Finns det torv som inte fryser?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har försökt med torv förr, men det har bara frusit och jävlats. ÄR det skillnad från torv till torv, dvs finns det torv som inte fryser?

Sv: Finns det torv som inte fryser?

ja, det finns torrare torv som inte fryser, men jag kommer för mitt liv inte på vilket märke det var ju....

Jag har försökt med torv förr, men det har bara frusit och jävlats. ÄR det skillnad från torv till torv, dvs finns det torv som inte fryser?

Ja det är ingen skillnad på torv v/s hösilage när det gäller TS. Köper man torv med låg TS så fryser den om den ligger ute i minusgrader på precis samma sätt som hösilage med samma förutsättningar.

Klart det är skillnad på torv och torv men jag förstår inte varför man är villig att betala för vatten. Man kan lätt ta reda på TS i en torvbal,, är den tung så är TS låg, är den lätt så är TS hög.

Nu är det ju inte riktigt så enkelt, att balvikten på en torvbal avgör TS. Det beror alldeles på dels tillverkare av torven (olika tillv har olika balar), samt på hur de 'fyllt' balarna. Ser de till att varje bal innehåller XXX liter torv t ex, då kommer vikten skilja mellan olika balar om TS diffar, men fyller de så varje bal innehåller XX kg, ja då kommer de väga XX kg oavsett TS.

Men du får gärna tipsa om märke/tillverkare som har torrare torv, som inte fryser i -25.

Torv fryser ju tyvärr mycket, mycket 'värre' än silage.

i mitt stall så har vi torv i lösvikt och den torven vi fått nu verkar inte frysa lika lätt som torv vi haft förr men det är ju då tyvärr inte torv i balar utan kommer löst

Jag har tröttnat på att försöka spetta loss torvklumpar ur djupfrysta balar, så detta blir sista vintern med torv!

Jag hade torv en vinter och ALDRIG mer! Stå där med hackor och grejjer för att få loss några klumpar. Och vi provade med flera olika fabrikat. Nej tack! Det blev spån. Nu har vi halmpellets vilket fungerar jättebra. I alla fall om man förvarar säckarna torrt...och det inte kommit in nån fukt :grin:

Torvmix finns ju. Fryser gör det väl förr eller senare, men inte lika lätt som ren torv.

Skall man ha torv i kallt klimat krävs en viss planering o möjlighet att sluttina några balar i tex en uppvärmd sadelkammare.
PL

Torvmix finns ju. Fryser gör det väl förr eller senare, men inte lika lätt som ren torv.

Torvmix är inte aktuellt.

Men, verkar som det är omöjligt att ha torv iaf om det ska bli vettigt, innan våren kommer. Elände =/ Och pappersströ har jag sjukt långt till närmsta producent som säljer.

Skall man ha torv i kallt klimat krävs en viss planering o möjlighet att sluttina några balar i tex en uppvärmd sadelkammare.
PL

Fast även om man låter balarna stå jättevarmt under längre tid så fryser den ändå när man lägger in den i boxen. Har provat att mixa med spån, men alla dessa frusna torvklumpar är ju ett elände. Så nu får det bli enbart spån till den häst som inte klarar att stå på halm. Har provat ett flertal fabrikat av dom som finns på marknaden häromkring med samma eländiga resultat.

PL

Så gör vi, och det fungerar alldeles utmärkt. Om man bara strör ut torven ordentligt i boxen så blir det heller inga klumpar som kan frysa.

Kan bara instämma. Jag hade absolut haft torv om det inte var så att halm ingick i hyran.
Vi ströade torvbalar hemma hos min familj i Östersund under julen, det var runt -30 så balarna fick stå i sadelkammaren två dygn först :D sen var det inga problem alls, och aldrig att det fryser i boxarna.

kl
Jag har ju ingenstans att ställa dem varmt tyvärr, så det blir fryst redan i balen

Jag köpte ett par balar med torv och den var bara frusen i hörnen, resten var det inga problem med. Dock är det ett skit att mocka i eländet..

Jag köper lös torv direkt från mossen och den fryser inte. Trots många minusgrader i stallet under längre perioder är det aldrig några problem att mocka. Har däremot behövt köpa några balar ibland som nödlösning innan jag kunnat hämta och det är helt värdelöst.

Löstorv slår baltorv på alla plan. Billigare, torrare, fryser inte, inte tungt och har bättre uppsugningsförmåga. Enda nackdelen är förvaringen. Går ju inte att stapla. Har våran torv i en tom box. De större stallen här omkring köper på leasad konteiner. Då löser sig förvaringen sig själv.

Nu är det ju inte riktigt så enkelt, att balvikten på en torvbal avgör TS. Det beror alldeles på dels tillverkare av torven (olika tillv har olika balar), samt på hur de 'fyllt' balarna. Ser de till att varje bal innehåller XXX liter torv t ex, då kommer vikten skilja mellan olika balar om TS diffar, men fyller de så varje bal innehåller XX kg, ja då kommer de väga XX kg oavsett TS.

Hur enkelt det är beror helt på hur man räknar,, XXkg bly och XXkg bomull väger naturligtvis lika mkt så som du så påpassligt noterat men vad du inte verkar förstå är att volymen skiljer sig. Du är bevisligen sifferblind och jag kan inte i mitt liv förstå varför du är villig att betala för vatten som du kan få gratis direkt från naturen.

Du skriver dessutom att du inte ens kan erbjude ett värmeutrymme vilket PL noterat har med planering och även torde ha med grundläggande krav för djurhållning. Det kan inte vara förenligt med arbetsskydds styrelsens krav att som vet/hovis eller annan yrkesytövare tvingas bedriva verksamhet i ett stall helt utan möjlighet till värmeutrymme..

Tänk dig själv,, en veterinär som ska stå i ett stall i -20 grader och sy ihop en sårskada med minst 20 stygn helt utan vare sig tillgång till värmeutrymme eller varmvatten.. PL kan säkert bekräfta hur resultatet blir.

Problem är till för att lösas inte för att ventilera sina problem och tala om att det inte finns ngn lösning mer än att hela problemet ligger i själva produkten,, inte hur man löst att hantera en lösning..

Gör som min granne,, H*n släpar in sina frysna torvsäckar i hallen hemnma så dom tinar upp innan dom sedan släpas ut i stallet och ströas med.

Det finns inga oövervinnliga problem,, det är bara 2 saker som sätter stopp för problemen.

1. Människans bristande fantasi för att lösa det enskilda problemet.

2. Människans eget delgivande om att sin egen bekvämlighet är större än bristen på fantasi.

När man läser många trådar så börjar man faktiskt undra varför vissa hästägare har hästar när det verkar vara så stora problem och jobbigt att vara hästägare med bristande planering.

Du skriver dessutom att du inte ens kan erbjude ett värmeutrymme vilket PL noterat har med planering och även torde ha med grundläggande krav för djurhållning. Det kan inte vara förenligt med arbetsskydds styrelsens krav att som vet/hovis eller annan yrkesytövare tvingas bedriva verksamhet i ett stall helt utan möjlighet till värmeutrymme..

När man läser många trådar så börjar man faktiskt undra varför vissa hästägare har hästar när det verkar vara så stora problem och jobbigt att vara hästägare med bristande planering.

och när man läser dina inlägg så inser man att du

1. bedriver ngn slags förföljelse av vissa användare på forumet
2. ständigt påpekar vilka dåliga hästhållare det finns i vårt land

Vad tror du att du kommer att uppnå med detta? Inte leder det några diskussioner framåt i alla fall eller ökar kunskapen bland oss som läser här.

Sedan undrar jag om du verkligen har rätt i att man måste ha ett uppvärmt utrymme i en stallbyggnad?

Nu vet jag att jag säkert står på din ignoreringslista eftersom du aldrig svara på mina inlägg men det finns kanske ngn annan som vet om man måste ha det? Jag kan förstå om det finns som ett fackligt krav men undrar ändå om det är sant?

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 233
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
771
Senast: tanten
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka