Finns säkert fler trådar om detta men häsr kommer en till:

Vad gräsligt! Du skulle ha svarat typ "Låt pojken få en docka, så blir han en sån där go kille som alla tjejer faller för"


"...och inte en sån där barnslig karlakarl som far sin..."

Nej, han fick sin docka...jag blev så paff så jag visste inte vad jag skulle säga...kom på en hel del kommentarer i efterhand...men då är det ju alltid för sent... :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 384
Senast: Speedway
·
Övr. Barn Ett gott skratt förlänger livet! Om spermier från pappan inte träffar mammans ägg blir det bara en vanlig omelett av det...
Svar
18
· Visningar
1 335
Senast: hanny
·
  • Låst
Övr. Barn Nu har jag varit ute och försökt hitta vardagskläder åt barnen igen... Tyvärr visar det sig att Elin som nu är lite drygt fyra och drar...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 191
Senast: Snurrfian
·
T
  • Låst
Övr. Barn Det här har inte jag skrivit själv, utan en av mina elever har skrivit det, och jag har fått lov att återge det här: LEK MED TANKEN...
Svar
3
· Visningar
890
Senast: kamomillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CCII
  • Sämsta filmen?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp