finns det något som tål regn?

SoNo

Trådstartare
Jag tror jag har köpt 5 olika sorters regnställ i olika märken kvalite och prisklasser.
Jag har även testat en rock.

Samtliga läcker in i grenen så att jag blir pissevåt.
Det rinner ner längst med framvalvet.

Jag blir så less!!!

Någon som kan ge mig tips på något som funkar?

Sv: finns det något som tål regn?

Jag har ett bra sätt med både jacka och byxa. Nu får man ju inte skriva ut vart ifrån det kommer men det är från en postorder med bokstaven B som första bokstaven. Aldrig blivit blött mer än lite fuktig i armvecken :laugh:om det regnat massa så det har samlats vatten där.

Jag har en regnrock från CRW som jag älskar över allt annat. Jag blir aldrig blöt i den hur mycket det än regnar men det gäller att man lägger den över framvalvet.

Förut hade jag sk. rainlegs och de blev jag sällan blöt i heller.

Om man ökar tempot i regnrock så blåser den väl upp?
Det var tyvärr så den regnrocken jag red i en gång gjorde, om tempot blev högre än skritt så kom allt regn in, samt la sig på sadeln så när man satte sig sedan så var man blöt... :(

Jag tycker det funkar kanon med regnchaps, softshellbyxor och regnrock. Se till att hitta en regnrock som är stor så att framdelen på rocken verkligen täcker sadeln.

Själv har jag tröttnat på att gömma mig för regnet o rider numera hellre i mina softshellbyxor, som blir blöta hela skoningen i ösregn(men inte ovansida ben), och sedan min N66 regnjacka som har 20000mm vattenpelare vattentäthet och ändå en helt otrolig andasfunktion( jämför med hästarnas regntäcken som bara har 2-3000mm vattenpelare. Min dröm är dock ett par N66 regnbyxor oxå, men de är så dyra så jag får se när jag har möjlighet till investering i mig själv... Min gamla regnrock har nog 10år på nacken nu o är inte särskilt tät alls längre, o ridregnbyxorna har jag blivit för fet om låren för att kunna ha...

Didriksons håller helt tätt i flera timmar ösregn på tvären, har aldrig provat något som är bättre, är ju dock inte gratis. Även CRW s regncape är faktiskt helt vattentät, dock inte jackorna och byxorna.

Jag har ett par chaps i sånt gammaldags regnkappematerial. (galon som i ungarnas galonbyxor) Till det har jag en gammal regnkappa om det regnar mycket och rengnar det mindre har jag en vanlig jacka som tål viss väta. Jag är snustorr när jag ridit. Chapsen är helt suveräna och superenkla att dra över ridbyxorna.

Har du testat seglarställ? De är ju minst sagt gjorda för att hålla tätt, och tillåter ändå aktivitet. Och brukar ha många stora och bra fickor. De är väl mer eller mindre dyra dock. Å andra sidan har min svärfar haft sitt i 10 år nu, så det jämnare väl ut sig.

Jag köpte abeko regnjacka+byxor som är på rea i blått på Börjes för ungefär halva priset.

Är anpassat för att sitta i vagn så förstärkt i baken. Lätt och smidigt och har varit ute en hel dag i ösregn och fortfarande torr under. Enda nackdelen är ingen huva som man kan sätta dit när man inte har hjälm på sig. Nja en till för är inte de snyggaste stället men är hellre torr än snygg :D

Kan inte jämföras med Gortexställ för 5000 i andningen men klart prisvärt. Enda gången jag känt de blivit svettigt under är om jag joggat.

Jag har CRWs regnridrock. Den har en speciell flärp som man viker ut och lägger över framvalvet. Sedan har den benremmar så att den inte fladdrar i fartvinden.

Mina H H fungerar.. Har både byxor Och Jacka, Man blir inte över varm i dom heller :).. Och dom är mjuka och behagliga :)

Helly H**sen;)

Nu har jag inte testat att rida i det, men jag har ett vanligt galon-set. Köpte det billigt i en friluftsbutik :)

Jag har en gammal kyra regnrock som är helt suverän. Tyvärr börjar den gå sönder nu så måste byta ut den. Överväger att köpa CRWs men tyckte den kändes så plastig när jag klämde på den sist utan har hittat en oljerock som jag är lite sugen på. Dom behöver ju visserligen en hel del underhåll men sköter man dom brukar det vara tätt och man slipper den där instängda känslan som jag ogillar med "plastiga" regnställ.

Jag uppskattar inte heller plastiga regnställ; har provat många men inget som klarat ordentligt regn någon längre stund.
Jag har en jacka köpt i en friluftsbutik (samma material som Fjällräven m.fl. använder), som jag har privat. Den håller tätt i alla väder. Ska helst tvättas med speciellt tvättmedel, och sömmarna vaxas (medföljer jackan), och kostar en liten förmögenhet. Men värd varje krona :love: . Jag kommer nog att spara ihop pengar och köpa ett ställ från samma märke.

Om man ökar tempot i regnrock så blåser den väl upp?
Det var tyvärr så den regnrocken jag red i en gång gjorde, om tempot blev högre än skritt så kom allt regn in, samt la sig på sadeln så när man satte sig sedan så var man blöt... :(

Har också ridit en hel del i ridregnrock, men heller aldrig haft problem med att den blåser upp. Jag brukar lägga in regnrocken under sadelkåpan framtill så att jag är extra säker på att den inte kan flyga upp, men samtidigt sitter den ju inte så hårt fast att jag sitter fast om jag skulle trilla av.

/Camilla

Lång oljerock och långa chaps i prasseltyg ( vet inte vad det heter) Köpt i jaktbutik. Suveränt tycker jag!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 009
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 820
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 963
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Hej, skulle behöva lite råd och tips. Jag har en Welsh Corgi Pembroke som snart är 5 år (Bibbi) För tre veckor sedan slutade hon att äta...
Svar
2
· Visningar
2 190
Senast: Luktpion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka