Finmaskigt hönät och skodd häst

M

missan

På hemsidorna som ger tips ang näten och skodda hästar har de ju byggt en låda och stoppat nätet i -min häst skulle definitivt klättra in i lådan och fastna i nätet! Dessutom finns det ju inte plats för en stor låda i en box.

Funderar på om man kan fylla ett nät och stoppa det i en sån där ätpåse alt en ikeapåse med uppklippt hål? På så vis blir ju den öppna nätdelen mindre = mindre risk att fastna med skodda hovar.

Hur har ni gjort?

missan

Sv: Finmaskigt hönät och skodd häst

Ja, hade också tänkt hänga det högt. Risken är väl att de fastnar när de rullar sig. Men visst borde även ett "hållbart" nät gå sönder om det får en häst i sig?

Ja, hade också tänkt hänga det högt. Risken är väl att de fastnar när de rullar sig. Men visst borde även ett "hållbart" nät gå sönder om det får en häst i sig?

Nej, det gör det inte. Tro mig, jag har varit med om det. Dock på en storbal i en lösdrift. En häst fastnade med ena framhoven och där satt han fast. Hästarna blev skrämda av något och drog en galopprepa och hästen som satt fast satsade och skulle iväg, men föll till backen, då framhoven satt fast.

Jag skulle inte våga ha hönät till min om jag hade vanliga skor på henne. Min har ringskor och kan således inte fastna lika lätt.

jag hade tänkt att mina nät skulle hänga ner i en fastsatt murarbalja, tar inte så stor plats i boxen heller. ute kommer nätet bli upphängt mellan två träd med en balja under. tror det är bästa lösningen i dagsläget för mig och min pålla.

det räcker ju att hästen tar ett krafstag i baljan med hoven så har den fastnat i nätet.

men då borde man inte ha hönät till skodda hästar alls då. spelar i princip ingen roll hur lådorna ser ut, om man inte har en kant på 50cm+ där nätet hänger i ett tak ner i lådan med riktigt höga kanter..
just nu står pålla på helinackordering hos en kompis då jag går i gipsad arm, där har hon i princip fri tillgång utan nät, men där jag egentligen har min stallplats är det fodringar 3ggr/dag och tanken var då att hon skulle få sina givor i näten. inget som är klart ang murarbaljorna, men tänkte att det skulle vara en lättare lösning än att behöva skruva i min hyrda box.

Vad har du fått det ifrån?

Det finns hur många lösningar som helst för skodda hästar och hönät.
Mindre nät kan man lägga i en låda/box med öppen topp.
Till stora rundbalar i hagar bygger man en sarg/botten på en höhäck.

Har inte läst någonstans om att de inte rekommenderar hönät till skodda hästar. Det är bara inte lika enkelt som till oskodda. Det enda som omnämns gällande hönät är att det inte är helt riskfritt varken för skodda eller oskodda.

Vi använder hönät till storbal i lösdrift. Och jag skulle aldrig få för mig att ställa direkt på marken eller hänga upp nätet utan skydd nedtill. Vi har en höhäck med sarg runt. Funkar toppen.

det står som rekommendation hos alla seriösa som säljer finmaskiga hönät att undvika på skodd häst. Men visst -hänger du upp nätet i ett träd är risken minimal, men vem vill ha en sån ätställning till sin häst? Inte jag iallafall. I detta fallet var det fråga om ett nät som skulle hänga ner i en murarbalja, och då räcker det som sagt att hästen krafsar med frambenet i baljan så är olyckan biff. Knappast några konstigheter eller hur?

Olyckor med vanliga hönät som hänger i boxar är inte direkt något ovanligt det heller.

Hos alla seriösa? Finns inte många "seriösa" som gör sig sedda på nätet isåfall. För jag har aldrig sett att det ska avrådas någonstans. Enbart att man bör förebygga ev. olyckor som lättare kan ske ifall hästarna är skodda.

Men det är kanske en tolkningsfråga?

vad är skillnaden menar du? nämner man skaderisken ang. just skodd häst så lär det väl vara uppenbart för alla med sunt förnuft att man ska ta fasta på det? det hade jag gjort även utan sån kommentar, men tydligen gäller det inte alla.

de sidor jag sett som säljer finmaskiga nät för användning i hage, har specifikt kommenterat skaderisken för skodd häst.

Jag har mitt nät i ett upphöjd låda (ett bord med ram). Fungerar utmärkt för min del.

Lycka till

Cissi -det var smart! Står dock inackorderad och har ingen möjlighet att bygga i boxen.

Funderar på att försöka med en variant där hönätet ligger i en typ Ikea-kasse med ett uppklippt hål, så bara ca 40*40 cm av nätet "tittar fram" = mindre att fastna i. Vad tror ni om det?

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar helt seriöst fundera på VILKA hästar småmaskiga hönät/SMHN/slowfeedingnät *egentligen* fungerar på - om några? Eller vilka...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
15 507
Senast: pemi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix