Finns det verkligen privatpersoner som bara lånar iväg sina sadlar till okända ?

gylle

Trådstartare
Har annons ute på en "dyrare" sadel och blir minst sagt förbryllad på hur folk tänker.
Har fått flera svar från folk som vill komma och hämta sadeln för att prova. Svarar då att det går bra att antingen prova den här (ridhus finns) alternativt "köpa" den på öppet köp och ta hem och prova och att den kan lämnas tillbaka i samma skick om den inte passar. Men nej de kan ju inte köpa en sadel utan att ha provat.

De tycker helt seriöst att man skall lämna iväg en sadel till helt okända personer helt utan säkerhet. Vilket paradis för tjuvar det är bara att köra och hämta sadlar som annonseras ut de behöver inte ens ha bryet att bryta sig in för att sno dem. Sämre läge dessutom för sadelägaren för har de brutit sig in och snott den gäller i alla fall försäkringarna, lämnar man ut sadeln själv till någon så gäller inga försäkringar heller och du står där med lång näsa.

Har aldrig ens funderat på att be en okänd människa om att få köra iväg med deras sadel för att prova den precis som jag inte går in i en butik (där jag inte känner någon) och plockar med mig ett antal värdefulla saker och tar med hem för att prova utan att betala. Naturligtvis måste man betala sakerna innan man kan ta dem med sig och man får pengarna tillbaka när man lämnar tillbaka om det inte passade. Enkel ekvation en har pengarna en har prylen och sen byter man så att ingen riskerar att bli blåst.

Har alltid gjort likadant när jag sålt (och köpt på nära avstånd) men blir minst sagt förbryllad av dessa svar som verkar tycka det är självklart att de bara kan komma och hämta. Finns det verkligen folk som i dagens samhälle bara lämnar iväg värdefulla sadlar helt utan säkerhet ?

Sv: Finns det verkligen privatpersoner som bara lånar iväg sina sadlar till okända ?

Var med om liknande för några år sedan. Jag stod på anläggning med ridhus, ridbana, terrängbana och allt. Så de kunde prova den på alla vis här. De bodde dessutom i samma stad. Men nej de kunde inte komma hit med hästen och prova den! Och jag fick inte komma med den? :o De tyckte de kunde komma och hämta(!) den och passade den inte skulle de minsann komma tillbaka med den. Jag erbjöd mig då gratis köra bort till dem så de kunde prova. Men icke.

Sv: Finns det verkligen privatpersoner som bara lånar iväg sina sadlar till okända ?

det har jag oxå funderat på, fattar inte hur folk tänker!
jag skulle aldrig lämna ifrån mig en sadel utan att få betalt.
Jag har oxå varit med om att de vill hämta sadeln för att prova, att komma hit och prova den var de inte alls villiga till..

Haft min sadel på annons ett bra tag.
Många skriver sms och frågar om de får låna den och prova hemma, "ok" säger jag, men då vill jag ha betalt innan de åker iväg med den. Då brukar jag ofta få ett sms tillbaka nån timme efter "Hej, vi har redan hittat en sadel så vi köper den istället" (har säkert fått 5 såna sms, från olika nummer såklart)

Why?

Sedan var det en som ville att jag skulle köra hem sadeln till henne (15 mil enkel) och bad då om milersättning 300:-, nä då passade det inte helt plötsligt.

För att inte tala om alla som vill att man ska skicka sadlar kors och tvärs över hela landet. Utan att de köper den först.
Nej, ibland undrar man..
Kan tycka det är självklart att man själv får åka till det man vill köpa, inte tvärtom. Ska man ringa ICA och be dem komma hem med maten, som man bara betalar för om den är god nog?

Ahh men vilken bra ide, jag sitter här just nu och försöker tvinga mig själv att köra ner och handla men giter ju inte, där sa du något jag ringer ner till ica så kommer de säkert hem med det jag vill ha så kan jag provsmaka när de kommer och se vad jag vill betala för. Måste leta fram telefon numret.

Ja skicka iväg är ännu bättre utan att ha fått betalt, skickar inte ens på öppet köp för då blir det plötsligt en själv som får stå för skaderisken både dit och hem och det kan de glömma. Skall någon sadel skickas så är det enbart förskottsbetalning som gäller annars står man där också med lång näsa och dyra fraktkostnader + risk för fraktskador man själv får stå för om de inte löser ut sadeln + att sadeln är försvunnen i flera veckor innan man får tillbaka den.

Gör jag aldrig!

Har skickat på öppet köp med bussgods efterkrav.
Passade inte skickades tillbaka till mig med efterkrav o
Sadel var trasig visade det sig sen. Inget man kunde se
På bussgodsterminalen tyvärr... så inga pengar o trasig sadel.

Många som blivit riktigt sura när man inte vill skicka sadel
För prov över hela Sverige...

skickat med bussgods o efterkrav
Där människan inte hämtat ut. Då fick jag själv stå för både frakt fram o
Tillbaka själv... tung westernsadel så inte billigt att skicka.

Numer lämnar inget mitt hus om det inte betalas till mitt konto. Både sadel
Och frakt! Vill man ha öppetköp kom hit så skriver vi ett kontrakt :) många
Som inte vill längre då ;)

Tar sista knappen
Åh, skönt att inte vara ensam (eller kanske tragiskt förresten att det finns så många puckon).

När jag försökt sälja sadel i den dyrare prisklassen så ringer människor som vill hämta sadeln utan att betala den. När jag säger att de får köpa den på öppet köp blir de skitsura och säger att de aldrig höööört taaaaalas om att man brukar få betala för att få hem den och prova. Jag har då erbjudit mig att köra sadeln till ett ridhus närmare dem (mot bensinpengar) för att personen ska kunna provrida sadeln, men icke, de vill ta hem den och prova själva. Bor de långt bort så vill de att jag ska skicka sadeln, helt utan säkerhet :crazy: När jag sagt nej till dessa förlsag så har de blivit sura och sagt att då köper de en annan sadel.

Det här är så vanligt att jag har börjat tro att det är jag som är överförsiktig eller nåt... När jag själv har letat sadel så har jag oftast betalat hela sadeln för att få hem den och prova, vilket jag tycker är självklart. Någon gång har jag dock bara behövt betala en del av sadeln som "pant" (och som säkerhet för säljaren ifall jag skulle kommit tillbaka med en repad sadel tex). Men då visste säljaren vem jag var så hon litade på att jag var ordentlig och inte skulle sno den (jag visste dock inte vem hon var, men alla känner väl apan :D )

Senast ändrad:

Folk är bindgalna.

När jag hade sadel till salu, ringde en tokstolle och pladdrade som vi känt varandra i åratal. Meddelade sedan glatt att hon skulle komma och hämta sadeln på tisdag och sedan köra till Danmark och prova den. Hennes häst stod där hos en tränare *pladder, pladder*

Hon blev mycket chockad när jag förklarade att det upplägget inte intresserade mig ett dugg, och att hon givetvis inte kunde "hämta" sadeln här och åka iväg med den utan vidare.

Herregud, folk är verkligen inte kloka. Skulle jag lämna iväg 10 000 kr i kontanter till någon okänd för att sedan hoppas att denne kom tillbaka med pengarna?

Tar sista knappen igen
Måste bara dra en parallell med när man ska sälja häst. Har mest sålt unghästar som inte är i ridbar ålder, men, de få ggr som jag haft en vuxen häst till salu så vill en väldigt stor andel av spekulanterna ha hästen på foder/prov i flera månader. Folk vill ha hästen inkl utrustning på prov i över ett halvår ibland! När jag säger att jag inte lämnar ut på prov/foder, men att de givetvis är välkomna att komma och prova hästen flera gånger i olika situationer, så blir de sura och säger att då är de inte intresserade.

Jag förstår att en häst är ett stort inköp och att det är viktigt att det passar, men inte skulle väl folk komma på tanken att be att få låna hem en bil, som kostar ungefär lika mycket, på prov i flera veckor/månader? Dessutom ska man lämna med utrustning som sadel mm (om inte annat för att man själv inte vill ha tillbaka hästen med ryggont, typ) till en främmande människa. Min erfarenhet är att folk inte är rädda om saker de lånar (har lånat ut en häst på foder en gång och aldrig mer).

Jag lånar aldrig ut en sadel jag har till salu utan att ha fått betalt för den, om det inte är någon jag känner. Absolut inte. Däremot lämnar jag gärna ut dem på öppet köp, enligt överenskommelse. Har också, en gång, mött upp en köpare då jag ändå skulle åt dennes håll, och följt med till stallet för att hen skulle få prova den på sina hästar.

Öppet köp kan jag också själv be om, då jag letar sadel och hittar någon som jag kan tänka mig passar bra men inte fått tillfälle att prova på hästen tidigare. Då jag bor i skogen är det i regel att skicka som gäller i de lägena - att åka sisådär 30 mil enkel resa för att hämta en sadel är inte aktuellt för mig. Men respekterar förstås ett nej, och tar det aldrig för givet men gör också helt klart i första kontakten att om jag ska köpa den så behöver jag ha möjlighet att prova.

Folk är verkligen inte kloka. Vid ett tillfälle när jag hade en sadel till salu så mailade en som ville prova sadeln och jag sa att isåfall så betalar du den på plats och sedan har du 24 timmar på dig att komma tillbaka med den annars är köpet klart. Då menade hon att hon höll på att samla ihop sadlar som hennes sadelutprovare skulle testa sedan och hon kom först efter ett visst antal dagar och så mycket pengar hade hon ju inte heller så att hon kunde betala alla dessa sadlar innan provningen. Sedan ville hon helt plötsligt att jag skulle skicka sadeln utan någon som helst säkerhet. Jag sa att jag inte var intresserad.

Vid ett annat tillfälle för några år sedan när några ville prova och inte betala vid hämtning så erbjöd jag mig att komma med sadlarna (jag hade två till salu som jag haft till salu länge så jag var lite desperat att få ut pengarna för dem) så att de kunde prova men då fick de betala bensinpengar för de fem milen tur och retur. Visst sa de. Jättebra! Jag kom med sadlarna som givetvis inte passade vilket jag hade kunnat säga i telefon om hon hade kunnat beskriva ryggen korrekt. Jag la några timmar på att åka, vänta på att de skulle göra iordning hästen, provrida i minst 40 minuter i varje sadel osv. och sedan åkte de bara hem :eek: Där stod jag stelfrusen och såg jävligt dum ut :meh:

Ska jag skicka så ska sadeln betalas via payson för då är pengarna säkrade. Skulle de inte hämta ut sadeln så är det deras förlust och skulle den vara repig så kan jag stoppa utbetalningen tillbaka till dem.

Nä folk är inte kloka .

Jag lånar inte heller ut sadlar kors och tvärs, ofta har folk inte ens kollat upp vad sadeln ligger bra på för typ av rygg. Det förväntas att jag ska skjutsa sadeln hit och dit. Nej tack.
Gjorde tabben en gång att möta upp en tjej som var otroligt intresserad av min Wintec. Jag tog med mig familjen och vi åkte 5 mil enkel resa. Väl framme så kläckor hon ur sig att det var ju inte alls vad hon ville ha, hon ville inte ha en syntetsadel :crazy: , bra tänkt där... sen hade hon mage att pruta flera tusen . Jag tog min sadel och åkte hem. Kände mig som en jävla idiot som låtit en idiot förstöra en hel eftermiddag för mig och familjen.

Skickar inte heller sadel på öppet köp heller även om jag gjorde det en gång, och såklart passade inte sadeln.

Men sen finns det faktiskt bra köpare också!
Blev kontaktad av en tjej på ett forum som hört att jag hade en viss sadel till salu (hade ej annonserat ut det), hon hade provat en likadan sadel på sin häst och var väldigt intresserad av min men hon kunde inte köpa den förrän ett par veckor senare vid lön.
Jag hann/orkade inte lägga ut sadeln på annons och prick den 25 kom hon hem till mig, kollade lite på sadeln, förde över pengarna till mitt konto och sen åkte hon. Tänk om alla sadelaffärer kunde vara så trevliga och smidiga! :)

Jag har också varit förbryllad över hur folk tänker när jag haft sadlar ute på annons.

Jag har ställt som motkrav att den får lånas/skickas på ett enda villkor och det är då "öppet köp" mot att den i så fall kan lämnas tillbaka i samma skick. Dvs de skulle få lägga sadelns summa som pant och hör dem inte av sig inom en viss tid räknas köpet som godkänt.

Egentligen resonerar jag samma oavsett värde, jag vill inte bedriva någon slags biblioteksverksamhet, jag vill sälja min vara så i min värld kan då köparen egentligen lika gärna sälja varan vidare om den inte passar.
Så i vissa fall har jag t o m vägrat provning helt, utan sagt att de får köpa och sen är det upp till dem. Så länge man säljer en hel vara enligt korrekt beskrivning så är det lite köparens eget "fel" om varan har fel storlek.

Jag brukar tipsa om att de flesta sadlar finns att prova i butiker/att de lånar ut för provning (de lånar dock inte heller ut gratis, så varför måste begmarknaden??)
Känns en aning mer safe och jag brukar tänka att vill man verkligen ha en specifik sadel så måste man ha haft kännedom om aktuell sadel sen tidigare och ev provat då man sällan måste ta sadlar på måfå för provning utan man har oftast ett hum om vilken slags sadel man är ute efter, därav att man kanske får ta "risken" som köpare att sälja vidare ifall den inte passar.

Vi har liksom inte samma möjligheter eller rättigheter som när vi köper varor i butik men det verkar en del ha svårt att förstå.

Senast ändrad:

Jag tycker det har blivit väldigt väldigt svårt att som privatperson sälja sadlar. Folk vill ha samma service som från en butik! Låna hem, öppet, köp, avbetalning osv.

Det är ju självklart pga att det dykt upp ffa två företag som säljer begagnade sadlar.

Men de ligger ju alltid betydligt högre i pris än vad motsvarande sadel kostar köpt av en privatperson, det verkar dock inte köparna riktigt fatta, de tycker privata skall vara 20% billigare OCH erbjuda all tänkbar service...

Gick betydligt lättare att sälja sadlar för några år sen tycker jag. Ser ju att andras sadlar också ligger ute på annons i månader så tydligen fler som har problem.

Jag upplever också att det går trögare att sälja sadel numera, jämfört med för säg fem år sedan. Har just sålt ett par (dock inte engelska) som jag faktiskt i princip dumpade priset på för att bli av med dem - jag behövde verkligen platsen som de tog upp. Mina engelska sadlar har jag faktiskt valt att lämna till en sadelmakare (som provar ut och säljer) för försäljning. Hen tar 10% i provision och mina ligger inte ute på annons genom denne, men om jag väljer att ta hem dem osålda så kostar det heller ingenting. Jag slipper krångla, och kunderna kan prova, provrida etc. Men trögt går det ändå, trots att det är rätt populära modeller och den ena är i princip i nyskick.

Ja många tokiga svar får man på saluannonser. Har en childeric tillsalu och den ska man bara låna ut så där:crazy:

Sålde en dressyrsadel en gång till en lustig köpare: Körde till henne med sadeln då jag ändå skulle förbi. Ville ha en handpenning på den vid leverans, men tyvärr funkade inte minuten fick jag till svar då hon kom en halvtimme försenad till mötesplatsen.
Ok det kan ju hända så sadeln lånades ut. Ringer någondag senare o undrar hur det går, nja har inte hunnit prova än . Hon får då några dagar till som blir 2 veckor:meh:
Till slut vill hon ha sadeln och betalar 10 tusen på mitt konto, allt bra, tror jag. Köparen ringer 2dagar senare och vill lämna tillbaka sadel som inte passar längre:banghead:
Hon hävdar bestämt att hon har rätt till ångervecka. Jag informerar henne om att hon haft min sadel i mer än TVÅ veckor så jag är inte intresserad av ångerveckan:wtf:

Haft min sadel på annons ett bra tag.
Många skriver sms och frågar om de får låna den och prova hemma, "ok" säger jag, men då vill jag ha betalt innan de åker iväg med den. Då brukar jag ofta få ett sms tillbaka nån timme efter "Hej, vi har redan hittat en sadel så vi köper den istället" (har säkert fått 5 såna sms, från olika nummer såklart)

Why?

Sedan var det en som ville att jag skulle köra hem sadeln till henne (15 mil enkel) och bad då om milersättning 300:-, nä då passade det inte helt plötsligt.

Jag har varit med om precis samma sak! flera köpare som vill låna hem sadeln utan att betala såklart, och då även räknat med att jag ska komma och lämna/hämta den.
Och två som velat att jag skulle köra till dem, 3 resp 10 mil, så att de kunde prova den och sedan även få öppet köp i en vecka. När jag sa att jag isåfall vill ha milerstättning blev den ena personen sur och ganska otrevlig. Herregud...

Hade de tyckt det var ok om de varit säljare?! tror inte det..

Hugger sista

Jag undrar varför folk absolut ska ha nyomstoppade sadlar men inte kan göra det själva. ..
Lämna in den för omstoppning menar jag ;)

Jag köper hellre en sadel som direkt stoppas om efter min häst än köper en nyomstoppad som måste finjusteras innan den passar optimalt.

Men det är total stopp för att sälja en sadel som behöver stoppas om och med prisavdrag av just den anledningen :(

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 880
Senast: super
·
Relationer Inspirerad av ett poddavsnitt som tog upp ämnet och chockad över vad folk kan göra i sin snålhet - vad är det snålaste ni varit med om...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 958
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 896
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 750
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar