Finns återvändo?*långt*

Sv: Finns återvändo?*långt*

Det kostar att ha häst och det du räknar upp ser inte jag som extraordinära kostnader utan vanliga utgifter som följer med hästägandet.

Men ett tips för att hålla vetkostnaderna nere är att skaffa en försäkring med fast självrisk. Jag har en fast självrisk på 2.300:- och vetvård till 120.000:-, då behöver man aldrig vara rädd för vad det ska kosta när man åker till kliniken!

Nästa gång du är hos veterinären så fråga rakt ut vad hästen har för hållbarhet med denna urkalkning. Men jag tycker att det är märkligt att han bara valt att behandla en gång. Enligt min erfarenhet så tar det 2-4 gånger med behandling att få en så kraftig kotledsinflammation att släppa. 2,5 grad är mycket hälta och kräver ganska lång rehabilitering. Men det känns inte heller som att hela sanningen sitter i kotan...

Hästen är fullt försäkrad i A1 som ridhäst, belopp 7000 liv, 50000 VETvård.
Klart det kostar, inte fråga om det, har pengar, men drar det iväg kanske man ska tänka på att skaffa en annan. Man måste ju se efter djurets sida att en urkalkning går utför o det kostar att bet el ett djur som kanske måste ha regelbundna vetbesök/behandlingar. Jag vill ju iaf kunna uppnå mina mål, annars kan jag lika gärna lägga av, om djuret inte fixar mina små krav. Samtidigt kanske man inte kommer längre än såhär i utb etc. Jag vet inte, därav undrar jag hur andra hästar varit för att vara lite förbered eftersom det känns lite tungt på framtiden.
Hon är påkostad en del nämligen under dessa 2,5 år som jag haft henne, klinikbesök på över 6500, massörer, rockard, 2 sadlar varav en dressyrsadel för 5500, 4 täcken, besiktning, grundvaccination, inkbehandling, tandkontroll, back on trackprylar, lyxgrimma mm mm o jag vill inte lägga ut för mkt på henne nu efter detta besked. Måste dessutom skaffa ny sadel då den nuvarande är för trång. Har tid med sadelprovarn nästa månad o det kostar runt 1000lappen + sadeln..

Jag funderade länge på om jag skulle svara på det här, men känner att jag inte kan låta bli.

Men det du skriver får mig att fundera på om du - missförstå mig inte nu - egentligen 'vill' ha just den hästen? Att även om den varit fullt frisk så känner du att det kanske inte riktigt är den häst du vill ha? Kanske för det står still i utbildningen, man nått kapacitettaket etc? Eller något annat?

För jag som har en häst som jag haft mindre än ett år, som varit skadad sen i maj, och som nu är nyopererad med en mycket dålig prognos. Jag har inte EN ENDA SEKUND tänkt tanken att 'jag inte vill lägga ner mer pengar på henne om hon kanske inte blir bra, för jag har lagt ner så mycket redan'. För visst har jag lagt ner MASSOR med pengar på henne, hon har två splitter nya sadlar, för 25 000 kr tillsammans som jag hunnit rida i ca 5 ggr, men där lånet ju tickar på och kräver avbetalning. Men inte en sekund har jag känt att 'nej, nu vill jag banne mig inte lägga en krona till förrän jag vet om hon blir bra'. Visst, jag skulle ju inte köpa ett nytt träns till henne just nu om hon inte behövde det, men om hennes regntäcke skulle gå sönder imorgon, så är det ju inte så att jag skulle köpa ett 'billigt, sämre' t ex bara för att hon 'kanske inte blir bra och då är det onödigt att köpa massa dyra täcken'

Men så VILL jag ha just DEN hästen med, och skulle kunna ge min vänstra arm för att hon ska bli bra igen också. Om jag dock t ex känt att det kanske inte riktigt var 'min typ av häst', eller det inte fungerade/var roligt i ridningen eller liknande - då hade jag valt att inte operera henne övht, utan tagit bort henne.

Och det behöver INTE vara något fel att man av någon anledning känner att det här är inte hästen för mig längre. Men det är bra om man kan 'erkänna' det iaf för sig själv. Och om det ÄR så du känner, så ta en funderare på vad det innebär behandlings och prognosmässigt med.

Klart det kostar, inte fråga om det, har pengar, men drar det iväg kanske man ska tänka på att skaffa en annan. Man måste ju se efter djurets sida att en urkalkning går utför o det kostar att bet el ett djur som kanske måste ha regelbundna vetbesök/behandlingar. Jag vill ju iaf kunna uppnå mina mål, annars kan jag lika gärna lägga av, om djuret inte fixar mina små krav. Samtidigt kanske man inte kommer längre än såhär i utb etc. Jag vet inte, därav undrar jag hur andra hästar varit för att vara lite förbered eftersom det känns lite tungt på framtiden.
Hon är påkostad en del nämligen under dessa 2,5 år som jag haft henne, klinikbesök på över 6500, massörer, rockard, 2 sadlar varav en dressyrsadel för 5500, 4 täcken, besiktning, grundvaccination, inkbehandling, tandkontroll, back on trackprylar, lyxgrimma mm mm o jag vill inte lägga ut för mkt på henne nu efter detta besked. Måste dessutom skaffa ny sadel då den nuvarande är för trång. Har tid med sadelprovarn nästa månad o det kostar runt 1000lappen + sadeln..

Jag hade inte samma VET båda gångerna ska tilläggas.

Vad är det för någon i Norrköping förresten ?:idea:

Till motsats mot Alexandra så tror jag nog att du vill ha den här hästen, annars hade du ju knappast lagt ner så mycket energi på henne. Jag förstår din uppgivenhet, man måste ju se krasst på verkligheten och ställa sig frågan : är min häst värd det här och inte minst, hur ser utgångsläget ut och hur stor är chansen att hon blir bra? Är chansen mindre än 50% att hon blir helt bra, så hade jag satsat på en annan häst.

När det kommer till sådana här frågor så krockar ofta etik - moral med ekonomiska frågor. Så är det i verkligheten och det är de valen som vi djurägare ställs inför. Inget av det är rätt eller fel, så länge ett djur inte lider.
Det är ditt val som djurägare.

Till motsats mot Alexandra så tror jag nog att du vill ha den här hästen, annars hade du ju knappast lagt ner så mycket energi på henne. Jag förstår din uppgivenhet, man måste ju se krasst på verkligheten och ställa sig frågan : är min häst värd det här och inte minst, hur ser utgångsläget ut och hur stor är chansen att hon blir bra? Är chansen mindre än 50% att hon blir helt bra, så hade jag satsat på en annan häst.

När det kommer till sådana här frågor så krockar ofta etik - moral med ekonomiska frågor. Så är det i verkligheten och det är de valen som vi djurägare ställs inför. Inget av det är rätt eller fel, så länge ett djur inte lider.

Jag tror varken eller. Det var en funderan. Vill bara förtydliga det.

Min förra häst hade kotledinflammation och pålagringar i vä framkota. Blev sprutat 4 lr 5ggr med kortison men blev aldrig helt bra:cry:. Men hennes förutsättningar var inte så bra från början då vi visste att hon hade en lös benbit i den kotleden så förhoppningsvis går det bättre för din häst :).

Lite historia om hästen. Såg en kort, liten annons på nätet. Åkte dit, fick ta med egna borstar etc. Där står en litet, illaluktande litet ök. Outvecklad o smutsig, utstött av de andra hästarna. Det fanns ingen livsgnista kvar knappt, hon var tom i blicken, gick inte att lyfta bakben på, stressad i box etc.
Inte nog med det är hon opererad för lösa benbitar o haft hjärtmuskelinflammation innan min tid, men också haft en jobbig fölning vilket man kunde se vid köp då ändtarmen rullade ut en liten bit när hon tog i, trots att hon inte var hårt el ngt sånt. Har en väl fungerande mage.
Hon var inte riden el ngt sånt, hade stått 1,5 år sen hon sist kördes.
Jag var där 10 ggr o pysslade om henne innan hon kom med hem o köptes. Fick bet besiktningen själv samt verka hästen omedelbart då detta inte var gjort på ett tag o hästen var i behov i det... Fick grundvaccinera också. Gav henne en chans iaf eftersom hon var så mysig, ville göra en god gärning o att bara låta mig sitta upp, var guld värt eftersom jag inte alls är van vid unghästar.

Tycker bara det är trist att detta händer "redan" eftersom vi inte kommit så långt än i själva träningen eftersom hon inte varit mogen ordentligt o växt hur mkt som helst sen jag tog över henne.

Som mina funderingar var så undra jag hur andra fall varit, hur länge de hållt, deras ålder, om de kunde tävlas, behandling etc. :confused:

Jag vill ju ändå kunna planera lite, helst veta lite vad jag har att förvänta mig o när VET säger att, grundhältan kommer vara där, sjönk jag nästan genom jorden.
Tycker det är lite sorgligt, eftersom jag precis flyttat till ett stall med kanonvägar för att träna upp för en kort distansritt ev nästa år. I nuläget går hon igenom en vanlig besiktning, men inte när enbart själva kotan böjs.

Ang sadel skulle jag varit på sharpman o hennes/mitt mått var inte så vanliga så en ny för 12000-16000 var att rekommendera. Det ger jag inte efter detta besked. Fått tag på annan sadelprovare som förhoppningsvis har en billigare sadel som kanske inte är sådär jätteny el jättefin, men som passar i ett par år iaf.:idea:

Klart jag vet att det kostar, men det var inte fråga om det. Utan hur länge hon trors kunna ridas, ev kommade behandlingar, för djurets bästa o för min del att jag vill rida, starta några distansritter etc. Är en känslomässig människa som mår dåligt o blir orolig över saker o ting. Sen tycker jag det är knepigt att inte veta hur mkt man kan begära av dom, när de inte är ok i grunden. Man vill ju inte förvärra saker o ting.

Ang prognosen, så som sagt skulle jag inte måla fan på väggen ang urkalkningen än, utan se till att få hältan lokaliserad och utredd först, så du vet vad problemet är =)

Jag är där o trampar, precis som du beskriver.
Jag har bara erfarenhet av ponnyn som sagt, men hon var ju 27 när detta visades(urkalning i hasen), men hon kunde ridas helt normalt, hoppas etc. Hon var pigg o glad o visade ingen ovilja på ngt sätt. Henne red jag 1 år, hann inte mer efter diagnosen då hon togs bort på hösten följande år. Hon var i full kondis, slutade att ridas 1 månad innan avlivningen som berodde var en sabla fästing.:cry::eek:

Ang prognosen, så som sagt skulle jag inte måla fan på väggen ang urkalkningen än, utan se till att få hältan lokaliserad och utredd först, så du vet vad problemet är =)

Jag ska åka till det där stället i norrköping tänkte ja, och se vad de har att säga. Har ju röntgenplåtarna på skiva, specifikation etc så lite utgångspunkt finns. Hoppas på att det finns någon chans, annars får jag nog skaffa en annan för att inte gräva ner mig:crazy:

Nä men Lillan... :(

Synd att du inte åkte till Norrköping, det kan ju inte vara så mycket längre för dig och där får du en grundligare utredning.

Vänta med sadelköpet tills du vet om hon blir bra, det är bättre att lägg pengarna på henne i det här läget om det skulle gå riktigt illa.

Problemet en vet. har är att hästarna ofta dragit på sig fler hältor och att de kan behöva behandlas en efter en, men jag skulle inte i första hand välja den klinik du varit på nu när även Norrköping har digitalröntgen!

vad baserar du detta på?
Mantorp har betydligt bättre utrustning än M-by.... de har fått MYCKET kritik för sin bristfälliga röntkenutrustning och annat sen uppstarten. så jag tycker du är orättvis i din bedömning...... till syvende och sist handlar det ju dock mer om vilken veterinär man har, och tycker man inte det går framåt eller man kan ha en dialog med den man fått, bör man byta.

Jag ska åka till det där stället i norrköping tänkte ja, och se vad de har att säga. Har ju röntgenplåtarna på skiva, specifikation etc så lite utgångspunkt finns. Hoppas på att det finns någon chans, annars får jag nog skaffa en annan för att inte gräva ner mig:crazy:

Mm, men försök få hältan helt släckt/lokaliserad, innan ni hänger upp er på urkalkningen. Det är lite vanskligt att bara kika på rtgbilder, för det behöver inte betyda ett dugg. Två hästar som ser identiska ut på rtg, den ena har problem, den andra inte alls. Så jag skulle som sagt lägga urkalkningen åt sidan en stund, och utreda hältan vidare, eftersom huvuddelen av den inte tycks komma från kotleden.

Sen om du vill byta klinik för det eller ej får du ju avgöra själv.

Uppdatera oss gärna!

Jag hade inte samma VET båda gångerna ska tilläggas.

Vad är det för någon i Norrköping förresten ?:idea:

Efter du frågar efter andras erfarenhetet, kan jag svara dig:

För sex år sedan köpte jag ett 15-årigt svenskt varmblod. Då jag inte är någon tävlingsmänniska men ändå tycker om att träna, var min tanke att använda hästen till skogsridning samt att regelbundet rida för tränare. De fem första månaderna blev sådana som jag hade förväntat mig. Sen blev hästen halt. Jag lyckades avverka fem veterinärer och tre kliniker innan felet hittades: en kronisk skada på hovbenet.

Med anpassad och korrekt skoning, håller hästen för "pensionärsridning" i skogen. Dock skall tilläggas att jag en gång per år åker till kliniken för att ta en "kontrollröntgenbild" för att se om det skett någon mer förändring på skadan (under förutsättning att hästen inte blir halt, i ett sådant fall åker jag givetvis in då jag märker att den ser ofräsch ut).

Hur mycket jag har lagt ut på veterinärkostnader, massörer och equiterapeuter vågar jag inte tänka på. Och visst, det känns tråkigt att inte ha en häst som räcker till den ridning som jag vill ha. Och ja, jag erkänner att jag ibland är grymt avundsjuk på de som har ridbara hästar. Men jag har aldrig varit inne på tanken att avliva, så länge som hästen inte lider.

Sen anser jag att om din veterinär inte hittar felet, vore det en bra idé att prova någon annan. Det finns tyvärr för många veterinärer med ett "tunnelseende".

vad baserar du detta på?
Mantorp har betydligt bättre utrustning än M-by.... de har fått MYCKET kritik för sin bristfälliga röntkenutrustning och annat sen uppstarten. så jag tycker du är orättvis i din bedömning...... till syvende och sist handlar det ju dock mer om vilken veterinär man har, och tycker man inte det går framåt eller man kan ha en dialog med den man fått, bör man byta.

Du är inte uppdatera, Marby har en ny digitalröntgen och byggde om anläggningen i Juli.

Sen tycker jag att det låter som om Candlegirl har fått en "typisk" Mantorpsbehandling.... Jag har varit där men MÅNGA hästar sen den startade och ja, jag känner igen det där... Det ska inte vara meningen att man ska springe efter dem och fråga om eftervård och hur långt det ska vara till ÅB VARJE eländes gång.

Du är inte uppdatera, Marby har en ny digitalröntgen och byggde om anläggningen i Juli.

Sen tycker jag att det låter som om Candlegirl har fått en "typisk" Mantorpsbehandling.... Jag har varit där men MÅNGA hästar sen den startade och ja, jag känner igen det där... Det ska inte vara meningen att man ska springe efter dem och fråga om eftervård och hur långt det ska vara till ÅB VARJE eländes gång.

Jodå jag har koll :)
har ungefär lika många i bekantskapskretsen som är missnöjda med M som med M anläggningen. så det beror nog på vem man frågar. Det är väl bara att hoppas att det blir bättre nu med nybyggnationerna, tidigare var det under all kritik sen den startade, förvånad att de ens fick kalla sig klinik med de brister som rådde.

Mantorp har bytt ut nästan hela sin stab jmf med några år sedan, jag känner igen det du pratar om för x antal år sen tillbaks i tiden men inte senare år.

Jodå jag har koll :)
har ungefär lika många i bekantskapskretsen som är missnöjda med M som med M anläggningen. så det beror nog på vem man frågar. Det är väl bara att hoppas att det blir bättre nu med nybyggnationerna, tidigare var det under all kritik sen den startade, förvånad att de ens fick kalla sig klinik med de brister som rådde.

Mantorp har bytt ut nästan hela sin stab jmf med några år sedan, jag känner igen det du pratar om för x antal år sen tillbaks i tiden men inte senare år.

Jag har testat alla nya veterinärer utom den senast anställda killen då jag "bara" var på ÅB hans första vecka så honom har jag ingen uppfattning om. I övrigt tycker jag att jag fått samma tveksamma diagnoser som vanligt.

Sist: Jag har en häst som blir halt HELA tiden och vill ha en ORDENTLIG utredning på honom. Sure, precis som vanligt, inte en bild knäppt, nej det är ingen mening han är å lite halt. Under ridprov under bedövning - Nu är han ohalt - Ja säääkert, varför är hästen inte stadig på volten som han brukar vara, jag har aldrig suttit på en häst med släckt hälta men alla säger ju att det är världens aha-upplevelse.
Ja, ja, hästen är behandlad - hältan anses behandlad och jag har en häst jag inte törs träna för jag VET att han blir halt i VB.

Och JA, jag satte ihop ett häfte med hästens historia under de två senaste åren med ALLT som gjorts / behandlats med för att inte missat nåt. (Hästen är fyra år)

Och jag har haft flera såna hästar, 2005 tog jag bort två stycken. En tyckte Mp hade infektion i halsen, han hade ättuppstående struplock och hjärtmuskelinflammation. En ansågs ohalt när hon hade pålagringar i alla fyra benen.

Ändå använder jag alltså denna klinik fortfrande i bland om jag tror att det är så illa att det är omöjligt at missa (som jag trodde med fyraåringen) eller att det är så enkelt att man liksom inte behöver en grundlig utredning.

Tror inte jag tänker gå in i att träta om vilken klinik som är bäst eller sämst :D
Men jag skulle isåfall inte rekommendera M-by heller, har som sagt precis samma uttalanden från samtliga mina bekanta som varit där. de har fått x antal olika diagnoser vid varje besök, och en del ordinationer totalt uppåt väggarna, alternativt blivit hemskickade med kommentaren "hästen är halt, och vi hittar det inte, åk hem med lite anti inflammatoriskt och hoppas på det bästa" :angel: Har även en bekant som fick röntkenplåtar tagna med deras bristfälliga utrustning så det inte gick att se vad bilderna visade - de försökte fakturera henne för dessa :angel: Det fick dom backa på.......

Senast ändrad:

Det är kanske DET man ska se som positivt med Mp? De har missat att fakturera mig två ggr. :eek::crazy:

Liknande trådar

Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 956
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 971
Senast: Linda_A
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 640
Senast: mackan
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 727
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka