Finns det fler här?

rostad

Trådstartare
Min gamla D-ponny har blivit vårdad pga en sjukdom i hoven.
Det är bakterier/svamp som har angripit hoven. De dör av syre.
Han skall stå i en längre period. För min del gör det inget. Men han tycker inte det är så jätte roligt.
http://s31.photobucket.com/albums/c373/rostad/?action=view&current=000_2631.jpg
http://s31.photobucket.com/albums/c373/rostad/?action=view&current=000_2634.jpg
http://s31.photobucket.com/albums/c373/rostad/?action=view&current=000_2635.jpg

Någon mer här på buke som detta har hänt eller haft det innan?

Sv: Finns det fler här?

Hjälp, vad otäckt det ser ut!
Har tyvärr ingen erfarenhet av det.

Hola,
Det ser ut som en vanlig hålvägg efter tex bärrandsröta.

Hålväggar förekommer ju lite då och då. Nu när hoven är uppskuren så är det viktigt att hålla rent och torrt så inte angreppet fortsätter.

"Koka rent" med väteperoxid dagligen och om det är möjligt låta det lufta så mycket som möjligt.

Om några veckor, när det torkat upp och hästen är okej så kan ni säkert plasta upp hoven och sko så du kan rida igen.

Min unghäst har hålvägg just nu. Får vi bara häv på skiten så får hon börja jobba om ett par, tre veckor.

mvh Eva

min vänninas D-ponny hade oxå hålrum (lika högt/stort) i en bakhov förra hösten, hoven va helt nedvuxen för 8 v. sedan. det är jätteviktigt att hålla efter det /rent, annars är risken stor att det fortsätter. min vännina använde utspädd jodopax att spola rent med i en vanlig 30 ml. spruta. och sedan konc. jodopax efter hoven torkat varje dag (jodopax är ju som bekant svamp/bakterie dödande).

hennes hovslagare slipade bort alla små kanter där "svampen" kunde få fäste, skon satt åt rätt håll men med sidokappor som han svetsade på själv där han tyckte dom satt lämpligast. han rek. dock inte plastning då det begränsar/stryper syretillförslen och svampen lättare får fäste igen. han gjorde ett utomordentligt bra jobb ! hästen kunde användas hela tiden, men roligt är det ju inte :(

hoppas det går väl för er och hoven läker ut fort ;)

Senast ändrad av en moderator:

Vet sa att om jag hade tur så kan kan börjas sättas igång om 9 månader. Men då skulle jag ha tur.

9 månader låter långt.

Finns det inga skador på hovben etc så tror jag faktiskt att du får en annan åsikt från din hovslagare.

Menade vet att hästen skulle stå i sjukhage hela tiden oxå?

mvh Eva

Nej, han fick gå i stora hagen. Men de menade tills han skall sätta igång i ridning.
Hovslagaren sa det samma. Han är en väldigt duktig hovis. Men det viktigaste var att han blir bra.

Det var väl för väl att han kan gå i vanlig hage. Annars hade det varit eländigt.
Fick du samma besked från din hovis som du har förtroende för så får du vänta, det är inte mer med det.
Tråkigt.

Kanske ni kan träna lite konster och trick. Så blir det inte så tråkigt för honom. Det är ju sånt du kan ha glädje av sedan när du får börja rida honom igen.

mvh Eva

Nu går han ibland unghingstarna. Där han lär upp de små hur man skall vara. :p
Jag skall sätta igång han till nästa år, men sedan blir det väl en liten ryttare som får rida och tävla på han.

Fast om orsaken är bärrandsröta så borde ju hovslagaren slagit larm om det.

Mitt sto fick början till bärrandsröta på det ställe hon bodde under ett halvår. Hovslagaren påpekade detta, och sa att alla hästarna på den gården hade bärrandsröta i mer eller mindre allvarlig form.
Enligt honom skulle detta bero på att hagarna var hårt "belastade" av hästar, att det gått många hästar där under många år (relativt små hagar). Tänker lite på att det kan vara så med Rostads ponny, han har stått uppstallad på ett ställe med mycket hästar och små hagar.

Mitt sto fick bra hovar igen när vi flyttade till egen gård.

Immer

Fast om orsaken är bärrandsröta så borde ju hovslagaren slagit larm om det.

Mitt sto fick början till bärrandsröta på det ställe hon bodde under ett halvår. Hovslagaren påpekade detta, och sa att alla hästarna på den gården hade bärrandsröta i mer eller mindre allvarlig form.
Enligt honom skulle detta bero på att hagarna var hårt "belastade" av hästar, att det gått många hästar där under många år (relativt små hagar). Tänker lite på att det kan vara så med Rostads ponny, han har stått uppstallad på ett ställe med mycket hästar och små hagar.

Mitt sto fick bra hovar igen när vi flyttade till egen gård.

Immer

Jasså, det visste inte jag!
U*o har sagt att han hade detta. Men han sa även att troligtvis hade N***e haft det i hela sitt liv och därför trodde inte att han skulle påverkas.
Vi har haft samma hovis i 5år nu.

Okej, men han är duktig.
N***e kan inte ha vilken hovslagare som helst. Han respekterar inte så många. Knas ponny.. Han biter dem fram och sparkar dem bak.

enligt vår hovis samt veterinär beror oftast bärrandsröta på en bakterie/svamp som kan finnas i jorden/marken. den gård vi ägde hade inte gått några djur på över 20 år och hagarna va stora, ändå hade nästan alla hästarna mer eller mindre bärrandsröta under alla dom åren vi bodde där. när vi flyttade försvann det.

nu har vi dom på yttligare ett annat ställe där det bara gått några am-kossor innan, hagarna är ca. 8 ha/st och det är 2 halvblod, 1 D-ponny och 2 shettisar som går där (växelbete med kossorna). en shettis och D-ponnyn har fått ganska rejäla hålrum nu igen :(

ett stort travstall (även uppfödning) bytte jorden i nästan alla sina hagar för att komma tillrätta med problemet. deras marker va inte heller hårt belastade.

Jag har haft ponnyn i ca 5år under den tiden stod vi först på ett lite äldre stall i ca 1år sedan flyttade vi till ett finare stall och stod där i ca 3½ år och nu står vi på vår egen gård och har haft hästarna här i några månader. Så jag tror inte att det beror på marken, fast jag kan ha fel. Men ingen av de andra har fått det. Men det har kanske hållt i sedan förra ägaren?

alla är väl inte lika motagliga. här har 2 av 5 det nu. att det beror på jorden/marken är det som sagt min hovslagare samt veterinär som sagt. vad behandlar du med ?

Som du ser så han de tagit upp hoven. Båda vet (från samma ställe) tittade på han och även deras hovslagare sa att de dör när det kommer syre så det behövde ingen behandling. Det sa även min hovslagare. Han går dock på smärtstillande.

och här säger dom (hovis och vet) att det ska jodopaxtvättas/skuras noga i kanterna :crazy: vi (min vännina och jag delar stall/lösdrift samt all skötsel) har som jag nämde en ponny som vart lika mkt. uppverkt på en bakhov förra hösten. det hade växt ner helt för 8 v. sedan, och nu va det dax för ett nytt angrepp på ett annat ställe :crazy: shettisens va inte fullt så djupt/fult så det räcker med att dreva. aldrig får man vara riktigt glad :angel: :(

syntes ingenting för ett par v. sedan när dom verktes, men i går när det upptäcktes så har det blivit ett nytt hålrum på D-ponnyn. inte fullt lika högt upp, "bara" ca. 2/3 delar upp på hoven. verktes upp idag :( själva ingångshålet från bärranden va bara som ett sömhål, men under hovväggen har det "ätit" rejält :(.

hoppas det läker ut fort och bra på din pålle ;) vi får "kämpa" på här

Liknande trådar

Gnägg 5 månader har redan gått (igår egentligen) sedan jag tog beslutet att ta bort min fina Vit efter lång tids sjukdom som vi aldrig fick...
Svar
2
· Visningar
1 475
Senast: KrullTroll
·
Trav Halloj! Varit borta från Buke ett bra tag men nu är jag tillbaka igen :) Har kvar min gamla kuse Belmont som hänger med mig i ur och...
Svar
0
· Visningar
1 337
Senast: Tagliabue
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 649
Senast: Askur
·
Utrustning Jaha, nu var man ute i djungeln igen... Hästen har ändrat form så nu ligger min Dominus inte bra längre. Upplever att den glider fram...
Svar
1
· Visningar
983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar