Finns den perfekta hingsten?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare PansParis
  • Startdatum Startdatum
Sv: Finns den perfekta hingsten?

Ska nog kanske inte lita helt och fullt ut på min magkänsla. Ska nog ialle fall läsa på lite mer innan jag säger helt nej. Har nog fått en konstig bild av honom att han (likt De l Gerdie) nedärver ett ganska tufft temprament. Jag är ju lite rätt att få ett ganska "tufft" föl då det är första fölet för mig.

:laugh:

Tycker inte du är helt fel med din magkänsla när det gäller Briar, för att om du vill lugna ner temperamentet, så är han inte rätt.
I alla fall dom avkommor jag sett har varit svåra, otroligt fina med riktigt häftig känsla när man sitter på, av naturen lätta i munnen, snabba för skänkel.
Men samtidigt har den känsligheten hos dom flesta gjort dom väldigt komplicerade med mycket spänningar.
Så det jag sett av Briar är både positivt och negativt. Har lite känslan av att han ger ypperliga tävlingshästar men vill du inte rida på hög nivå utan göra lite allt möjligt, så blir dom lite för tuffa.

/Camilla

Du har inte funderat på Nobel? Han har ju både plaveringar i 150 hoppning och nu även svår dressyr.

Tycker det verkar vara en väldigt komplett hingst. Jag är kanske partisk iofs då mitt sto väntar föl men honom nu och fölar vilken dag som helst. :)

Nobel, ännu en hingst att kolla upp! Låter ju väldigt bra!

Vad spännande för dig, håller tummarna att allt går bra!

Det är just dessa funderingar jag har haft runt Briar. Samtidigt så är mitt sto väldigt lugn och har ett härligt psyke. Men hon var tuffare som unghäst och man är ju lite rädd att det ska bli ett tufft litet föl som senare ska bli en stor unghäst.

Känns lite som man vill köra på en hingst som är ett "säkert kort", speciellt första gången. För att sedan ev välja en hingst med mera go i.

Dressyr hingstar md bra hopp:

Briar
Hampton
Sandakan

Hopphingstar med gång:

Cartier
Quite easy (har i allafall nedärvt gång)

Jag skulle ta Okeanos framför Briar, han är lite lättare i typen och bättre i pris.

Ludwigs Champion är en annan hopphingst med gång, men det kanske blir för maffigt?

Du har fått många tips på fina hingstar:d
Jag vill lägga till Biggles och Chirlon, som jag tycker passar in på hingstar som ger bra gång och hoppförmåga.
Niveau är en hingst som jag tror mycket på men han själv är väl lite åt det lågställda hållet och det ville du ju inte ha...
Där är ju också Quite Easy som är jätte fin hingst som gett både hopp och dressyr:d

Visst finns den perfekta hingsten - det gäller "bara" att hitta rätt till stoet. På bilden tycker jag hon ser jättetrevlig ut, fin model på häst. Dock ser det ut som om hon har lite korta kotor fram, är det så? Hon ser dessutom ut att vara kort i ryggen, eller? En bild är svår att avgöra. Jag är väldigt svag för Quite Easy. Vi har ett sto efter honom och hon är kanon! Hoppar bra, fina gångarter och ett kanonpsyke. Flyinge Qalle är ju efter Q E, har diplom i både hopp och gångart dessutom ute och tävlar så man kan se att han är ok i huvet. Dock rekommenderas han inte till ston med kort rygg. Men jag håller med många av föregående talare Ludwigs Champion - wow! Den ska vi ta nästa gång. Han drog ögonen till sig direkt! Det viktigaste är ändå att se vilka svagheter stoet har och att inte ha samma i hingsten, och sist men inte minst psyket. För som en hästkarl sa "vad ska man med en duktig idiot?"

Jag har kollar upp Ludwigs Champion och tycker han är i det grovaste laget. Mitt sto är ju inte helt jättesmäcker hon heller och jag vill ju ha en smäcker stor häst.

Okeanos, han har jag inte hört tidigare. Måste kolla upp!

Ludwigs Champion är väldigt fin i kroppen, och hoppar och rör sig bra som så många pekat ut. Det som ska beaktas med honom är att han är väldigt maffig, och fick i sitt exteriöromdöme kommentaren "något tung", så om du vill ha en sportmodell på hingsten är han möjligtvis inte rätt häst.

Stalypso är en hingst jag tror skulle kunna passa, men det är väldigt svårt då man inte känner stoet. Här är i alla fall en bild på honom

Starlypso_1.jpg

Han står på Klinga stuteri, och om du går in på deras hemsida (www.klinga.se) och klickar på ikonen där det står seminstation så finns det en jättebra film där på honom där han löshoppas, rids i dressyr och hoppas uppsuttet.
Hans far Stakkato är känd för att lämna multitalanger.
Sedan om hans kostnader så gäller språngavgiften för hela betäckningssäsongen, men du får endast 2 doser per brunst. Om du sedan försäkrar fölet så är han billigare än många andra hingstar.

Jag som ska använda Quaterback får punga ut med närmare 25000:- :eek:

Jag har ju egentligen ett underbart problem, det finns så mycket fina hingstar att välja mellan.

Tack för lite fler tips! Kollar upp!

:)

Tack så mycket för de fina kommentarerna om stoet. Ja, det stämmer hon är ju väldigt kort i ryggen. Om hon har korta kortor, det har jag faktiskt inte tänkt på. Måste hem och kolla (pinsamt då man ägt hästen i 11 år).

Ja, det verkar lovande med LW Champion, lite rädd att han är för gro. Men ska definitivt ta upp honom när jag pratar med stoets uppfödare.

Qalle :love:, men tyvärr har de båda Utrillo i stammen. Men annars är han perfekt i mina ögon.

QE - ska jag titta närmare på.

:)

Stalypso, vilken fin! Ska läsa mer om honom.

25 000 kr :crazy:, dags att byta ras :D

Tusen tack för tipset!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka