Alexandra_W
Trådstartare
Jag har försökt med torv förr, men det har bara frusit och jävlats. ÄR det skillnad från torv till torv, dvs finns det torv som inte fryser?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har försökt med torv förr, men det har bara frusit och jävlats. ÄR det skillnad från torv till torv, dvs finns det torv som inte fryser?
Torvmix finns ju. Fryser gör det väl förr eller senare, men inte lika lätt som ren torv.
Skall man ha torv i kallt klimat krävs en viss planering o möjlighet att sluttina några balar i tex en uppvärmd sadelkammare.
PL
Skall man ha torv i kallt klimat krävs en viss planering o möjlighet att sluttina några balar i tex en uppvärmd sadelkammare.
PL
kl
Jag har ju ingenstans att ställa dem varmt tyvärr, så det blir fryst redan i balen
Nu är det ju inte riktigt så enkelt, att balvikten på en torvbal avgör TS. Det beror alldeles på dels tillverkare av torven (olika tillv har olika balar), samt på hur de 'fyllt' balarna. Ser de till att varje bal innehåller XXX liter torv t ex, då kommer vikten skilja mellan olika balar om TS diffar, men fyller de så varje bal innehåller XX kg, ja då kommer de väga XX kg oavsett TS.
Du skriver dessutom att du inte ens kan erbjude ett värmeutrymme vilket PL noterat har med planering och även torde ha med grundläggande krav för djurhållning. Det kan inte vara förenligt med arbetsskydds styrelsens krav att som vet/hovis eller annan yrkesytövare tvingas bedriva verksamhet i ett stall helt utan möjlighet till värmeutrymme..
När man läser många trådar så börjar man faktiskt undra varför vissa hästägare har hästar när det verkar vara så stora problem och jobbigt att vara hästägare med bristande planering.
Sedan undrar jag om du verkligen har rätt i att man måste ha ett uppvärmt utrymme i en stallbyggnad?