Finns det något att göra?

D

DenAnonyma

För en tid sedan så sålde jag en hund.
Nu idag va jag och hälsade på honom och fick en smärre chock..
Från att ha varit så fint musklad och fint hull så har han gått till att bli en bokstavligt talat rullande köttboll....
Mannen som köpte denna hund visste att hunden behövde väldigt mycket motion och hade lätt att bli för tjock om han fick lite för mycket mat och för smal om han fick lite för lite mat.
Mannen säger att promenaderna har blivit mindre för varje dag eftersom han inte orkar att gå fullt så lång längre..
Nu är min fråga.. finns det någon möjlighet i världen att få tillbaka hunden?
jag vet att såld hund redan är såld... men hur ska jag få mannen att fatta att hunden är på tok för tjock?

väldigt tacksam för svar

Sv: Finns det något att göra?

om han inte tycker att han får mycket mat och bara bli vrång?

Kan du inte försöka få honom o förstå att en överviktigt hund har lättare o få problem med leder o andra saker...

kanske kan du erbjuda dig att betala en vetundersökning. då kan vet tala om att hunden är för tjock, och vad det kan leda till. experters utlåtanden om feta djur biter bättre än vanligt folks. annars är det inte så mycket du kan göra. sålt är sålt helt enkelt.

Nu är min fråga.. finns det någon möjlighet i världen att få tillbaka hunden?

Du kan ju erbjuda dig att köpa tillbaka hudnen för det pris han vill ha, men i övrigt så kan du inte göra någonting annat än att tala om att en fet hund inte mår bra!

tack allihopa..
men jag tror nog att det inte finns en chans i världen att hunden kommer kunna köpas tillbaka...
Han vill helt enkelt inte lyssna på det örat...
i all min förtvivlan funderade jag på att anmäla honom, men har insett nu att vad ger det och vad leder det till? antagligen inget..
men jag kan bara hoppas att de tar tills sig lite iaf om att det inte är bra att han är tjock..

Stå på dej!
Jag förstår verkligen att det känns oerhört frustrerande och ledsamt.
Om mannen inte vill höra på dig nu, så försök att stå på honom utan att det blir försvarstalet "den jobbig ägare som vet bäst". Många kan ju tolka det i sin förvivlan istället för att inse att det de gör är fel mot hunden.

Du får helt enkelt försöka använda dig av en lurig pedagogik
- lära barnen utan att de vet om det

lycka till!

tack för ditt stöd :)
Men jag vet inte vad jag ska göra..
eller HUR jag ska göra..

Det.. gör så jävla ont i hjärtat när jag tänker på det,
och att vuxna människor inte vet bättre än att lära djuren att tigga
och får beröm o ger dem bullar och annat skit!
släppte ut hunden o min hund tesammans..
han orkade inte ens springa hälften av den fart han brukade ha..
och när han sket så bara rann det ur honom...
blir bara så förtvivlad...

Är inte hunden groteskt fet så får du nog leva med det helt enkelt... Mååånga svensson hundar som är överviktiga och lösa i magen hela sina liv men som ändå mår bra mentalt och lever länge utan problem...
Sedan kan man ju tycka vad man vill, och det är klart att jag förstår att du är ledsen och känner dig uppgiven och kanske även lite lurad.

Men försök att fokusera på hur hunden mår mentalt... Trivs den med sitt nya latare liv eller är den stressig, olydig, ofokuserad, håglös, vaktig eller något annat som kan tyda på att dens mentala hälsa försämrats?? Om inte så får du nog försöka lära dig att leva med situationen...

Det förstår jag verkligen.
Och jag håller med dig, det är frusterande vi göder hundarna så att de inte orkar att röra sig - plus de följder som det medföljer.

Dilemmat här blir ju att gentligen har du förmodligen lust att bli arg och säga ifrån på skarpen. Det värsta är att de kanske utesluter dig helt ur hundens liv då.

Så ... du får låta hjärta/hjärna samverka och känna och tänka efter hur allvarligt det är. Vet du om någon i hans vänkrets som du vet han lyssnar på?

Be honom köpa lightfoder och söka någon som kan hjälpa honom att motionera hunden. Alternativt fråga om du får köpa tillbak hunden.

klart ja ha lust att riktigt skälla ut han..
men vill inte att ja aldrig ska få träffa hunden igen..
jag pratade väldigt lugnt med ägaren om att hunden MÅSTE gå ner i vikt för hans egen häsla och de KAN inte ge honom bullar och allt annat skit.. tarmsystemet kommer ju att kollappsa!

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 722
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 100
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka