Jag barfar min labbetik på 13 månader och har gjort det sedan hon var ungefär 5 månader.
Hon äter cirka 2% av sin kroppsvikt varje dag. Eftersom hon väger 33 kilo så blir det cirka 650-700 gram mat per dag.
Hon äter ungefär 80 % RKB och resten fisk, grönsaker, köttfärs, inälvor, frukt och ägg.
Fläskben, kycklingvingar och skrov köper vi på närmaste mataffär. Fläskben och vingar för 15 kr kilot. Skroven variar en del i pris, men hela skrov får hon inte särskilt ofta. Jag är för lat för det.
Nötben, viltben och malda kycklingskrov köper vi hos en BARF-återförsäljare i Sthlmstrakten. Där köper jag även laxolja. Det är de enda tillskottet jag ger för tillfället. Eftersom hon äter så mycket ben så tycker jag inte att hon behöver något kalktillskott och genom grönsaker och frukt får hon i sig det mesta vad gäller vitaminer och annat.
Grönsaker köper vi när det är extrapris och fryser in för att sen göra "storkok" på röror. Vi brukar göra ungefär 50-60 färdiga middagar på en gång.
Kostnaden för oss landar på ungefär 450 kr/månad. Det anser jag vara billigt för att ha en frisk, glad och välmående hund. Har faktiskt ingen aning om hur mycket det skulle kosta om hon åt torrfoder så jag kan inte jämföra.
Ris, bovete och annat spannmål ger jag aldrig. Har iofs både avorioris och bovete hemma för eventuella magbesvär men har aldrig behövt ge henne. Hennes mage är som en klocka sedan vi började med BARF. Aldrig lös i magen eller några andra problem. Hennes päls har blivit helt otroligt blank och de utslag hon hade från början när hon åt torrfoder försvann på bara någon vecka efter övergången till BARF.
/Fluffboll