Finadyne och magsår

Asa_S

Trådstartare
Är magsår en vanlig biverkan av Finadyne? Tycker vissa veterinärer här runt ikring alltid skriver ut avsvällande så fort det finns en svullnad medan andra inte verkar tycka svullnaden i sig är så mycket att bekymra sig om. I vissa lägen är det väl nödvändigt, kanske, men när isåfall?

Det skrivs alldeles för myckert smärtstillande och penicillin tycker jag med...jag brukar få recept från vissa veterinärer, men det är sällan jag plockar ut det..t ex finadyn efter op....så länge hästen äter och står på benen ger jag dom aldrig det, det skall till att dom har svåra smärtor för att jag skall tycka det är nödvändigt....dels för att det är onödigt sprutande och dels för att dom oftast har legat i narkos och magen är kass ialllafall, skall man då ge dom ytterligare en smäll??

JAg förstod inte deitt inlägg om svullnader?? det brukas väl mer kortison om det är svullnader man vill ha ner....

Jag har också fått Finadyne mot en svullen kota. Men om det var i avseende att först och främst få smärtlindring och i andra hand avsvällande vet jag inte.

Ja, alltså, jag ska få finadyne till min häst som vi "grävt ur" och gipsat hoven på efter att hon trampat in en grej i hoven (hann alltså inte bli någon böld). Hon är inte helt ren i gången, men tvekar inte heller speciellt mycket att belasta hoven. Däremot har hela benet svullnat upp, ser ut som lymfangit, och det har inte lagt sig trots jodopaxbandage (omväxlande med torrbandage) och penicillinbehandling. Nu har samma sidas bakben svullnat runt kotan och ser ut som frambenet gjorde tidigt i processen, inga gallor alltså utan en jämn, spolformad svullnad. Vet kommer igen i eftermiddag och vill alltså ge finadyne för att få ner svullnaden som jag förstod det. Hästen står på boxvila och har som sagt inte speciellt ont så vitt jag kan se, äter normalt och är intresserad av omgivningarna och mycket sugen på att gå ut, även om jag är förvånad över hur lugnt hon accepterat att stå inne. Eftersom svullnaden i sig måste vara ett symptom, känns det inte så kul att behandla den, eftersom den ändå måste gå bort när resten ger sig. När jag dessutom hörde att magsår kan bli resultatet av finadynebehandling känns det ännu mindre angeläget. När är det nödvändigt att ge finadyne?

Jag har ´bara gett finadyne i smärtlindringssyfte...blir förvånad om det skulle ha nåt med svullnaden att göra...du tror inte hästen är svullen för att den inte får gå ut??
Vad har du för en vet?? en distriktare?

Det verkar ju mer som att hästen fått i sig nåt olämpligt när den svullnar så nu när jag läser mera....du kanske har fått fel penicillin?? finns det nåt att ta odling på i den skadade hoven??
Vad jag fattar som så är hästen svullen i ett framben och ett bakben...på samma sida..

Så här står det på FASS om Finadyne, vars verksamma substans är flunixin, så slipper vi fundera :D

"Flunixin tillhör gruppen icke steroida anti-inflammatoriska (NSAID) läkemedel. Substansen har en anti-inflammatorisk och analgetisk effekt. Flunixins farmakologiska aktivitet är beroende på dess förmåga att hämma prostaglandinsyntesen (cyclooxygenashämning).
Flunixin hämmar också trombocytaggregering."

Ett av symtomen vid inflammation är svullnad - när man sedan använder ett antiinflammatoriskt läkemedel (NSAID) ex Finadyn - dämpas inflammationen och därmed svullnaden.

Kortison används ffa vid svullnader orsakade av allergiska reaktioner ex ormbett.

Båda veterinärerna som varit här under denna vecka är överens med mig om att hästen inte verkar ha ont, den har t.o.m. vid ett tillfälle betat nere i ett dike med framhovarna i diket och bakhovarna uppe på kanten. Hon som var här idag sade att Finadyne är anti-inflammatoriskt, smärtstillande/lugnande och avsvällande, den ska ha två påsar dagligen i 5 dagar. Om svullnaden berodde på inflammation skulle jag förstå det hela, men för mig verkar det mera vara resultatet av dels att hoven är påverkad förstås, men dels av att hästen bara står still i boxen och inte transporterar bort någon vätska, och då känns det inte så vettigt att ge läkemedel, jag skulle hellre vilja slå på sula och sko och låta hästen röra på sig. Samma typ av svullnad har uppstått tidigare om snön varit sen och hagen är väldigt knölig när det fryser, fast då på alla fyra (hästen går för det mesta barfota). Dagen efter skoning är det borta igen. Förra vet viftade bara bort detta, denna trodde mer på det. Men säkert vet vi väl inte förrän vi tar bort gipsbandaget, vilket vi inte gjorde idag eftersom hästen inte verkar ha ont...

För att göra problemet värre har jag fått tag i en hovslagare som kan sko hästen med sulor antingen imorgon (för tidigt i behandlingen?) eller först efter söndag (alldeles för lång tid att stå i box för min smak), så nu är frågan vad jag gör? Jag vill lägga på skor, men undrar om det skulle visa sig bli värre efteråt om det räknas som att jag gått emot vets rekommendationer, då lär väl förs bol protestera. Och inte får jag tag i vet heller, de har ju hunnit stänga nu när jag fått tag i hovslagare...

Kom precis på en sak till: alla tre dagarna vet varit här (to, lö och må) har hästen fått finadyne (tror jag) intravenöst. Jag frågade idag hur fort jag borde se skillnad och hon sade imorgon pga sprutan idag. Men ingen av gångerna har det blivit någon skillnad (ja första gången fanns det förstås ingen svullnad, den kom först senare). Varför skulle denna spruta göra skillnad? Finns det olika styrkor?

Jag har svårt att förstå varför man ska vara så restriktiv med smärtlindring?! Om du själv har en fruktansvärt huvudvärk eller mensvärk, tar du inte värktabletter då? Varför låta hästen plågas i onödan när det finns lindring att ge?!

En kraftig inflammation som gör att benet svullnar upp är skadligt för vävnaderna och bör behandlas med antiinflammatoriskt tex finadyne! Svullnaden ÄR en inflammation, som troligen orsakats av skadan i hoven. Har det dessutom kommit in bakterier(vilket är sannolikt) behöver man även ge antibiotika.
Jag tror inte det är risk för magsår, vad jag förstår är tex buta mycket värre.

För att en häst som får smärtlindring inte förstår att den skall hålla sig lugn och kan därmed göra skadan mycket värre...
Sen har inte hästar samma smärttröskel som vi har, jag SER på hästarna om dom har ont så dom behöver smärtlindrande och jag kan säga att det är ytterst få ggr jag behövt att ge detta....jag har jobbat med konvalecenter i 9 år och har haft en hel del hästar som opererats....

Smärtlindring är bara en bara en del av effekten hos finadyne o andra NSAID, den antiinflammatoriska effekten är minst lika viktig. Här har NSAID fördelen framför cortison att inte sätta ner det egna immunförsvaret.
Det finns forskning som visar på en förbättrad läkning av op-sår vid behandling med NSAID. Hur mycket som beror på smärtlindring resp antiinflammatorisk effekt tror jag fortvarande inte att man vet, kan vara svårt att skilja på eftersom smärtan i sig spär på den inflammatoriska reaktionen.
PL

*lånar knapp*
Min häst fick magsår efter 4 dagars användande av finadyne!
Dock inte så pass mycket så en medicinering krävdes men tydligt synliga sår blev det!

Mia

Visst är magsår en biverkan av finadyne men inte så väldigt vanlig åtminståne inte vid kortare behandling.
Ang att sko med sulor så tycker jag det verkar vettigt att göra något för att hästen inte skall behöva stå still, nackdelen är att man inte får någon kontroll över såret o därför tycker jag nog att du skall försöka få tag på din vet först. Ett förslag är att sätta på en boot o släppa ut hästen dagtid, bör gå bra utanpå gips o bandage om bara sulan är gipsad o inte hela hoven. Om det är hyffsat torrt ute går det bra att släppa ute en bandagerad häst om man förstärker bandaget med tex silvertejp. Att tejpa fast ett par lager liggunderlag el dyl på sulan kan också vara bra.
PL

I det här fallet verkar det som man framförallt vill åt den antiinflammatoriska effekten av behandlingen, att få ner svullnaden, eftersom hästen inte verkar ha så ont. Naturligtvis måste man se till att hästen inte galopperar runt som en tok i hagen om man ger smärtstillande i samband med att man har en skada som kan förvärras av sådan aktivitet.

Jag tror att det kan vara svårt att se hur ont en häst egentligen har, eftersom de är flyktdjur och vill dölja smärtan från ev rovdjur. Iaf vet jag att det är så med vissa andra djurarter, vet inte om det även gäller för hästar..?

Nä, men har du någorlunda öga för hur en häst ser ut så ser man det på dom lätt...du kan även ta pulsen för att kolla, så länge hästen är normal i ögonen, äter skiter o dricker normalt så tycker iallafall jag att det är onödigt att ge smärtstillande som ALLA tar magen på hästarna...

Det finns andra sätt att ta ner svullnader på än med i detta fallet finadyn.

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
895
Senast: Murray
·
Hundhälsa Har en hund på drygt 2,5 år som haft problem med magen och därför går på elimineringsdiet. Hills z/d, färskt hjortkött, standardt immun+...
Svar
5
· Visningar
459
Senast: Sol
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 357
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 362
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar