Finadyne mot sårskada?

C

Chappe_

Hittade mitt varmblodsto f 83 med ett knä i handbollsformat i går. Hon hade lymfangit och vet tillkallades. Sticksår hittades och och gjordes rent ordentligt. Veterinären verkade typ livrädd för hästar och min kompis fick typ stå och tala om för henne hur hon skulle göra. (hon stod och funderade på hur hon skulle få bort pälsen intill såret så hon skulle se det bättre:
vet- hm.. skulle behöva se det bättre, håret är ju ivägen
Kompis - Om du rakar av håret så ser du ju mkt bättre
vet- aah, de kan jag göra!! :idea: )

Nu till frågan, hon skrev ut finadyne, och jag har aldrig hört att man skrivit ut det till sårskada, eller skrevs det ut mot lynfangiten? nån som vet?

Sv: Finadyne mot sårskada?

Finadyne är ett NSAID-preparat (non steroid antiinflammatory drug) och verkar alltså antiinflammatoriskt och därigenom avsvällande och smärtlindrande. Det är vanligt att man skriver ut NSAID vid lymfangit och ibland även vid sårskador med stora vävnadsskador.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 396
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 683
Övr. Katt Kände att jag behöver få prata av mig lite ang. min annons ang. omplacering av katt. Den var inte lätt att lägga in, det har tagit mer...
2
Svar
29
· Visningar
2 638
Senast: Aviello
·
Relationer Jag vet inte om jag är naiv eller korkad eller bara helt normal. Det är en kille som jobbar i affären runt hörnet av mitt hus, sisådär 2...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 955
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!