Finns det försäljningsstall som köper in hästar?

FadeAway

Trådstartare
Alt att man kan bestämma ett pris och så säljer de den till ett högre och tar mellanskillnaden. Vill inte riskera att hästen blir stående flera månader och inte blir såld nämligen.

Har min ena häst ute på foder och då fodervärden nu bestämt sig för att ej köpa honom och jag och han verkligen inte passar ihop så ser jag det som en nödlösning om han inte blir såld innan kontraktet går ut.

Inga länkar tack då blir moderator leden ;)

Sv: Finns det försäljningsstall som köper in hästar?

Ja, det finns massa olika stall, sök på google så hittar du.:)

jag har nog aldrig sett ett försäljningsstall som köper in privatpersoners hästar men det kanske finns nån om man har rätt kontakter:P däremot är det ju ganska vanligt att försäljningsstall kan byta en häst mot en av deras.

Mjo det är nog inte ovanligt tyvärr vill jag inte ha en häst :p
Har köpt en åring och det får räcka tills jag är färdigt med mina studier :)

De flesta försäljningsstall fungerar väl efter en eller bägge av dessa principer?

Att tänka på är att man hittar någon man verkligen litar på och som kan tillföra hästen något. Det känns trist att lämna bort en häst som är värd 75000 kr som är sönderriden och trasig och har en massa ridrelaterade grejor för sig, värd 35 000 kr efter någon månad...

Jag tror inte att det är så vanligt att seriösa försäljningsstall gör på det sättet du efterfrågar. Jag förstår att du inte vill ta kostnaden om inte hästen blir såld, men det vill nog inget försäljningsstall heller - de vill ju tjäna pengar på hästarna de säljer.

Man kan nog hitta någon som är intresserad om priset är det rätta. Speciellt nu när marknaden inte är den bästa. De vill ju självklart kunna tjäna på affären.

Men vadå "nu när marknaden inte är den bästa"? Det gör ju att risken att de blir ståendes med hästen är ännu större!

TS
Jag tror att det kan bli svårt, men det beror givetvis på hur lågt underpris du kan gå med på. Jag kollade runt för ett par år sedan, det fanns ingen som ville köpa in en ponny för 20' som jag ett par veckor senare sålde själv för 30 000:-....men som sagt, kan du tänka dig att släppa den för lååångt under vad den är värd så finns det säkert nåt stall som nappar.

Det jag menade är ju att priset inte kommer att bli högt pga marknaden.

Kolla med Flyinge och ev Strömsholm. De köper in hästar emellanåt....

Problemet är att det är en tuff häst med massa skalle då jag har blivit hopprädd efter gått omkull och fått en häst över mig. Så jag känner inte att jag kommer kunna visa honom till sin rätt. Men planen är nog att födervärden försöker få honom såld nu innan han ska lämnas tillbaka vore ju det smidigaste.

Fast köper inte de in mest unghästar? Hästen i fråga är 13 år.

finns många hästförmedlare ja. mer eller mindre seriösa så kolla upp dom noga innan du lämnar din häst där.

Jo jag hoppas ju som sagt att han kan bli såld av fodervärden i stället. För allas bästa. :laugh:

Du kan säkert hitta någon som kan ta emot hästen, men kolla att personen ifråga är seriös och har goda ref.
Det kanske inte är jätte vanligt att försäljningsstall köper in en häst från privatperson och kan betala det den är värd,
de vill ju självklart själva tjäna pengar på affären. Men t.ex. kolla om du hittar någon som kan vara intresserad av att ta
emot hästen för försäljning åt dig, du kanske kan stå för hovslagare och försäkring under tiden medan försäljaren står för
resten (uppstallning, foder, strö, ridning/vidare utb och försäljning). Sedan betalar du den som säljer hästen åt dig för
uppstallningskostnader, utb. kostnader + ev provision den dagen hästen är såld, om det går att lösa på det sättet.

Men hoppas annars att fodervärden kan hjälpa dig med försäljningen, vore väll det allra smidigaste för alla parter. :)

Fodervärden vill ha betalt för allt alternativt procent så då kan jag likväl lämna honom till någon annan. Alternativt att jag tar hem honom då jag ändå står utan ridbar häst.

Det väl precis som hästhandlare arbetar, köper i för att sälja, kallas inget annat. Du hittar säkert nån annons i hästtidningarna.

Jag vet att vissa gör det, men man får räkna med ett skambud...Går även bra att byta in.
Mvh. Matten

Jag vet att vissa gör det, men man får räkna med ett skambud...Går även bra att byta in.
Mvh. Matten

Ja, det är ju inte så intressant att köpa in en "sönderannonserad" häst till högt pris. Det är ju inte lätt att få tillbaka sina pengar på en sådan. Och de hästhandlare som annonserar att de vill köpa in hästar ligger på jättelåga priser. Men det är väl som att lämna bil i inbyte kontra att sälja själv.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
4 086
Hästmänniskan Jag blir mer och mer säker på att jag vill ta upp hästeriet igen. Jag sålde min häst 2010 och har sedan dess mer eller mindre varit helt... 2
Svar
30
· Visningar
3 948
Senast: Sporthorse
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning? Hästen såldes och ska lite mer än en... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
13 772
Senast: Kingsland89
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på... 2
Svar
26
· Visningar
4 607
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kastrering av tik - erfarenheter?