Finns den perfekta hingsten?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare PansParis
  • Startdatum Startdatum
P

PansParis

Jag ska betäcka mitt sto för första gången. Har läst hingstkataloger och surfat på nätet för att hitta den perfekta hingsten. Det finns ju så många fina och jag vet verkligen inte hur jag ska tänka för att matcha mitt sto. Jag behöver därmed eran hjälp att hitta rätt i hingstdjungeln.

Mitt sto är efter Asterix, Optimist.
Fördelar:
* Underbart psyke och en riktig liten kämpe
* Glad, orädd och positiv
* Hoppar bra
Nackdelar:
* Liten, är 160 hög
* Lågställd
* Kunde haft ett bättre steg, speciellt trav

20421065.jpg

20421069.jpg

12668576.jpg

Planerna är att behålla fölet. Men jag har ju ett dilemma: Hästen är hoppstammad men jag vill ha en dressyravkomma. Hur ska jag tänka i det valet? Hopphingst med bra steg eller dressyrhingst.

Det jag söker hos hingsten:
* Högställd
* Bra steg
* Hög (stor), som ger höga avkommor (är 175 cm själv)
* Bra psyke
* Inte allt för kraftig, gärna mer sportmodell

Hingstar som jag funderat på: First Wish (tyvärr uttagen ur avel), Jaguar Mail, Cartier, Fetcher N, A Dandy Man, Lasandos, Figaro R, Donnerfly, Dionysos :love:, Chess eller Akribori.

:laugh:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Finns den perfekta hingsten?

Jag skulle nog inte säja att ditt sto är särskilt utpräglat hoppstammat, utan snarare mer "gammalsvensk allroundstam".

Välj gärna en hingst som både rör sig och hoppar bra så fortsätter du på allroundtemat.

Vilken hingst du ska välja vill jag inte råda dig alls, då jag själv bara väljer hingst "med hjärtat och magkänslan"... :angel:

A Dandy Man är inte längre godkänd. Akribori har flyttat till Holland tror jag och vad jag känner till så tar ingen in på honom.

Om du vill ha en dressyrhäst så skulle jag trots allt sats på en hopphingst med bra gångarter. För om du sen vill sälja så är det lättare. Dessutom finns det hopphingstar med riktigt bra gång.

Till exempel Ludwigs Champion, Nobel, Lambourghini, Niveau.

En dressyrhingst som kan hoppa skulle också kunna bara något.
Briar (nu har han väl inte hoppat på länge, men han hade ändå väldigt bra hoppsiffror på bruks, dessutom ger han storlek).

Dressyr hingstar md bra hopp:

Briar
Hampton
Sandakan

Hopphingstar med gång:

Cartier
Quite easy (har i allafall nedärvt gång)

Är din häst född på stuteri Petter Pan?? Isåfall kan du ju ringa dom och fråga vlken hings de rekommenderar till just den stostammen:idea:!

Kul att jag fått så många svar!

Jag är verkligen urusel och ny på detta område. Ja, mitt sto är född där, ska ringa dem. Jag köpte henne därifrån för ca 11 år sedan. Men ville ha lite mer på fötterna innan jag kontaktar dem. Så jag kan berätta lite mer om vad det är för typ av hingst jag söket, vilket jag inte hade en aning om.

Vad bra då kan jag stryka både Akribori och A Dandy Man från listan, måste verkligen fixa 2008 års hingstkalender, sitten med 2007 års.

Niveau, tycker jag verkar trevlig. Lambourgini måste jag titta upp lite mer.

Ludvigs Champion måste jag oxå kolla upp mer. Men det skulle vara helt underbart roligt om vi tog den hingsten. Vi heter nämligen Ludvigsson i efternamn och både pappa och jag kallas för Ludde. Då kommer ju namnet Ludvigssons Champion upp, :idea:. Men det är ju tyvärr inte därför man väljer hingst. :D

Jag har ett årsföl efter Lambourghini som fått riktigt fina gångarter. Särskilt galoppen är riktigt dressyrgalopp, rund och luftig, och man blir riktigt glad av att se den! Mamma är mer fälttävlansbetonad med en markbunden, vägvinnande galopp.

Ludwigs Champion blev jag betuttad i på årets bruksprov! Riktigt god exteriör, och han kan både hoppa och röra sig! Han kanske inte är den perfekta hingsten men han verkar väldigt komplett;)

Dressyr hingstar md bra hopp:

Briar
Hampton
Sandakan

Hopphingstar med gång:

Cartier
Quite easy (har i allafall nedärvt gång)

Briar är jag inte intresserad av, magkänslan säger nej. Vet dock inte varför.

Hampton och Sandakan, var riktigt fina! Ska nog lägga till dem till min lilla lista.

Caritier, är jag mycket intresserad av, eklunda stuteri har honom, så det bli lite smidigare vid betäckningen.

Vad roligt att höra, ännu en anledning att titta upp Lambogini lite mera.

Ludwig, verkar ju blivit jättepoppis! Det måste ju finnas en anledning till detta.

Jag är väldigt dålig på hingstar och se vad ens sto har för stam. Allroundstam låter ju trevligt då jag vill ha en häst att dressyra med men samtidigt så vill jag ju att den ska kunna hoppa bra.

Då behöver jag inte vara helt låst vid att ta en hopphingst.

Jag tycker om Ludde för att han är dubbelbegåvad och med god exteriör!

Jag är inte förtjust i uppdelningen mellan hopp- och gångartshingstar och att man släppt igenom prestationshingstar med så låga poäng som 34. Därför blev jag så glad för Ludde som är den sortens hingst jag vill ha i vår avel!

Det låter ju mycket bra, då kan jag kanske fortsätta på "allroundstammen". Ska definitivt kolla upp Ludde ordentligt!

Jag vill ju ha en häst som kan allt, typ som stoet jag har nu.

Asterix själv tävlade upp till medelsvår dressyr innan han exporterades, jag vet inte om han tävlats något i USA.
Optimist tävlades i svår hoppning, internationell körning och lätt dressyr. En riktig allroundhingst!

Kul att höra!

Jag har tyvärr ingen koll på Asterix, efter flytten. Optimist hade jag ingenaning om vad han var för typ av hingst. Det är dock lite äldre herrar/damer som är avelsintresserad som brukar kommentera Optimist, att han var en trevlig och fin.

Briar är jag inte intresserad av, magkänslan säger nej. Vet dock inte varför.

Så synd, han matchar ju din "kravlista" fint.

Dessutom har han ju varit i den internationella dressyrtoppen under många år. Han har visat att han har bra hållbarhet och ett temperament som tål resor, främmande platser, hård träning med krav o s v. Hoppade dessutom bra i sitt bruksprov och kommer ur en stam som lämnar både hopp och gång.

Jag ska kontakta Stuteri Stall Petter Pan nu och höra om de har några bra ideér. Ska bli intressant att höra!

Optimist tycker jag om:love:
Jag såg honom i en hage när han var omkring 20 år, tyvärr hade jag ingen kamera:( Visst hade han en typ som vi idag inte vill ha på våra hästar, men jag tycker om att han var så mångsidig!

Asterix såg jag aldrig, men väl hans pappa Arram och morfar Bordeaux. Vad gäller Lambourghini så är hans morfars far helbror med Bordeaux.

Ska nog kanske inte lita helt och fullt ut på min magkänsla. Ska nog ialle fall läsa på lite mer innan jag säger helt nej. Har nog fått en konstig bild av honom att han (likt De l Gerdie) nedärver ett ganska tufft temprament. Jag är ju lite rätt att få ett ganska "tufft" föl då det är första fölet för mig.

Roligt att höra att du träffat den gamla herren! Synd på kameran.

Jag hade en tränare som ridit och tagit hans om Asterix. Fick höra att han var ganska lik mitt sto i humöret, när hon var unghäst. Han var en ganska tuff häst med mycket psyke.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka