S
smeagol
Jag har fått förfrågan om parning på min ena hanhund.
Han är en Border Collie som vallar mycket bra här hemma på gården, dock aldrig tävlat i det. Tävlad däremot i Lydnad och Agility.
Min kompis har ställt ut honom två gånger och han har fått ettor båda gångerna varav en gång blev han tredje bästa hanhunden i sin klass. (Då var det 14 hundar i klassen)
Annars är han en go familjemedlem som kommer överens med alla, djur som människor (och även människobarn ).
Nu undrar denna som har frågat vad jag vill ha för en parning.
Personligen bryr jag mig inte om hunden sätter på en annan hund eller inte. Varför skulle jag ha betalt för det?
Men så kan man tydligen inte tycka enligt tikägaren som vill att allt ska gå rätt till.
Hennes tik är meriterad också.
Vad är normalt att ta i språngavgift och levande valp avgift?
Hanhunden är ju hur go somhelst men hur vet man hur han nedärver sig?
Och sedan skulle jag höra om kontrakt?
Jag funderar på att jag kanske vill ha en valp ur kullen beroende på vad det kommer ut för något
Så jag vill gärna skriva något avtal med att jag vill det + att jag vill ha första tjing på vilken valp.
Eventuellt att jag får betala nån mellanskillnad om det blir för få valpar eller? I så fall vad är human mellanskillnad hur räknar man ut den?
Kanske omparning som mellanskillnads-pris?
Hur formulerar man det här i ett avtal? Eller finns det färdiga?
Är jag kanske helt ute och cyklar överhuvudtaget? Med allt! haha
Tacksam för snabbt svar då tiken bör vara i löp om ett par dagar bara....
Han är en Border Collie som vallar mycket bra här hemma på gården, dock aldrig tävlat i det. Tävlad däremot i Lydnad och Agility.
Min kompis har ställt ut honom två gånger och han har fått ettor båda gångerna varav en gång blev han tredje bästa hanhunden i sin klass. (Då var det 14 hundar i klassen)
Annars är han en go familjemedlem som kommer överens med alla, djur som människor (och även människobarn ).
Nu undrar denna som har frågat vad jag vill ha för en parning.
Personligen bryr jag mig inte om hunden sätter på en annan hund eller inte. Varför skulle jag ha betalt för det?
Men så kan man tydligen inte tycka enligt tikägaren som vill att allt ska gå rätt till.
Hennes tik är meriterad också.
Vad är normalt att ta i språngavgift och levande valp avgift?
Hanhunden är ju hur go somhelst men hur vet man hur han nedärver sig?
Och sedan skulle jag höra om kontrakt?
Jag funderar på att jag kanske vill ha en valp ur kullen beroende på vad det kommer ut för något
Så jag vill gärna skriva något avtal med att jag vill det + att jag vill ha första tjing på vilken valp.
Eventuellt att jag får betala nån mellanskillnad om det blir för få valpar eller? I så fall vad är human mellanskillnad hur räknar man ut den?
Kanske omparning som mellanskillnads-pris?
Hur formulerar man det här i ett avtal? Eller finns det färdiga?
Är jag kanske helt ute och cyklar överhuvudtaget? Med allt! haha
Tacksam för snabbt svar då tiken bör vara i löp om ett par dagar bara....