Finns det någon LAG hur länge en hund får vara ensam?

Adnoel

Trådstartare
Såg en diskussion där en person hävdade att det från i år är lag på att hundar Max får vara ensamma 4h. Jag har tidigare bara sett rekommendationer (och då tror jag det stod Max 6h) men aldrig ngn lag. Hittar inget hur mkt jag än googlar?

Jag lämnar inte min hund så ofta eller länge, så är inte ute efter att disskutera om det är ok mot hunden att lämna den länge eller ej. Endast om det finns en lag eller ej.

Lagen säger att valpar bara får lämnas kortare stunder och att hundar bör rastas minst var sjätte timme (dvs du kan komma undan med mindre om hunden har andra sätt att uppfylla behovet - t.ex. rastgård). De ska ses till minst två gånger per dag. Samt att de ska ha social kontakt med såväl artfränder som människor. Det senare kravet är ganska tufft (Kontakt med människor bör ske några timmar varje dag genom aktivering, rastning eller annan sysselsättning) men inte uttryckt i bestämda tidsgränser.

Du hittar hela klabbet på http://www.jordbruksverket.se/amnes...rdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html

Crash-course if needed
Lagstiftningen består av lagar (oftast övergripande. Ger vad), förordningar (bryter ner lagen) och föreskrifter (bryter ner lagen ännu mer. Ger hur). Lagar och förordningar beslutar Riksdagen om. Föreskrifter utfärdas ofta av myndigheter med stöd av befogenheter från Riksdagen via Regeringen. Man måste följa alla tre nivåerna. Det finns ett komplicerat regelverk som avgör vad som händer om de olika nivåerna motsäger varandra eller öppnar för tolkningar (enkelt: högre nivå trumfar lägre, mer detaljerad trumfar övergripande)

Ett "bör" i en lagtext betyder "ska" om du inte kan visa att syftet med regeln kan uppfyllas på andra sätt. Ett "ska" betyder - detta måste du göra, på exakt det sätt som beskrivs. Inga undantag tillåts om de inte finns beskrivna i texten. (Naturligtvis förenklat - förutom att man bör dumpa, lär man sig på Buke att lag tolkas in casem - i varje situation för sig)

Jag såg också den diskussionen (på FB?) men orkade inte läsa ordentligt vad som skrevs. Såg bara att personen hävdade att reglerna ändrats för i år.. Men känns inte trovärdigt.

På lapphundsgruppen på fb skrev folk glatt ut att deras hundar är hemma själva nio timmar varje dag medans de är på jobbet. :wtf::wtf::wtf:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 204
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 011
Senast: Liran
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
822
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 481
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar