Finns det någon diplomerad hästmassör här?

C

Cecely

Jag funderar på att utbilda mig till hästmassör nästa år. :d
Nu undrar jag hur marknaden ser ut?
Kan man leva på det?
Hur mycket tar du för en behandling?
Har du kompleterat med någon mer behandling?

Finns det något överigt att komentera,
vad ska man tänka på tex?

Sv: Finns det någon diplomerad hästmassör här?

Jag har själv inte gått där, men tar ut en massör till min häst en gång i månaden ungefär.
Hon tar 300 kr/gång o håller nog på 45 min kanske, är lite olika beroende på hur hästen känns osv.
Plus reseersättning om det är långt att köra.
Hon är utbildad vid Axelsons school eller vad den heter....
Häromkring finns jättemycket hästar, men jag tror det va lite knackigt för henne i början innan hon "fått in en fot" hos folket här (hon är rätt nyinflyttad o då blir det ju oxå svårare), men nu tror jag hon har en del att göra & så har hon eget utbildningsstall hemma oxå.

Jag kan tänka mig att det kan va svårt att enbart livnära sig på massagen, för jag tkr utbudet av massörer är rätt goda idag.

Jag ska också gå utbildningen på Axelson, hört att det ska vara en bra utbildning.
Jag kan tänka mig att man får kompletera med andra utbildningar också just för att utmärka sig mer och ha ett bredare utbud när det finns endel massörer redan.

Jag är Diplomerad hästmassör från Axelsson Animal Massage School.

Jag har ännu så länge inte kompletterat med någon mer form av behandling men det kommer nog att komma. Dock så har jag kompletterat min utbildning med att läsa "Hästens rörelseapparat- struktur funktion" på Ultuna. Vilket gav massor.

Det går att överleva som massör men rik blir man nog inte. Jag tar själv 350:- för en behandling inkl. moms efter skatt o om kostnader i företaget så har jag väl kvar nån stans över 100 lappen.

Det finns många massörer idag. Dessutom så finns det många som bara masserar lite vid sidan om sitt vanliga arbete. Många av dom tar ju svart vilket gör att dom är svåra att konkurrera med för dom massörer som försöker att leva på massagen. Så det skadar definitivt inte att utbilda sig mera efter man är färdig med massage utbildningen.

Att vara hästmassör är ett jätte roligt arbete. Man har ju ganska fria arbetstider. Man möter många olika människor o hästar. Dom här mötena är helt fantastiska. Att se olika ekipage o deras samspel. Vissa har kommit långt på tävlingsbanorna o där kan man själv finna inspiration till sin egna ridning. Andra är bara skogsmullar… " super kompisar" där det glittrar i ögonen både på hästen o ägaren när dom träffar varandra.

Responsen från hästen är helt otrolig... man får så mkt energi. Jag har tillexempel privilegiet att få massera en 32 årig häst. Där ägaren dagen efter första behandlingen ringer o nästan skriker i telefonen att han rör sig som när han var 7 igen. Den hästen har jag behandlat ett antal gånger sen dess o det är alltid lika roligt.

Så visst det e inget jobb man blir rik på men o andra sidan så känns det nästan aldrig jobbigt att jobba.

Hellre ett jobb som man trivs med och knappt överlever på än ett jobb man inte vill ha men tjänar pengar på!

Låter verkligen som om jag ger mig in i rätt branch!

Hur lång tid tog det innan du gått färdigt utbildningen?
Jag tänkte gå introduktioen nu i feb nästa år och sen kompletera med de andra kurserna pö om pö när man har råd. Jag tänkte dessutom ta deras akupressur kurs i slutet med sen får jag se vad det blir!

Ungefär så resonerar jag oxå... :D O det e jätte skoj att massera.

Har för mig det tog lite mer än ett år. Jag vet att Axelsons helst ser att man har minst tre månader mellan verje kurs förrutom introduktionskursen o steg 1 som man kan läsa direkt efter varandra. Detta för att du ska få lite tid att smälta förra kursen, hinna massera en del, o komma på massor av frågor till nästa kurs ;-).

Jag tänkte oxå tipsa dig om ngt som jag gjorde... Efter steg 2 så kontaktade jag en redan färdig utbildada massör o förljde med honom 1v när han arbetade. Kurserna är nämligen rätt häktiska det är mkt som ska hinnas med o under dom praktiska övningarna så är det många som vill ha hjälp.
Men när jag följde med honom så kunde jag ställa alla dumma frågor, träna på anatomikunskaperna o dessutom få ett kvitto på att jag började "känna" saker t.ex skillnadem mellan en spänd o en vältränad muskel.

När du ska läsa i februari så klä dig VARMT!!! Man är ute mkt o eftersom man oftast är flera på samma häst så blir man ganska stillastående emellan åt. O jag frös massor även att jag såg ut som en michelingubbe när jag steg utanför dörren. o det e retsamt att missa saker bara för att man fryser.

Tack tack! Det känns verkligen jätte roligt att börja på detta! Tycker verkligen att det är bra att man kan ta kursen i den tackt man vill. Tänkte lite som du också att man säkert vill ha lite tid mellan kurserna just för att få smälta den lite.

Men tack för tippset! Frysa är det värsta jag vet så då kan jag lova att de kommer att packas på kläder! Verkligen gjort mig en tjänst!=)

Vet du var ni ska vara änn?? Om ni ska vara på kursgården på Ekerö eller i ngt annat stall??
Har du svårt att fixa nån stans att bo så PMa mig så kan jag kanske hjälpa dig.

Cecely - Då blir vi kurskamrater ! :-) Och inte blir vi konkurrenter heller, eftersom vi bor så långt ifrån varandra. Ser fram emot detta och tog tjyvaktigt nog tipset om att klä sig varmt ...

//Helena

Hahah häftigt! Du blir den förste bukefalisten jag träffar live då!
Men du menar den i göteborg som går 7-8 feb 2005?

Cecely skrev:
Hahah häftigt! Du blir den förste bukefalisten jag träffar live då!
Men du menar den i göteborg som går 7-8 feb 2005?

Aj då ! Nej, jag kommer att gå i stockholm den 14-18 feb. Visste inte ens om att den fanns inte gtbrg ?! Så då fick vi inte ses live ändå då.. Tråkigt..

Ahh, vad synd! men det hade arit roligt att tämma av när vi gått den för att se om vi lärt oss något vettigt!=)

Jag har bara gått introt och steg 1. Jag är helt nerringd, ingen fattar att man inte får jobba och ta betalt förrän man är färdigutbildad. Men roligt är det. Jag har inga problem med att få ihop mina 25 praktikhästar i alla fall och ju fler man gör desto bättre.

Rik på pengar blir man kanske inte, men jag känner mig redan rik på det jag ger och jag har ju bara börjat. :)

Vad skönt å höra! Jag tror inte heller att det kommer bli några svårigheter med att få tag i praktikhästarna! Det är bra tycker jag att man får en sån uppgift inte bara för att träna utan för att kanske få lite nya kontakter så att ryktet börja spridas lite!

Cecely skrev:
Ahh, vad synd! men det hade arit roligt att tämma av när vi gått den för att se om vi lärt oss något vettigt!=)
Det kan vi göra ! Vi kan bolla med varann. Jag lägger till dig på kompislistan, så att det inte glöms bort. OK ?

Bostad kan jag fixa också... På ett av stallen där ni är och tränar på hästar, bla min ponny :) Iofs inte första steget men sedan.

Aha, såg att du skulle vara i Göteborg.

De som är i Sthlm får iaf klämma på min lurviga ponny :bump:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 527
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 036
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar