Finns det vita kallblod?

Chabli

Trådstartare
Hej!
Jag undrar om det finns vita kallblodshästar (ej Shire) och i så fall, vad är det för raser?
Söker någon vit häst med mycket man och hovskägg. Det måste inte vara ett kallblod men de brukar vara lurvigast :-)
Inte heller islänning (om det nu tillhör kallblodstyperna)

Huvudsaken är att den är vit och har lång och fyllig man
 
Sv: Finns det vita kallblod?

Jag har sett vita Nordsvenskar, tror de härstammar från det som kallades den blå dölehästen. Skimmlar iaf är de, ganska ovanliga vad jag vet. Sedan har jag även sätt helt vita/skimmel skäckar som skimlar mer och mer då som är Irish cob och tinker. Fler vet jag inte :) men lite tips där iaf!
 
Sv: Finns det vita kallblod?

Fast Percheron är ju inte jätte hårig :) Där är ju Irish coben mycket mer hårig, men visst är den skimmel ofta ^^
 
Sv: Finns det vita kallblod?

Men tinker och irish cob är väl svartvita? Eller kan de vara enfärgade?

Funderar nämligen på ett fotoprojekt :-D
 
Sv: Finns det vita kallblod?

Jajjamensan de kan vara helvita! :) Jag har träffat två i verkliga livet, men sett bilder på fler, visserligen var en av dem bara 6år gammal och hade därför inte skimmlat av, men var på god väg och hon är idag 3år senare en hel del mkt vitare och inte mycket grått kvar på :) Så hon hinner ju bli helvit innan hon är 15 kan jag tänka mig ;)

Den andra jag träffade på en praktikplats var skitsnygg hingst, helvit. Ingen aning om vad han hette, men gud vad jag beundrade honom! :)
 
Sv: Finns det vita kallblod?

Ok, tack! Den rasen hade jag aldrig hört talas om! Antar att den är ovanlig?
 
Sv: Finns det vita kallblod?

Tinker eller Irish cobs eller som en del i England och Irland kallar Gipsy Cobs finns alla färger, skäckar och enfärgade. Jag har precis köpt en palominofärgat sto, och hennes uppfödare i England föder även upp vita och skimmel Gipsy Cobs 140-165 cm höga med mkt hovskägg. :D
 
Sv: Finns det vita kallblod?

Hmm jag svarade i den här tråden igår men det försvann visst.

Angående nordsvensk bruks: det är en tillåten färg, men jag har aldrig ens sett en bild på en! Har efterlyst i en FB-grupp :).

Däremot så finns det ju Perlino (dubbelgul, pärlvit) och den skapar en hel del debatt. Gula färger är godkända, men inte dubbelgula... Sök på Vindus + hingst eller Vindus + Nordsvensk så hittar du lite spännande debatt och massa läckra bilder på en "nästan-vit" nordsvensk :)!

Hos kallblodstravaren finns också perlino, samt konstantskimmel (färgväxlare, roan), fast den är väldigt väldigt ovanlig.
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det vita kallblod?

Skiesabove: Jag såg en senast i sommar, visserligen bara på bild men det var en nordsvenskbruks tillsalu då, föl eftersom jag då letade efter en 12.a att köpa. Han skulle bli skimmel som sin pappa stod det och fanns även bild på pappan, fruktansvärt vackra. Jag har för mig att det stod att det var vanligare med skimmel nordsvenskar i norge. Ifall detta är intressant att veta :)
 
Sv: Finns det vita kallblod?

kl
jag har en bekant som äger Tubbarps Blågrane (nordsvensk) som är skimmel. Född 2009 och visades på premiering i år. Kastrerades dock eftersom han inte var "bra" nog.
7-6-6-8-7=34 p
Bruksprov: 9-8-8-8-9=41 p
Mått: 149-185-37,5-8,2

Vill se se den finns den på sida 8 och 9 här http://www.fnh-bohuslan.se/gallery_159.html
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det vita kallblod?

Hallingblåen, skimmel. Dölehäst.

shapeimage_2.png


http://www.dolahingst.no/Dolahingst/Hallingblaen.html
 
Sv: Finns det vita kallblod?

Konstantskimmel hos kallblodstravaren? Häftigt! Ingen bild?

En del av mina svar bara försvinner! Poof! Fattar inte... Är det för att jag länkar till hästnet?
Jag ska hitta länken åt dig med bilder på gamla kallblodstravare. Det finns ett sto ute på annons just nu på Hästnet, om du kollar på billiga kallblod i Norra Sverige.
 
Sv: Finns det vita kallblod?

Sök på Vindus + hingst eller Vindus + Nordsvensk så hittar du lite spännande debatt och massa läckra bilder på en "nästan-vit" nordsvensk :)!

Åh han var uppstallad i det stall jag jobbade i i Varberg för ett par år sen. Väldigt trevlig häst

Där fanns även en till pärlvit, Hvalstad Blondi :)
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 006
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Skulle vi inte kunna ha en tråd där vi länkar alla sidor vi vet där man kan hitta tävlingsresultat/bedömningsresultat/tidigare avkommor...
2
Svar
20
· Visningar
4 727
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 018
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Hej ! Jag skulle behöva lite hjälp. Jag har börjat söka medryttarhäst eller ja jag ska lägga ut en annons snart och undrar lite vart...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 317
Senast: Signe9
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp