Fina stofamiljer?

menvisst

Trådstartare
Jag kan ingenting om avel men har förstått att man egentligen mest lägger vikt vid pappa, farfar, morfar. Hingstarna alltså, och att olika hingstar är olika "fina".

Jag har också förstått att det finns olika stofamiljer. Men hur funkar det med dem, är vissa stofamiljer "finare" och mer eftertraktade än andra? Och vilka är det isf?
 
Sv: Fina stofamiljer?

Ja, det hade ju varit bra att skriva kanske. Halvblod pratar jag om.
Med fin vet jag egentligen inte vad jag menar. Hållbarhet, exteriört, ekonomiskt (som i vilken stofamilj som är fin på pappret och höjer hästens pris, om det öht finns på samma sätt som bland hingstar..
 
Sv: Fina stofamiljer?

Jag tycker att man faktiskt mer och mer börjar ta fram stoet som faktiskt står för 50% av generna och 100% av uppfostran. Jag tänkte på det när jag satt och tittade på det uttagna fölen till elitauktionen, där presenterades enbart stolinjen.

Vilken stofamilj som anses "finast" vet jag faktiskt inte. Jag har känslan av att de traditionella numrerade familjerna inte har samma tyngd längre. Men jag kan ha fel.
 
Sv: Fina stofamiljer?

Eftersom hästar har så många olika användningsområden, vilket gör att olika människor vill ha olika typer av hästar, är det omöjligt att generalisera.

Kollar du på senaste dressyr-EM kan man konstatera att Donnerhalls ättlingar har varit framstående. Alltså är Donnerhallblod något att titta efter när du vill ha en dressyrhäst. Vill du ha en hopphäst kan du titta efter ättlingar till Capitol I. För fälttävlan är ättlingar till Herakles xx intressant.

Vad gäller stofamiljer är många av dem så stora idag att det är svårt att generalisera. Flera av dem har olika grenar. F.2, Spindastammen som stammar från stoet Spinda 1866 som importerades till Flyinge 1924 är den största dag. Från den kommer t ex Briar, Feliciano och Minna Teldes Isaac. De tre stammar från varsin dotter till Spinda.
Familj 5, Hobystammen, är nog den näst största. Den är ursvensk och stammar från stoet Savattia som föddes på 1850-talet. Från den kommer många bra tävlingshästar i alla discipliner.
En gren av Amurathafamiljen 36 är framstående i dressyr.
Piledalsstammen 46 har i många generationer varit framgångsrika i hoppning och fälttävlan, men från den kommer även Toy Story.

Som du ser går det inte att generalisera. Att en häst tillhör en viss stofamilj tror jag knappast höjer dess pris, däremot om de närmaste stona på mödernet har egna prestationer och/eller lämnat avkommor som presterat bra.
 
Sv: Fina stofamiljer?

Det är väl inte så att man lägger mest vikt vid hingstarna, däremot är det ofta dem man nämner när man rabblar härstamningar eftersom hingstarna är mer kända än stona - det är väl ett par hundra hingstar i avel just nu och flera tusen ston...

Vi som håller på med avel är mycket mer noga med vilka ston vi väljer ut för avel och kan mycket mer om stolinjerna - oavsett om de tillhör någon av stofamiljerna eller är fristående från dem. Problemet är väl när uppfödare och köpare möts, att man inte har samma "språk och intresse" när man pratar om härstamningar så risken att man talar för döva öron när man börjar berätta om mödernets förtjänster är inte sällan ganska stor.
 
Sv: Fina stofamiljer?

Tack för era svar!

Jag tycker detta är himla intressant. Avel är ju intressant, även om det är svårt för en icke insatt som mig själv.

Mitt sto är ur stofamilj F2, men jag har ingen aning om vilken linje. Jag är inte intresserad av pengar, det lär hon ändå inte generera några :p
Men det är som sagt intressant, jag funderar på att kanske ta ett föl på henne i framtiden.
 
Sv: Fina stofamiljer?

Tack!
Jag följde blup tillbaka till Spinda och kunde konstatera att det var via Dina :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
624
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
308
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 157
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 692
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp