Fingersvamp.

Mia_R

Trådstartare
Jag har fått en hink blandsvamp av grannen, det är fårticka, blek taggsvamp, några få katareller och en massa fingersvamp. Hur och vad gör jag med fingersvampen? Jag har aldrig ätit någon men han brukar plocka dem varje år och lever än, men när det gäller smaken så vet jag att vi inte har samma matvanor så att frga honom om recept känns inte aktuellt. :p

Hur gör ni andra? :d

Jag har fått en hink blandsvamp av grannen, det är fårticka, blek taggsvamp, några få katareller och en massa fingersvamp. Hur och vad gör jag med fingersvampen? Jag har aldrig ätit någon men han brukar plocka dem varje år och lever än, men när det gäller smaken så vet jag att vi inte har samma matvanor så att frga honom om recept känns inte aktuellt. :p

Jag vågar inte äta fingersvamp längre, är inte säker på att jag ser skillnad på ätlig och giftig. (http://www.svampguiden.com/art.asp?art=Ramaria_flava_s._lat)

Men förr, när jag åt även stenmurklor :D, brukade jag ofta steka fingersvampen i smör. Någon gång har jag gjort soppa också eller bara förvällt. Precis som med andra svampar. Dock är fingersvampen svårrensad. Det tar sådan tid att få bort skräpet bland alla fingrar.

Just det, har hört att en del friterar fingersvamp också.

Stek fingersvampen i mycket smör och salt och peppar, så det blir lite krispigt i spetsarna. JÄTTEGOTT! :D

Vi plockade en del sån här fingersvamp när jag var liten, minns att det var gott :)

Fingersvamp.jpg

(Bild från googling, vet det är en bukefalist som har tagit den – @Red_Chili om jag inte har helt fel :D)

Till en början tycker jag du ska ta dig en rejäl funderare på om grannen verkligen gillar dig på riktigt eller om du kanske har några störande vanor för dig...... (;))

Det var länge sedan jag pt fingersvamp men jag minns att den var god. Vi bara förvällde och stekte. Kolla aktuella svampråd och agera utifrån dessa

Det blev en mycket god blandning av kantareller, fårticka, blek taggvamp och fingersvamp som var sagolikt gott till grillat några kvällar förra veckan. Det sista avnjöts till gårdagens lunch bestående av grillad karré, ett par skivor grillad rökt sidfläsk, grillad majs, zuccini, lök och tomat. Vi orkade inte ens äta upp allt efter vi ätit upp grönsakerna, så det mesta av karrén blev kvar och hönsen fick lite tomater som blev över. :d

Åh hjälp vad gott det lät! Måste ut och leta mer svamp! Plockade ett par liter trattkantareller i helgen som torkas, lagras och ges bort i present. Idag ska jag ut i skogen och hämta mer. Får väl gå på riktig jakt och leta efter lite annat mumsigt med :d

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 218
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka