Finns det någon framtid?

A

Axelsson91

Hejsan

Jag har varit och provridit en häst och så har jag varit med när hon blir löshoppad en gång.
Ägaren är mest intresserad av dressyr och skogsridning, medans jag skulle vilja hoppa henne. Har fått klartecken att jag kan få tävla henne i framtiden..

Ägaren säger att hästen har blivit hoppad mycket i våras, men knappt något i somras, i våras var de uppe i ganska höga höjder, minns inte hur högt.. Men vet inte om jag kan tro på att det är sant??

Men när jag provred henne så fick jag testa att "hoppa" över ett hinder som var på kanske 2-3 DM men hon totalvägrade! stannade 4-5 meter innan och vägrade sen närma sig hindret. Det slutade med att ägaren fick springa med över och jag fick peta på med ett spö.

Och när vi löshoppade så låg hindret på kanske 60, max 70 och det var knappt hon ville, hade en hjälp bom innan som skulle underlätta lite... men det såg inte så bra ut när hon hoppade, en gång så landade hon med bommen mellan bakbenen..

Så jag undrar om ni har något tips på hur jag ska få henne att närma sig ett hinder och om ni tror att vi någonsin kommer kunna ge oss ut på tävlingsbanorna? Menar nu inte att vi ska hoppa 110,120 banor, men kanske 80-90 iaf :)

Och så har jag en till fråga, det är så att hon galopperar extremt fort!
Traven går också ganska snabbt till skillnad mot andra hästar, men den är ändå helt okey. Hur ska jag få henne att galoppera i normalt tempo??

väldigt tacksam för svar! :)

Sv: Finns det någon framtid?

Det går säkert! jag skulle tro att ägaren egentligen inte har vant hästen vid bommar och hinder. t.o.m. min lilla islandshäst, men världens sämsta hoppteknik, plus att han är femgångare (mycket tölt & pass i sig, ganska dålig galopp) kan hoppa 60-70cm, så då borde den här kunna lära sig hoppa 80-90cm.

Att hästen har ett bra tempo ser jag bara som positivt! en häst kan nästan inte bli för mycket framåt och känslig. Tänk vad mycket du skulle behöva jobba med om hästen var seg! :O nu har du en häst som tänker framåt !

Jag håller med inlägget innan där det står om att ägaren inte riktigt har vant hästen vid bommar osv. Jag själv hade en häst som var livrädd för bommar innan han fick reda på att de inte var farliga egentligen :) Så mitt tips är väl att du kanske börjar från grunden, se hur hästen reagerar när du bara går över de, antingen att du sitter på eller att du går bredvid. Det märker du när du väl gör det och att du sedan successivt ökar så att det kanske blir ett jättelitet hinder och om det går bra är det bara att fortsätta därifrån :)

Låter ju lite konstigt om hästen varit uppe på höjder o sen vägrar närma sig bommar.... det är inte så att hästen förknippar hinder med smärta o därför vägrar? bara en tanke...

Om du är intresserad av ett längre samarbete med den här hästen, så tror jag absolut att det kommer att gå bra. De allra flesta (stor-) hästar kan hoppa runt 1 meter (med varierad teknink;)). Med mycket tålamod och lugn ska det nog säkert gå bra med tiden. Som tidigare har skrivit, börja att vänja hästen från marken. Gör som en vana att innan varje ridpass gå över en ensam bom ett par gånger. Gå långsamt fram, så kommer det bli bra!
Vad gäller takten i trav och galopp, är det stressig eller bara mycket tryck? I Vilket fall, så vill man självklart att hästen lyssnar till sin ryttare; Förhållningar, lugn och tålamod, igen ;)
Jag har en förkärlek till heta hästar, så vill du ha bra ridövnings-tips: PMa mig :)

Vad gäller takten i trav och galopp, är det stressig eller bara mycket tryck? I Vilket fall, så vill man självklart att hästen lyssnar till sin ryttare; Förhållningar, lugn och tålamod, igen ;)

Det är inte speciellt stressigt, men hon lyssnar inte på förhållningar, och ibland kan det ta flera varv runt paddocken innan hon saktar av till skritt.

har börjat att skritta henne över en bom vilket funkade bra efter att jag gick med henne över den första gången, nästa rid pass tänkte jag antingen trava över den eller lägga fram lite fler bommar i följd och skritta :)

Det är inte speciellt stressigt, men hon lyssnar inte på förhållningar, och ibland kan det ta flera varv runt paddocken innan hon saktar av till skritt.

har börjat att skritta henne över en bom vilket funkade bra efter att jag gick med henne över den första gången, nästa rid pass tänkte jag antingen trava över den eller lägga fram lite fler bommar i följd och skritta :)

Well, om hästen inte svarar på förhållningar så är det bara öva, öva och åter öva! Gör mycket skritt-halt-trav-halt-skritt-trav-skritt osv (det har du säkert koll på).. Det måste du få bukt på innan det kommer till hoppning, så blir det lättare för båda :)
Okej, försök att gå lugnt fram iaf. För mycket bommar för snabbt kan lätt göra att framgången går bakåt...
Lycka till med allt!

tålamod, ork och lust säger jag är nyckelorden.

det jag kan säga är min erfarenhet av travarna är att dom är så välvilliga.

jag kan bara visa dig framstegen jag och min kille har gjort.. (fick honom i slutet av juli, då såg det ut såhär..)

28944_1286402894.jpg

39030_417527202935_741632935_4524869_8047001_n.jpg

och på tre månader har det här hänt! :)

59599_439592827935_741632935_5011068_1049886_n.jpg

60219_433716512935_741632935_4899357_2555205_n.jpg

så jag lovar.. det går. bara man orkar kämpa lite. man måste vända jobbet på just ridbana och en stadig form till något som dom uppskattar. hela tiden berömma bara dom visar en tendens till att lugna sig. kämpa på! jag lovar att det går. :) lycka till!

tålamod, ork och lust säger jag är nyckelorden.

det jag kan säga är min erfarenhet av travarna är att dom är så välvilliga.

jag kan bara visa dig framstegen jag och min kille har gjort.. (fick honom i slutet av juli, då såg det ut såhär..)

28944_1286402894.jpg

39030_417527202935_741632935_4524869_8047001_n.jpg

och på tre månader har det här hänt! :)

59599_439592827935_741632935_5011068_1049886_n.jpg

60219_433716512935_741632935_4899357_2555205_n.jpg

så jag lovar.. det går. bara man orkar kämpa lite. man måste vända jobbet på just ridbana och en stadig form till något som dom uppskattar. hela tiden berömma bara dom visar en tendens till att lugna sig. kämpa på! jag lovar att det går. :) lycka till!

Oj, vad fin han har blivit på så kort tid :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 173
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 957
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama