Barnkläder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barnkläder

Jo, det är klart. Du har så rätt i det.
Stör mig också på att de måste stå Girls eller Boys på.
Tycker det är upp till köparen att avgöra om man vill ha plagget till tjej eller kille.
Min son skulle protestera om jag köpte ett plagg det stod Girls på.
Han vill gärna veta vad det står på allt.

Storlekarna är också märkligt att det kan skilja på 116 och 116 i samma affär. Är man 116 lång så är man.
Köpte en tröja till min 5-åring som var tänkt till tjejer i strl 122/128.
Den var för liten. Han är 118 cm lång.

Jag tror jag lärt mig att inte se de fula och opraktiska kläderna, jag ser bara de enstaka plagg i varje affär som är bra och fina.
Det var det jag menade, att jag hittar trots allt bra kläder även i affären som har mycket "skräp".
 
Sv: Barnkläder

Ja du vet ju redan vad jag tycker :D

har ju en supersmaliskille med långa armar och ben där längden oftast är utvuxen långt innan han har vuxit i kläderna på bredden och så har jag en högst normalviktig liten fröken (som som tur är ärvt en massa kill-kläder av sin bror) där tjejj-tröjor med "lagom" långa armar givetvis slutar någonstans i navelhöjd (eller en cm under :angel: ) - och flickebarnet har inte fyllt 2 år ännu... ska jag ha tröjor som går att stoppa in i byxorna och slipa glipa så får jag köpa tröjor någon strl för stora och vika upp armarna...

men det börjar ju redan i minsta bebisstorlekarna - jag köpte en tröja i strl. 62 (när dottern var i sluttampen på strl 56 kläderna) från en kedja där ialla fall yterkläderna är kända för att vara ordentligt tilltagna... döm om min förvåning när vi kommer hem och tröjan inte går att bända på henne ens - det går inte att få in barnet i tröjan helt enkelt - är övertygad om att den måste vara felmärkt eller felsydd så bytte tröja lite senare och jag stog och höll upp de olika storlekarna över henne och funderade på om jag skulle ta 68 el. 74... 74 kändes lite löjligt i hennes ålder (ett par månader) så det blev en 68 - och den var låååång... kommer hem och lyckas precis få på henne den, men ser att den inte kommer att fungera många veckor - på bredden - den var nämligen ganska lång... men orkade inte byta igen... när jag senare står och viker ihop tvätt så ser jag att en av de ärvda tröjorna från sonen oxå är från samma företag - och lägger den nya tröjan på den gamla... och tappar nästan hakan - "killtröjan är 1- 2 cm längre och säkert 3-4 cm bredare - på varje sida (alltså mer än 6 cm totalt) - visste ju liksom att tjejjkläder är smalare eftersom jag fick köpa det till sonen när han var liten (han tappade alla byxor annars)... men inte sååå mycket... tittade sen på storleken i killtröjan - den var en storlek minde än den betydligt minder tjejtröjan...

så dottern drar för tillfället 86/92 i killkläder (finns växmån kvar) och har vuxit ur 92 midjelängd och bredd i tjejkläder (fortfarande långa i benen)

det ska tydligen vara "mode" enligt all butikspersonal jag frågat - opraktiskt och korkat är vad jag tycker!!!
 
Sv: Barnkläder

...och varför tycker flickor att rosa är fint :confused:

Det gjorde INTE jag.

Men i dag hjärntvättas barnen så tidigt :cry:


alltså jag tror att en del tjejer föds rosa... (hoppa inte på mig nu - snälla)
jag hatade rosa, som barn blått gällde för mig (syrran ville ha grönt), har lekt mer med rymd lego än med barbie och hade lika måna killkompisar som tjejkompisar (var nog övervägande killkompisar innan jag började mellanstadiet)

min dotter har i princip ärvt alla sina kläder från sin storebror - vilket betyder alla färger utom rosa... och sen fick vi såklart en massa kläder (rosa) när hon föddes - men övervägande "killfärger" (om jag får skriva så) och även leksaker och nallar som ärvts är näst intill "icke rosa"... vad gör då denna lilla tjejja som borde växa upp till praktisk pojkflicka?... hon ÄLSKAR rosa... redan som 8 mån kunde hon få för sig att ha åsikter om jag klädde på henne en blå t-shirt (jag plockar det som ligger överst i lådan oberoende av färg) hon tog helt sonika tag i plagget och drog och vrålade tills jag bytte tröja... hon tultade in i brorsans rum och bland alla hans gjejjer så lyckades hon vaska fram en rosa leksak... det kan för fasiken inte vara en slump!!! när vi gick i leksaksaffären för att köpa julklappar så satt hon lugnt och tyst och tittade intresserat på allt tills vi tog en genväg genom "rosa gången" hon blev helt vild!!! (nuförtiden undviker vi den delen av leksaksaffärerna :D )

men hon är givevis inte helt insnöad på klassiska tjejjgrejjer - hon är en hejjare på lego (bättre än brorsan i samma ålder på Duplo - och hon får pilla lite på han "smålego" med under övervakning), hon älska bilar - stroe ska de va - men framförallt traktorer... dinosarier, drakar och stora djur som tigrar och lejon som ryter wroar älskar hon ... och jag borde väl skämas men hön klär sig gärna i rustning och fäktas lite med brorsan.... men när hon väljer kläder ( ja del är lugnast att låta henne göra det själv) så blir det... rosa... fast nu börjar det ta slut med rosa tröjor (hänvisar till tidigare inlägg om storleksskillande mellan kill- och tjejkläder - jag kan helt enkelt inte köpa mer kläder när hon har hela lådan full...)

och visserligen äger jag numera flera rosa plagg (har t.o.m. en rosa BH numera) - men jag tror nästan maken har fler än mig... och enligt sonen finns det olika rosa färger - kill-rosa och tjej-rosa :D
 
Sv: Barnkläder

och uppenbarligen kan jag inte stava (eller så blir det fel när jag skriver snabbt :o )... men det får ni stå ut med!:D
 
Sv: Barnkläder

Vidar är också jättesmal men han har som tur är ärvt/fått :love: en massa byxor som är reglerbara i midjan med "snören med plastplupp" eller resår.

Det är bara benlängden som skiljer mina nu när den minsta har blöja. Eskil kan ha Vidars långa shorts som långbyxor :D
 
Sv: Barnkläder

Vidar är också jättesmal men han har som tur är ärvt/fått :love: en massa byxor som är reglerbara i midjan med "snören med plastplupp" eller resår.

Det är bara benlängden som skiljer mina nu när den minsta har blöja. Eskil kan ha Vidars långa shorts som långbyxor :D
Ica Maxi säger jag bara, alla deras killbyxor har gummiband som man kan dra åt i midjan! Tjejbyxorna är en del, men de är å andra sidan smalare från början...:crazy:
 
Sv: Barnkläder

Kanske en minibuketräff på Barkarby :idea:

Jag passerar 16:e nov på dagen och 18:nov på förmiddagen - vi följer med sambon som ska på mässa och tar STOCKHOLMSSEMESTER :banana:

Titta här kommer det riktigt bra förslag! Jag, ainasoja, Emma 74 och prosit kanske oxå vill med, får ju plats i en bil! För mig spelar inte det ingen större roll vilken dag det är, det är då ev om jag måste ha Fredrik med mig... Eller oxå får vi ta en svältdag för honom... :angel:
 
Sv: Barnkläder

Titta här kommer det riktigt bra förslag! Jag, ainasoja, Emma 74 och prosit kanske oxå vill med, får ju plats i en bil! För mig spelar inte det ingen större roll vilken dag det är, det är då ev om jag måste ha Fredrik med mig... Eller oxå får vi ta en svältdag för honom... :angel:


det kanske är det som behövs?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 580
Senast: susanne
·
Övr. Barn Ja, det skulle jag vilja med Elins farmor! Himmel, den ena farmodern är värre än den andra!!!! Jag trodde inte att någon kunde vara...
43 44 45
Svar
892
· Visningar
77 368
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp