Båda veterinärerna som varit här under denna vecka är överens med mig om att hästen inte verkar ha ont, den har t.o.m. vid ett tillfälle betat nere i ett dike med framhovarna i diket och bakhovarna uppe på kanten. Hon som var här idag sade att Finadyne är anti-inflammatoriskt, smärtstillande/lugnande och avsvällande, den ska ha två påsar dagligen i 5 dagar. Om svullnaden berodde på inflammation skulle jag förstå det hela, men för mig verkar det mera vara resultatet av dels att hoven är påverkad förstås, men dels av att hästen bara står still i boxen och inte transporterar bort någon vätska, och då känns det inte så vettigt att ge läkemedel, jag skulle hellre vilja slå på sula och sko och låta hästen röra på sig. Samma typ av svullnad har uppstått tidigare om snön varit sen och hagen är väldigt knölig när det fryser, fast då på alla fyra (hästen går för det mesta barfota). Dagen efter skoning är det borta igen. Förra vet viftade bara bort detta, denna trodde mer på det. Men säkert vet vi väl inte förrän vi tar bort gipsbandaget, vilket vi inte gjorde idag eftersom hästen inte verkar ha ont...
För att göra problemet värre har jag fått tag i en hovslagare som kan sko hästen med sulor antingen imorgon (för tidigt i behandlingen?) eller först efter söndag (alldeles för lång tid att stå i box för min smak), så nu är frågan vad jag gör? Jag vill lägga på skor, men undrar om det skulle visa sig bli värre efteråt om det räknas som att jag gått emot vets rekommendationer, då lär väl förs bol protestera. Och inte får jag tag i vet heller, de har ju hunnit stänga nu när jag fått tag i hovslagare...