finns de gratis el billig betäckning av hingst??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Anna_Fransiska
  • Startdatum Startdatum
Men vad har då den fina stammen med saken att göra, om hon väljer en annan ras? Då har ju stammen "ingen som helst" betydelse, åtminstone inte enligt mitt sätt att se på avel...

Missförstå mig rätt nu, ska man ha en häst att rida på så visst kan man korsa sin travare med något annat. Men... i det fallet spelar stammen INGEN roll över huvud taget.

/// ghost

Stammen kan spela roll iaf eftersom även lynnet många gånger ger en fingervisning om vad som kommer ut efter 11 månader. Det finns flera storpresterande hingstar med framgångsrika avkommor som ger hårt lynne i arv. Även om stoet är snäll att hantera så betyder det ju inte att det kan ligga skarpare bakom.

Nu präglar ju stoet avkomman mest eftersom hon präglar den även när fölet går på sidan, men viss arvbarhet finns det ju, även från den hingst man valt. Vet man med sig att stoet kommer från en linje med generellt "vassa" hästar, som många duktiga tävlingshästar kan vara, får man ha det i åtanke när man sedan väljer far till fölet. Tar man då vilket skit som helst som råkar vara billigt och inte godkänt, så vet man ju inte heller vad kombinationen kan ge för resultat.

Den som verkligen drabbas i oplanerad avel är ju fölet. Även om man har en fd travare som man vill betäcka med någon annan ras, anser jag att man måste väga för och nackdelar hos sitt eget sto, för att kunna hitta den hingst som i kombination ger bästa möjliga avkomma.

Ser man inga brister hos den egna hästen är man väl bara att gratulera, eller för att vara ärlig så blir det nog snarare att beklaga. Den perfekta hästen finns inte, utan är man så hemmablind lär man behöva all hjälp man kan få i sitt hingstval. :crazy:

Jag nämnde aldrig stammen väl? Men om man ska idka blandrasavel är det ju ÄNNU större anledning att leta rätt på en välstammad hingst som man VET vad den nedärvt?

Lika viktigt är ju hesses stam eftersom det finns diverse avarter längre bak på travstammarna.
Den rasen var ju inte avlad för att bli gullegrisar utan duktiga tävlingsdjur.

Så, som exempel.Kom ihåg till exempel:
Har man en märr efter Nevele Pride så går man inte och betäcker med Hertigen eller Romano.
Men det är just detta som flickorna inte kan.
Stammarna alltså...på sina travare.
Dom ser sin gullegris som är hur snäll som helst.
Dom ser även i hingstkatalogen (ex. halvblod) och tycker då att Romano var ju skitsnygg!!!
Den betäcker dom med och ut kommer Stegosaurus, som ingen
j-l vill ha.
Sedan fortsätter denna diskussion vidare här på Buke forumet Hantering där alla experter skall analysera denna avart till häst.

Så, ta reda på märras stam. Bli expert på den.
Var kritisk och tänk efter HAR HON NÅGOT ATT TILLFÖRA???

För exemplet här ovan vill ingen ha, inte ens stoägarna själva.

AM

Men din ska ju arbeta och springa in miljoner ju.
Inte är hon väl framavlad för att bli kliad och ha rosa täcken med lila border?? Va? Va? Va??

AM

Humlan heter Decet_et_dolor så du kan kolla själv..

Modern var snäll men hade skarpa tendenser... Tap In lämnar ju väldigt skarpa avkommor överlag... så det var nog fel hingst på just det stoet! :(

Ursäkta att jag var otydlig, men jag syftade på trådskrivaren hänvisning till den fina stammen.

Som jag ser det så har fin travstam (= bra travhästar för mig), inget med ridhästavel att göra, men givetvis är jag ytterst medveten om genernas inverkan på ungen.

Som Nafayette säger, har man ingen koll så kan det i princip komma ut vad som helst.

/// ghost

Jo, det är ju sant förståss.. om hon inte tar livet av mig innan.. :mad: (Kolla på min tråd om storhetsvansinne inder hantering)

Sen har hon faktiskt fått ett nytt vintertäckse som är mintgrönt med apricosa kantband.. :o det är verkligen skitfult! :angel:

Mm, fast det känns som om med en hästägare som "aldrig i livet skulle vara kritisk mot sin älskling" knappast kommer ta åt sig detta. Nu har hon ju knappast råd med betäckningsavgifterna för någon i katalogen som det verkar dock så det är väl rätt lugnt ändå.

JAG anser det är VANSINNIGT att skogsavla bara för man vill ha en häst till sig själv, dvs med undertonen att "Det gör inget vad det blir jag kommer älska den ändå". och det kanske du gör, men när lilla söta nuttefölet visar sig blir för stor eller för liten, eller när saker och ting ändras så man inte har annat val än att sälja, är det verkligen någon som vill ha avkomman då? Det är en fråga som folk borde ställa sig i högre grad.

just trådskrivaren känns dock bortom både förnuft och hjälp tyvärr, och förhoppningsvis stannar det på brainstormingplanet..

Håller med!

Försökte skriva sånt som du skrivit till tjejen i början av tråden, men det gick ju inte in...

Många verkar också tro att om dom hittar en billig eller gratis hingst till sitt sto så får dom en till häst alldeles gratis :crazy:

Det komiska är ju att folk kan avla på precis vad som helst, med förklaringen att "de bara ska ha den själv".
De unnar sig med andra ord inte nåt bra.
Jag tänker tvärt om när jag avlar, det jag ska behålla själv är jag om möjligt mer noggrann med, än de jag planerar att sälja, då får man mer tänka på va folk i allmänhet frågar efter.

Som vi??? :p :p :p :angel: :angel:

Vi ska ju "bara" ha ungen själva och kom till dig ;) Nej, jag hade ju fått avelsvägledning i det fallet...
Sen får vi väl se vad det kommer ut... :angel: :angel:

/// ghost

eller när åren bara går och det lilla nuttefölet förvandlats till en bångstyrig unghäst för att sedemera bli vuxen häst och fortfarande inte haft träns på sig, än mindre blivit inriden. Den går med nöd och näppe att leda i grimma.
Vi har en sådan häst här i närheten. Den går med sin mamma på lösdrift, hästen är nu 9 år gammal och har bara sett grimman i utrustningsväg i hela sitt liv.

Tänk om man då inte har möjlighet att ha den kvar? Då är nog det enda alternativet slakt för vem vill ha en sådan häst när den inte ens har fullgod stam?

samma här, nu är ju jag förstagångsuppfödare på häst (ska ha i juni) men när jag parar mina hundar så väljer jag hane utifrån det perspektivet att jag skulle vilja ha en valp själv ur den kombinationen.
Så resonerade jag när jag valde hingst till mitt sto också.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Äldre Jag letar ny bil och skulle vara tacksam för lite input! Jag har 12 mil tor mellan jobb och hem dit jag reser 3-4 dagar per vecka, så...
Svar
14
· Visningar
1 747
Senast: Liran
·
Relationer Varnar känsliga läsare för långt och svamligt inlägg, men snart spricker jag! Om nån skulle lista ut vem jag är, låt det stanna hos dig...
Svar
16
· Visningar
2 992
Senast: WBanna
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 649
Senast: Myelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka