Finns mitt drömtäcke?

Philosophia

Trådstartare
Jag sover dåligt på nätterna och behöver ett svalare täcke. Det jag har nu är ett syntettäcke från Hemtex som innehåller 600 g fyllning och är märkt med "Cool". Det är dock för varmt för mig och de två hundar som också huserar under täcket. Hundarna vandrar in och ut under täcket och jag vaknar självfallet hela tiden.

Visst finns det svalare täcken, men de är väldigt tunna. Samtidigt som jag vill sova svalt så klarar jag inte av tunna eller "slinkiga" täcken. Jag vill ha ett svalt, fluffigt och luftigt täcke som samtidigt har en hel del stadga i så att man liksom sover som i en tunnel och inte har täcket liggande över sig som en slinkig filt.

Finns mitt drömtäcke?
 
Sv: Finns mitt drömtäcke?

Det låter som att du behöver ett duntäcke med lättare fyllning. Jag har svårt att tro att det finns något tunt syntettäcke som är fluffigt. Sidentäcken har jag ingen erfarenhet av, kanske värt att kolla upp?
 
Sv: Finns mitt drömtäcke?

Det syntettäcke som jag har nu är fluffigt, men lite för varmt. Är verkligen duntäcken fluffiga? Dunkuddar brukar ju väldigt lätt bli kompakta tycker jag. Men det kanske inte är så med täcken? Sedan upplever jag att dun tenderar att rymma och att man sticker sig på den vassa delen, men det kanske är en kvalitetsfråga.

Hur är det annars med duntäcken utifrån ett djurperspektiv? Finns det några tillverkare som kan garantera att fåglarna inte har plockats levande?
 
Sv: Finns mitt drömtäcke?

Jag tror det ska finnas tillverkare som garanterar att djuren inte plågats, det finns iaf klädtillverkare som har etiska riktlinjer för dunkläder. Jag har inte kollat upp det så noga, jag är nöjd med mitt MYCKET tjocka syntettäcke! Är en fryslort...

Sidentäcken har oftast ett "ytterskal" av bomull (ibland percale) och är sedan fyllt med sidenfluff, ser litegrann ut som bomullstussar.

Bor du i närheten av Sthlm eller Uppsala så finns ju Siden-Selma och de säljer sidentäcken och -kuddar.
 
Sv: Finns mitt drömtäcke?

Jag är ändå lite skeptisk till tillverkare av dunprodukter. Det kan vara svårt att hålla koll på vad alla steg i produktionskedjan gör.

Jag har i varje fall googlat på sidentäcken nu och de ser i varje fall riktigt lovande ut! Sidentäcken var ett okänt fenomen för mig fram till idag.
Det här täcket ser ju inte alls slinkigt ut:
63-135-thickbox.jpg
 
Sv: Finns mitt drömtäcke?

Jag har en kompis som säljer dem (eftersom hon säljer sängar också...) och de har skaffat sidentäcken till hela familjen, inklusive de utflyttade barnen, och säger sig inte kunna leva utan dem :D
Det är ingen ny förälskelse för de har haft dem ett gäng år nu.

Själv har jag tyvärr inte råd. De känns hur gosiga som helst.
 
Sv: Finns mitt drömtäcke?

Duntäcken är underbart fluffiga men jag vill påstå att det inte existerar ett som inte är varmt, oavsett vad tillverkarna kallar dem...
 
Sv: Finns mitt drömtäcke?

Det låter svalt, men det låter också slinkigt. För att ta ett exempel så har jag mycket svårt för sidenlakan, men sidentäcken har kanske en annan struktur? :)

Jag har ett sidentäcke som jag använder på sommaren. Det är otroligt skönt och svalt, men dock inte speciellt fluffigt.
Det siden man använder som stoppning i kuddar och täcken är inte alls som det siden man använder i kläder eller lakan.
Det är mer att jämföra med massa, massa, massa lager av spindelnät.

OT
Jag var i Kina på en sidenfabrik och det var riktigt häftigt att se hur de tillverkade de olika produkterna.
 
Sv: Finns mitt drömtäcke?

Jag har en kompis som säljer dem (eftersom hon säljer sängar också...) och de har skaffat sidentäcken till hela familjen, inklusive de utflyttade barnen, och säger sig inte kunna leva utan dem :D
Det är ingen ny förälskelse för de har haft dem ett gäng år nu.

Själv har jag tyvärr inte råd. De känns hur gosiga som helst.

Jag är också helt frälst.
Vi köpte sidenkuddar och tunna sommartäcken.
Kudden kan jag inte leva utan, har aldrig varit med om en kudde som är så perfekt på alla sätt och vis.
Täcket är helt perfekt för varma sommarkvällar.

Jag passade på att köpa när jag var i Kina. Det var ju inte heller jättebilligt, men klart mycket billigare än vad de är här hemma i Sverige.
 
Sv: Finns mitt drömtäcke?

Hundarna vandrar in och ut under täcket och jag vaknar självfallet hela tiden.
... så det är egentligen hundarna som vill ha ett svalare täcke? ;) Är du säker på att det är värmen som gör att de rör på sig? Du kanske istället ska satsa på en bredare säng och ett eget täcke till vovvarna? :p
 
Sv: Finns mitt drömtäcke?

Jo så kan man absolut se det. Men även jag blir väldigt lätt varm. Vi har redan köpt en ny bredare säng för hundarnas skull och eget täcke vill de små curlade grynen inte ha (vi har provat).
 
Sv: Finns mitt drömtäcke?

Duntäcken är underbart fluffiga men jag vill påstå att det inte existerar ett som inte är varmt, oavsett vad tillverkarna kallar dem...

Det är lite min bild av duntäcken också, att de är jättevarma. En annan bild är att dunen omfördelar sig så att täcket blir tungt på vissa ställen och helt utan innehåll på andra.
 
Sv: Finns mitt drömtäcke?

Jag har ett sidentäcke som jag använder på sommaren. Det är otroligt skönt och svalt, men dock inte speciellt fluffigt.

Men är det luftigt då? Fluffigt är kanske inte ordet jag är ute efter. Vad jag menar är att täcket inte får kännas för tunt, även om det får vara rätt tunt. Men det får inte vara så tunt att det blir som ett stycke tyg som man trasslar in sig i.
 
Sv: Finns mitt drömtäcke?

Själv har jag tyvärr inte råd. De känns hur gosiga som helst.

De var ju riktigt dyra. Men det känns som att det får spela mindre roll. Just nu behöver jag bara få sova ordentligt. När hundarna möblerar om sig under täcket så vaknar jag och eftersom sambon snarkar så kan jag inte somna om.
 
Sv: Finns mitt drömtäcke?

:D Klart de vill vara nära, inget fel i det; synd att de väcker dig bara. Hoppas det löser sig med tunnare täcke då. :p
 
Sv: Finns mitt drömtäcke?

Jag tror att det gör det, för de nätter när det är riktigt kallt ute och betydligt svalare i rummet så sov de som små stockar. Det är framförallt den ena hunden som blir varm. Och när hon blir varm så ålar hon runt under täcket och stör den andra hunden som då bestämmer sig för att lägga sig på annan plats under täcket.
 
Sv: Finns mitt drömtäcke?

Du kanske kan sänka värmen i sovrummet? Ang den snarkande mannen, så finns det väl olika sätt att avhjälpa det. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Natten till igår fick min älskade BC-tik Nell en hjärnblödning. De neurologiska skadorna var alltför allvarliga för att det skulle vara...
Svar
18
· Visningar
1 088
Senast: Killaloe
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 936
Senast: lundborg
·
Övr. Barn Ja, det skulle jag vilja med Elins farmor! Himmel, den ena farmodern är värre än den andra!!!! Jag trodde inte att någon kunde vara...
43 44 45
Svar
892
· Visningar
77 510
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 357
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp