finns de gratis el billig betäckning av hingst??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Anna_Fransiska
  • Startdatum Startdatum
A

Anna_Fransiska

jag undrar för ja har ett litet sto på 155 i mkh, ett varmblod, o man har ju inte råd me alla fina o dyra hingstar... en tjej erbjöd sig hennes hingst helt gratis! men han va för långt bort... finns de fler sånna lite närmare??? :smirk:

kanske inte ja som ska ha hand om fölet? el, ja kanske bara undrar?? ja e nyfiken av mig... sen för nåt år sen va de en som ville lägga ut alla avgifter som fanns ang en betäckning, men då skulle han behålla fölet o träna o tävla den inom travet... o en språngavgift tycker ja kan vara väldigt dyr! kan man få en billig hingst (ja e inte kräsen) så kan man ha bättre råd me fölet som ska komma...

För att få ett vettigt föl måste man ju ha en vettig hingst! Och vet du inte att ett dräktigt sto medför extrakostnader? Ditt sätt att resonera gör mig mörkrädd :crazy: Det finns redan allför många buskavlade hästar redan i den här världen!

de finns faktiskt många fina hingstar som inte kostar lika mkt som en "bättre o finare" hingst! varför ska du va så fördomsfull då!? ja gör absolut inget fel! ja är ute o letar info, påhopp så här gör mig faktiskt besviken! billigare hingstar kan va minst lika fina som en dyr hingst... pengar e inte allt...

Tänk bara på att det är olagligt att använda en icke godkänd hingst till annat än sina EGNA ston. Vet ju inget om den hingsten du ville använda, men ett tips bara.

Tycker också att du ska fundera ut VARFÖR du vill skaffa föl. Vad ska du ha den till? Sälja eller behålla? Är du säker på att du klarar det ekonomiskt. Det finns MÅNGA anledningar att låta bli! Klarar du av inridning? Har du hanterat föl/unghästar innan o.s.v.

Att bara välja en hingst för att den är billig låter som en konstig anledning. Passar den överhuvudtaget till ditt sto? Vad är hingsten för ras? Är ditt sto korrekt exteriört? Har hon ärftliga defekter som kan överföras till fölet? Har hingsten samma "fel" kan det ju bli katastrof, och dåliga hästar finns det alltför gott om!

Ledsen om mitt inlägg blev flummigt (det är ju sent :o eller tidigt om man så vill)men jag hoppas att du förstod andemeningen av mitt inlägg; att det är MYCKET man ska ha i åtanke INNAN man skaffar föl och eventuellt sätter både sig själv och sina hästar i knipa.

//Frida

Som många andra redan sagt så är det bättre att sattsa på en dyrare hingst. Eller framför allt en godkänd hingst. Visa hästar blir ju inte godkända av en anledning.

Eftersom att det är ett varmblod du har så kan man skicka in hennes stamtavla till något avelsförbund inom travet och få en lista på hignstar som är lämpliga för just ditt sto. (kan inte minnas vart men min vännina gjorde det nrä hennes varmblodssto skulle betäckas) Fast det är ju om fölet ska användas i travet.

Vill du ha fölet som en ridhäst så bör du kontakta någon som har erfarenhet och gärna be dom kolla på ditt sto, och kanske tipsa om bra hästar. Tänk på att det inte bara är hingsten som räknas utan ditt sto har också stor roll i hur fölet blir. :)

Det är skillnad på billiga hingstar och gratis hingstar!

Jag kommer att ta mitt halvblodssto till Elit-premierade Stanford som tillhör de billigaste halvblodshingstarna, men han är absolut inte gratis! Och jag har inte valt honom för att han är billig! Skulle ha använt honom även om han kostat ett par tusen till!

Det viktigaste är att det faktiskt är (som Fridamatilda säger) olagligt att betäcka med en icke avelsvärderad hingst (den behöver inte vara godkänd, men måste ha visats för domare/avelsnämnd). Så för att hålla sig inom lagens råmärken måste du äga både hingst och sto, vilket ju är ännu dyrare än att betäcka med de flesta vanliga hingstar.

Tänk bara på att det är olagligt att använda en icke godkänd hingst till annat än sina EGNA ston. Vet ju inget om den hingsten du ville använda, men ett tips bara.

Tycker också att du ska fundera ut VARFÖR du vill skaffa föl. Vad ska du ha den till? Sälja eller behålla? Är du säker på att du klarar det ekonomiskt. Det finns MÅNGA anledningar att låta bli! Klarar du av inridning? Har du hanterat föl/unghästar innan o.s.v.

Att bara välja en hingst för att den är billig låter som en konstig anledning. Passar den överhuvudtaget till ditt sto? Vad är hingsten för ras? Är ditt sto korrekt exteriört? Har hon ärftliga defekter som kan överföras till fölet? Har hingsten samma "fel" kan det ju bli katastrof, och dåliga hästar finns det alltför gott om!

Ledsen om mitt inlägg blev flummigt (det är ju sent :o eller tidigt om man så vill)men jag hoppas att du förstod andemeningen av mitt inlägg; att det är MYCKET man ska ha i åtanke INNAN man skaffar föl och eventuellt sätter både sig själv och sina hästar i knipa.

//Frida

har inte valt ut nån, bara går i funderingar
o om de skulle vara aktuellt så behåller ja
hästen själv...

Om du betäcker med Icke godkänd hingst så är inte avkomman registreringsbar hos STC och alltså inte startberättigad.

Enda undantaget är om stoet skrivs över till hingstägaren före sista december året innan betäckning.
Naturligtvis så är det travhingstar jag pratar om.

När det gäller ekonomi så är du nog ute och cyklar.
Om vi tar t.ex Com Hector, som var gratis förra året, så har en sådan unge ändå kostat minst tiotusen innan den är född.
Veterinäravgifter m.m.
Sedan kostar ungen i uppfödning.
Runda tal 20000 per år.

Tänkt på det??

Vad menar du med billig betäckning förresten?
Super Photo kosmos ska kosta 12000 i år. Tycker vi är ett bra pris för en sådan hingst.
Men det finns billigare och säkert lika bra..
Allt handlar om hur blodslinjerna passar.

Vill också tillägga att stoet ifråga har aldrig haft föl enligt STC och har inte sprungit så värst mycket... kan bli svårt att sälja.
Som stoägare tycker jag att man ska vara kritisk mot sitt sto och fråga sig:
Vad har hon att tillföra???

AM

AM

Om du betäcker med Icke godkänd hingst så är inte avkomman registreringsbar hos STC och alltså inte startberättigad.

Enda undantaget är om stoet skrivs över till hingstägaren före sista december året innan betäckning.
Naturligtvis så är det travhingstar jag pratar om.

När det gäller ekonomi så är du nog ute och cyklar.
Om vi tar t.ex Com Hector, som var gratis förra året, så har en sådan unge ändå kostat minst tiotusen innan den är född.
Veterinäravgifter m.m.
Sedan kostar ungen i uppfödning.
Runda tal 20000 per år.

Tänkt på det??

Vad menar du med billig betäckning förresten?
Super Photo kosmos ska kosta 12000 i år. Tycker vi är ett bra pris för en sådan hingst.
Men det finns billigare och säkert lika bra..
Allt handlar om hur blodslinjerna passar.

Vill också tillägga att stoet ifråga har aldrig haft föl enligt STC och har inte sprungit så värst mycket... kan bli svårt att sälja.
Som stoägare tycker jag att man ska vara kritisk mot sitt sto och fråga sig:
Vad har hon att tillföra???

AM

AM

ehm... ja e bara ute o fiskar lite, men de behöver inte tvunget vara en travare, hade i så fall tänkt ha den själv, men ett föl lär nog aldrig hända... aldrig att ja e kritisk mot min häst! o skulle da vatt till trav så hade hon vatt en utmärkt mamma, me den fina stammen hon har... o ett mkt bra psyke har hon... visst hade ja kunnat tänka mig att en annan tar alla kostnader o väljer hingst o att de sen tar över fölet!

Spångavgiften och dess omkostnader är bara en piss i mississippi av vad det kostar att förda upp ett föl har du inte råd med det elelr kan para ihop de pengarna så bör du låta bli att skaffa ett föl.

Dessutom är det inte tillåtet att använda icke avelsvärderade hingstar.

Något som är märkligt när travarston diskuteras är att ALLA har så ruskigt fin stam. Sen spelar det inte någon roll om de har 10 syskon som inte kommit till start, eller råkar vara efter någon hingst som blivit en riktig avelsflopp. Alla godkända travhingstar i princip (undantag Tibur) har gått kanon på tävlingsbanan, men många försvinner inom ett par år från avelsboxen på grund av att deras avkommor inte visat någonting. Men handen på hjärtat har de flesta rätt ordinär stam ändå, och ston som inte visat något som helst resultat HAR inget avelsvärde.

Nu säger jag inte detta riktat till dig för jag har ingen aning om vilken häst du har. Bara en reflektion i största allmänhet...

Men som de flesta innan sagt, tillverkningen är den lilla kostnaden...

/// ghost

Bra skrivet, ett sto är inte automatiskt bra stammat för att hennes pappa en gång var godkänd, och att farfar var från USA.

att välja hingst är inget man gör på en minut, jag har en varmblodig travare och det tog mig nästan två år att planera och välja hingst.

du skrev att du inte är kräsen men det ska du nog vara, det är inte bara att välja första bästa,närmsta och biligaste hingst.
det är viktigt att stoet och hingsten passar i hopa samt att hingsten i alla fall är avelsvärderad,

många av flyinges godkända hingstar är biliga och som så många andra har skrivit,språng avgiften är ingenting jämfört med dom andra kostnaderna som ett föl medför.

Jag hade NOLL kronor i betäckningsavgifter för mitt föl. Vid sex månaders ålder hade hon iaf kostat dryga 20 000 kr.

Så har man inte råd med 5 - 6 000 kr i språngavgift så ska man nog skaffa en hamster istället för ett föl.

Okej om man ska ha hästen själv, och det är ett vbl (travare) och man inte har råd med de grymt höga avgifter som de fina vbl-hingstarna har, men det finns andra raser och trådskrivaren är ju inne på annan ras, och har man då inte råd med språngavgiften så har man INTE råd med föl! Där är jag helt enig med de andra.

Vad kul, när åker du med din? Kommer troligen att köra dit mitt sto ännu en gång. Men det blir inte förrän i slutet av Maj.

Jag tänkte också åka i slutet av maj. Vill egentligen ha föl i maj, men eftersom det är första gången hon betäcks tänker jag att vi ska vara lite förutseende :)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Äldre Jag letar ny bil och skulle vara tacksam för lite input! Jag har 12 mil tor mellan jobb och hem dit jag reser 3-4 dagar per vecka, så...
Svar
14
· Visningar
1 747
Senast: Liran
·
Relationer Varnar känsliga läsare för långt och svamligt inlägg, men snart spricker jag! Om nån skulle lista ut vem jag är, låt det stanna hos dig...
Svar
16
· Visningar
2 992
Senast: WBanna
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 649
Senast: Myelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka