Finns den nån som har erfarenhet??

C

Cobbelina

Hej, fick diagnos ringkota på min 13 åriga halvblodsvalack på båda fram. Han har även hovbroskförbening på yttre, båda fram.
Tycker att hovslagren har trångskodd honom, då han har väldigt tunn sula som man såg på röntgenbilderna. Han har vanliga skor med sulor på sig nu.
Han känns sämre på ett par veckor men detta kan ju inte kommit så hastigt. Han är kort och öm i gången. Finns det någon där ute som har någon erfarenhet med detta, man vill ju göra allt innan man tar det slutliga beslutet.

Mvh Annika

Sv: Finns den nån som har erfarenhet??

Hovbråskförbening går bra att rida på och sådant så länge hästen inte är halt (nog för att det är så med alla "skador"). Det är viktigt med en bra hovslagare och gärna Pg beslag eller "flippflopp" skor. Har en polle med det och det fungerar fint, aldrig haft några känningar av det!

Ok, hovbrosket tror jag inte han har problem med nu, det har jag vetat om länge att han har. Han snubblade för några veckor sen och efter det markerar han på v fram, sen har han blivet konstigare o konstigare i gången

Ok, hovbrosket tror jag inte han har problem med nu, det har jag vetat om länge att han har. Han snubblade för några veckor sen och efter det markerar han på v fram, sen har han blivet konstigare o konstigare i gången

är du säker på att det inte är en vrickning då?

fick du diagnosen ringkota före eller efter snubblingen?
om du kan härleda den förändrade gången till snubblet så har det troligtvis inte alls med varken hbf eller rk att göra, även en häst med dom dagnoserna kan ju vricka/stuka/sträcka sig.

och vad menar du med konstig gång? hälta? isåfall måste du ju kolla upp det, för har hästen gått med älta i ett par veckor måste den troligvis behandlas. ring till närmaste djursjukhus och rådfråga.

Jag var inne i måndags och röntgade honom. Halt blev han hfter han snublade men han kort i och stel var han även innan fast blev bättre när han hade gått. Veterinären tyckte att jag skulle ge honom butta i 20 dgr o rida som vanligt och se om det blev bättre annars så dömmer han ut honom.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har letat häst ett tag nu och hittande en helt underbar häst sto, 6 år, 168 cm. Hon är precis allt jag vill ha och lite till!!! Tog...
2
Svar
25
· Visningar
4 548
Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 655
Senast: axel
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 197
Senast: Speedway
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka