Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Intressant att höra hur ni har gjort, men blir lite nyfiken på vad ni anser vara en dyr häst?
Vad är rimligt pris för en hyfsad hobbyhäst?
Hur långt är ett skosnöre?Intressant att höra hur ni har gjort, men blir lite nyfiken på vad ni anser vara en dyr häst?
Vad är rimligt pris för en hyfsad hobbyhäst?
Mina har köpts/tillverkats för sparpengar. Har man inte råd att spara ihop till en häst så lär man knappast ha råd att ha den heller.
Åh dessa trådar är alltid en orgie i moraliserande och folk så är så himla rediga. Kul för er! Jag har lånat till båda mina hästar. Eller ja, den ena köptes för försäkringspengar jag fick ut på en häst som fick avlivas som köpts för lånade pengar. Så länge hästen är försäkrad förlorar du inte kapitalet och är en lite duktig kan du försäkra upp till mer än vad du betalade initialt och därmed få igen räntan också.
Och tro mig, mina hästar lever riktigt gott trots att matte inte sparat till dom.
Hur långt är ett skosnöre?
Det beror helt på vad du ska göra med din hyfsade hobbyhäst. Tänker du tävla som hobby ( torde vara möjligt upp till medelsvår ) så kanske 100.000 -200.0000 och vill köpa en halvfärdig-färdig häst. Kanske mer.
Tänker du rida i skogen och älskar travare så är det snarare 0-15.000. Och då är den högre summan väl tilltagen.
Vill du köpa en islandshäst får du räkna med 30.000+ för en trevlig häst och då är det en ung, gammal eller med något problem som är det troliga budgeten räcker till.
Sedan finns det la möjliga versioner och prislägen.
Så länge hästen är försäkrad förlorar du inte kapitalet och är en lite duktig kan du försäkra upp till mer än vad du betalade initialt och därmed få igen räntan också.
OT, men samma sak hände min vän nu i somras. De har betalt dyra pengar för (obruten) försäkring och efter år av operationer, utredningar och rehab dömdes hästen till slut ut. Då får de bara ut halva livbeloppet, trots en usel prognos för hästen.Hade du som vi, blivit nekad livvärde på de tre senaste hästarna hade du nog inte använt just detta som argument.