Finns det någon som kan hjälpa mig med stallritning?

grafit

Trådstartare
Jag ska bygga ett stall på 9,60*4,80. Har ide torka och hoppas att någon där ute skulle kunna hjälpa mig med några förslag och tips. Har ännu inte bestämt hur många boxar men minst 2. Har funderat fram och tillbaka om man kanske ska bygga någon utebox intill stallet fall i fall det skulle behövas någon dag.... Vet inte heller hur jag ska göra med förvaring av hö och strö!! Är det någon som har några tips ideer och ritningar?? Är tacksam för all hjälp. :)

Sv: Finns det någon som kan hjälpa mig med stallritning?

Kan väl kanske inte bli så mkt mer än två boxar på den ytan? eller hur stora boxar har du tänkt dig?

// M

Vet inte alls hur jag ska ha det... Därför skulle jag behöva lite andras tankar o ideer!! :crazy:

Men du vet väl hur stora boxarna ska vara, ska det stå häst eller ponny i dem? Två fullstora boxar på > 9 kvm får visserligen plats, men inte så mkt mer. :crazy:

Ja man kan ju få in 3 men då blir det ingen plats över till annat!!

Ja men stallet e ju 9,60 långt då får man in 3 som 3 ca 3.10

Men stallgången bör vara 2,50 mellan boxrad & vägg, så några 3 boxar på 9 m2 får inte plats.
Har du annan plats att förvara utrustning & foder?
Vad har du för takhöjd?

Mitt eget stall är 11*5 meter med två bärande timmerväggar på tvären som man inte sågar i hur som helst. Jag har fyra boxar 6, 6, 8 och 10 kvm, sadelkammare, täckesrum samt skoplats. Men stallgången är bara 1,40 bred...

Rita en enkel skiss på var du har fönster och dörrar så kan jag göra ett försök. Dessutom är det bra att veta vad för hästar du tänkt dig att ha. Som någon annan skrev så är det liiite skillnad på shettis och shire.

Stallet är ännu inte byggt så fönster o dörrar kan du sätta precis var du vill... Skicka gärna över en ritning på ditt eget stall också... Hade varit kul o se! :)

Glömde... Jag har en Norsvensk på 155 osså kommer det nog bli ett halvblod eller paint på ca 160. Takhöjden kommer ligga på 3 nånting

Har annan plats till utrustning o foder. Höjden kommer ligga på 3 nånting.

PMa vad du skulle vilja ha i det boxantal, stallgång, typ av boxdörrar sådana "viktiga" saker, storlek på hästar etc. så kan jag skissa lite på det. Har du AutoCad eller något som jag kan rita upp det i eller hur kan jag "presentera" det? Har dock inte tid att skissa förän i eftermiddag.

Puttar upp lite. Som det ser ut nu bli väggarna 9.60*6.20. Ingen som har ngn idé??

Istället för att bygga utebox extra, kan du bygga dörr i boxen även utåt, så har du gratis utebox. Och förresten uppskattar alla hästar det väldigt mycket, att kunna gå in under sommarhalvåret och söka skydd mot insekterna när de behöver. :)

Försöker putta upp en gång till ett stall på 9,60 * 4,80?? Någon?? :bump:

Menade 9,60 * 7,2..... går att ändra lite....

Har annan plats till utrustning o foder. Höjden kommer ligga på 3 nånting.

Fast stall gången blir för smal för att vara godkänd, eftersom det minsta måttet måste bli minst 3 m djup för att få ihop 9 kvadratmeter per box.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 356
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej! Vi ska någon gång framöver bygga ett litet stall hemma på gården. Det kommer maximalt att rymma fyra hästar. Jag har kontaktat...
Svar
8
· Visningar
2 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka