Barnkläder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barnkläder

Ja tyvärr och det gör mig tokig :crazy:

Just det där totalt omedvetna och ojämställda är det enda som jagar mig från småstaden.

Barn på besök här brukar vara helförvånade över att Vidar har två prinsessor och en bebis i sin riddarborg och att pappan är mer hemma med barn och diskar mer än jag.

Och Eskil tas ALLTID för tjej eftersom han inte är machoklädd och gillar rött/grönt/gult. Även om folk hör vad han heter :crazy:

Du skulle se alla små hemska sexistiska opraktiska bikinisar och baddräkter folk sätter på sina små flickor på stranden :eek: (vi bor nästan på den lokala playan)

Mina ungar är de ENDA som jag sett under hela den här stekande sommaren som haft praktiska solskyddsbaddräkter.

Medans om man åker till någon större ort ser det lite bättre ut, oftast.

Alltså, jag vill inte direkt förtala just Karlskogaborna men medvetet föräldraskap och jämställdhet verkar inte vara de starkaste sidorna i gamla bruksorter :(
 
Sv: Barnkläder

Sy och fixa själv, är mitt tips om man vill komma undan billigt. Det går snabbt och man kan likaväl göra det som att glo på en film. Det finns mycket man kan göra för att dekorera bort könstillhörigheten tex genom att sy på tuffa tygmärken på tröjor av "fel" färg och tvärtom. Färga om kläder är inte heller så värst dyrt.

Okej jag märker att du inte har pratat med min gamla slödlärare... :D Alltså brodera är jag relativt bra på men sy kläder... Jag har med stor möda lyckas knopa ihop en flecemössa, varianten väpnarluva, inte snyggt men funktionellt... Och det med en extremt bra sybeskrivningen...

Jag gillar inte tygmärken och en massa tryck över huvudtaget, enkla rena kläder är mina favoriter! Men idén är bra om man har lite talang... :angel: :D
 
Sv: Barnkläder

Ja på reorna kan man göra fynd, men som sagt, handla i vanliga fall... nja det finns roligare saker att göra av med pengarna på... ;)
Jag måste nog försöka ta mig till Outleten någon gång snart, jag får ju inte karln att gå på sådan ställen, han klarar max en timme i Täby centrum och den ska helst spenderas på ClaesOlsson... :crazy:

Elin är ju väldigt "tjejig" i hela sin framtoning så hon kan "komma undan" med att ha en massa killkläder utan att för den sakens skull tas för kille, och vi har lyckas trycka i dagis att de ska inte bry sig om vad ungarna har på sig... Så Elin kan ha sina spiderman och stålmannen strumpor utan kommentarer från fröknarna...
 
Sv: Barnkläder

*kl*

Jag är pojkmamma (son 6 år) och är urless på alla dessa otroligt fula pojkläder. Bara mörka tråkiga med fula otäcka motiv på.

Jag har alltid köpt mycket på tjejavdelningen då min son gillar rött och ljusblått. Han avskyr pösiga jeans och älskar sina flickjeans från logg. De sitter åt lite mer och är lätt utsvängda. De älskar han. Om man tittar på båda avdelningarna i många affärer (suck vad trist) så kan man hitta det man söker. Men om man skall köpa tjejtröjor till en kille så måste man gå upp 1-2 storlekar. Fruktansvärt! Tjejer och killar har samma kroppsform i den åldern.

Nu har vi köpt en del kläder från http://www.meandi.se/ En del är lite gulligt farliga och det gillar jag. Det är bra kvalitet men tyvärr lite dyra. Men något kan man ju kosta på sig i bland :banana:

/Åsa
 
Sv: Barnkläder

Nu har jag inte läst hela tråden, men har ni kollat upp de billigare alternativen?

I Malmö har vi i alla fall ÖverskottsBolaget och en allt-i-allo-butik som heter ngt med Outlet, som ligger i Willyshuset inte långt från Sallerupsvägen.

Där har jag sett mycket overaller, ytterkläder, vanliga kläder i de flesta färger och storlekar, men de är mkt mindre "skrikiga" än tex H&M och de klädeskedjorna.

Kommer få samma problem, ska få en lite dotter om allt går bra, i januari :love:

Ännu har jag köpt mest pojkkläder, då jag inte är förthust i rosa, rött, klänningar, spets osv.:D
 
Sv: Barnkläder

Jag är antagligen jättekonstig, men jag har faktiskt inga problem med att hitta praktiska kläder till min sexåriga dotter. Men då har jag inga som helst ambitioner att klä henne "könsneutralt", utan bara att kläderna skall funka och vara praktiska. Har t.ex. fått tag på helt OK jeans, overaller, jackor och regnkläder på t.ex. PoP, H&M, Coop, GeKås i Ullared m.fl. ställen. I flera affärer har jag dessutom hittat "samma" overall (dvs samma material och nivå på att vara praktisk) i två utföranden, ett för tjej och ett för kille (rosa el. lila respektive blå el. svart, givetvis). Det kan man naturligtvis ha synpunkter på, men lika PRAKTISKA är de ju faktiskt.... Och eftersom det är så oerhört mycket lättare att få dottern att använda något hon tycker är fint, så blir det den rosa overallen.
 
Sv: Barnkläder

. I flera affärer har jag dessutom hittat "samma" overall (dvs samma material och nivå på att vara praktisk) i två utföranden, ett för tjej och ett för kille (rosa el. lila respektive blå el. svart, givetvis). Det kan man naturligtvis ha synpunkter på, men lika PRAKTISKA är de ju faktiskt.... Och eftersom det är så oerhört mycket lättare att få dottern att använda något hon tycker är fint, så blir det den rosa overallen.
Det var ett av problemen i år, jag tittade på overaller i en affäre, och det var markant skillnad på kvalitet på tjej och killoveraller, trots samma pris, vilket även märktes i de test två olika föräldra tidningar hade gjort, den ena tidningen hade killoverallen fått högsta betyg, och den andra tidningen som hade provat tjejoverallen fick väldigt dåligt betyg... Och det tycker jag är riktigt dåligt!
 
Sv: Barnkläder

Jag har inte direkt studerat fenomenet så noga men jag har alltid tyckt att barnen på landet har mer praktiska plagg än barnen i stan. Men då menar jag landsbygd kontra stad och inte liten stad kontra stor stad.

Bor man ute på landet där skolorna ofta har riktiga skolgårdar så funkar inte modekläderna så bra alla gånger.
 
Sv: Barnkläder

...och varför tycker flickor att rosa är fint :confused:

Det gjorde INTE jag.

Men i dag hjärntvättas barnen så tidigt :cry:
 
Sv: Barnkläder

Sant!

Men våra är väldigt mycket ute i skogen på sitt dagis så där måste iaf alla barn ha robusta utekläder.

Men alla killarna är blå och tjejerna rosa/röda/lila :p

Eskil är mest knallgul och röd och Vidar har röda brallor. Det stör en del ;) Och ofta "försvinner" de röda plaggen till en tjejkrok :smirk:

Men jag tycker det skit-opraktiskt med mörkblå regnplagg - barnen ska ju SYNAS särskilt här i trafiken. Vi måste gå genom trafiktäta villakvarter för att komma till skogen.

Som tur är gillar Vidar sina neonfärgade gula och oranga ytterplagg med superreflexer med lite ambulansförarekaraktär :idea:
 
Sv: Barnkläder

Såna här finns tex på Jula, ord pris 299 men vi köpte för hälften på rea:

900600_b.jpg


Fickorna är blå - så jag antar att flickor inte får synas :mad: :cool:
 
Sv: Barnkläder

Snurrfian: Outleten i Barkarby ligger mycket nära ett Jula-varuhus. Och ElGiganten finns i området också. Bara att ordna så att karln släpper av dig vid Outletgrindarna och sen bokar ni en tid då ni ska ses på samma ställe så kan han köra iväg och kolla på saker som han tycker är viktigare än kläder till barnen.
 
Sv: Barnkläder

Alltså, jag vill inte direkt förtala just Karlskogaborna men medvetet föräldraskap och jämställdhet verkar inte vara de starkaste sidorna i gamla bruksorter :(

Det är det intryck jag fått av de små orterna med. För att göra det riktigt illa är sambon från en värmländsk avkrok som får Karlskoga att framstå som en dekadent storstadsmetropol. Av någon anledning passar varken han eller jag in så bra där, och det kommer att bli mycket intressant när vårt barn är fött. Rosa blommor och monstertruckar på kläderna samtidigt, anyone? :angel:
 
Sv: Barnkläder

Snurrfian: Outleten i Barkarby ligger mycket nära ett Jula-varuhus. Och ElGiganten finns i området också. Bara att ordna så att karln släpper av dig vid Outletgrindarna och sen bokar ni en tid då ni ska ses på samma ställe så kan han köra iväg och kolla på saker som han tycker är viktigare än kläder till barnen.
Ah det skulle nog kunna fungera! ;) Eller oxå får jag lämna barnen hemma och åka på utflykt själv, det tar ju inte så långt tid att åka härifrån, tror jag... :angel:
 
Sv: Barnkläder

Jag gillar blått och det är först nu på sista tiden som Elin börjar göra revolt och vill ha rosa... :crazy: Och vårat dagis klär på ungarna rejäla reflexvästar året runt så de syns oavsett vad som finns under... :D

Ang skillnader på stad och landet så håller jag nog med om att ungarna är mer rejält klädda på "landet" än inne i stan. Vi var på utflykt till stockholm i helgen och såg en del skräckexemple på vad ungarna hade på sig... korta tröjor som visade magen på ungar som kanske var runt tre år... :eek: Själv tyckte jag att det var ruggit och hade både tröja och jacka både på mig själv och ungarna...:D
 
Sv: Barnkläder

Jag tycker inte att det är svårt att hitta fina kläder till mina pojkar.
Det finns mycket mer nu än när 5-åringen var bebis.
Lindex tex har blivit mycket bättre. Köpte en jättefin tröja till bebisen där, turkos med bruna hjärtan. Den hängde bland de rosa kläderna.
Bland de blå hittade jag en brun tröja med ett hjärta pål. Och en röd tröja med en bil på.
Mina barn har mycket brunt och rött.

Jag gillar PO.P, förutom priserna. Och meandi har mycket fint.
 
Sv: Barnkläder

Javisst finns det fina kläder, det har jag aldrig ifrågasatt, men jag stör mig på att det tvunget ska stå tjej/kill boy/girl på etiketterna, att det skiljer i storlekar på tjej och killkläder och att många tjejkläder inte är gjorda för att leka i, utan enbart vara söta...
 
Sv: Barnkläder

och det blir värre ju äldre de blir. Mina barn är 8 (flicka), 10 och 12 (pojkar). Jag tycker att pojkarna klär i starka färger, men det jag hittar är svart, grått, brunt och gärna då med action-motiv (suck). Det har blivit något bättre för 12-åringen som är så lång att han passar i vuxenkläder (som då å andra sidan är snordyra). För flickans del tycker jag det är helt hopplöst att hitta bekväma kläder i hennes storlek, 152. Det är tajt, glittrigt rosa eller lila. Korta tröjor och jackor och låga byxor.

Jag påpekar alltid till expediten om jag tycker det är dåligt urval på kläder, och får alltid till svar att de bestämmer inte själva - upphandlingen sker centralt. Var ska man klaga så att det märks?! Kläder måste köpas även om de inte ser ut som jag skulle vilja...
//Kopia
 
Sv: Barnkläder

Såg du min länk i första inlägget? Där är ett ställe att börja på..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 580
Senast: susanne
·
Övr. Barn Ja, det skulle jag vilja med Elins farmor! Himmel, den ena farmodern är värre än den andra!!!! Jag trodde inte att någon kunde vara...
43 44 45
Svar
892
· Visningar
77 368
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp