Fin 4-gångs hingst

videnlis

Trådstartare
har ni tips on nån fin 4 gångare,kan ju oxo vara 5 gångare..med blup över 115?
jag funderar på om man skulle kunna beställa sperma till finland? ett av kraven är att det ska vara minst 115 blup..
det kanske skulle underlätta om hingsten bor nära nån seminstation.

tips??

Sv: Fin 4-gångs hingst

ingen som vet nån fin hingst? det dräller ju av dem i sverige;)
vi hade en fin..nu e den såld till tyskland..aveln i finland är i barnskor..

Illingur fra Toftum är ju helläcker(inte 4gångare,men de gör inget). andra??

Har förstått att Illingur är en ganska tuff hingst och nerdärver detta till sina avkommor!

Forkur frá Austurkoti skulle jag rekomendera, har en fin -09:a efter honom som rör sig väldigt bra!

tack!
vi har et föl på kommande efter bragi fra austurkoti..men den for ju till tyskland.
ska googla :)

den hade inte tillräkligt högt blup..har inte lusläst,men det jag nu förstod av det jag läste,så ska hingsten ha minst 115 i blup om man ska kunna skicka efter sperma.i sverige finns så fina hingstar..här finns nada..men har som sagt inte alla regler klara för mej.

Jag är inte så säker på att det finns så många hingstar som kan skicka sperma.

Jag skulle ha hört av mig till Stenholmen för att få lite mer info. De har seminverksamhet och har hållit på många år!

tack för tipset!
jag förstår inte varför det ska vara så invecklat..travhingstar skickar världen över.varför ska det vara så svårt att få isländshäst lika enkelt o behändigt?
det fanns i fjol 3 hingstar som var godkända att ta sperma ifrån, från sverige.men nu minns jag inte alla krumelurer i pappret,får man själv skicka efter nån anna hingst,bara den uppfyller kraven,eller var det bara dessa 3,och gäller det i år..??

Jag vet inte exakt vilka regler som gäller, men det blir ju en ökad kostnad för hingsthållaren att fixa med sperma som ska skickas. Och det är ju inte alls säkert att någon stoägare kommer att efterfråga det, då de allra flesta hingstar betäcker naturligt. Men hittar du en hingst du är intresserad av kan du ju höra om de är intresserade. Räkna dock med att det inte kommer att bli jättebilligt för dig.

Men om det nu är insemination du tänker till ditt sto måste du ju inte begränsa dig till Sverige. Tyskland till exempel har ju massa fina hingstar och jag kan tänka mig att det är vanligare med semin där. Kolla runt lite på nätet!

ahaa! tack för tipset igen:D
tyskland ja..jag kan bara inte ett ord tyska.men kanske det finns info på engelska oxo.
jag hade tänkt semin från sverige,för som sagt,i finland finns ett så fruktansvärt litet utbud. och bara en "pang" hingst..i mina ögon:grin:
eller så blir det den..

Danmark skicker med fin flera bra hingstar på Semin i DK. Moli frá Skridu går på semin via Danmark.
Problemet med semin är oftast bara att skicken håller så dålig kvalitet så dräktighetsprocenten är bara rund 50%. Sperman från islandshingstarna verka inte klara längre transporter. Isar är väll en hingsten som fungera bästa på skick. Garri hade jag inte vågat med tanke på kostnaderna.
Och ska man skicka till utlandet kommer det till massa extra kostnader.
Ett skick från DK kosta rund 3500 dkr + moms. och det då varje brunst.
Lägg sen på Stationsavgiften och veterinäravgiften så är man uppe på ca 10.000 efter 1a semineringen + hingstens avgifter och bete/stall.

Du har inte funderat över att långa in en hingst till landet i stället?

kanske det blir rödull ändå,lättare skulle det ju vara..
garri var ju verkligt härlig! men det blir nog för dyrt då jag inte ens har nåt toppensto;)
hur kan det vara möjligt ardur fra lundum,om jag kollade rätt ,har ett blup på bara 88,då han var finfin på video?eller kan det vara nån annan.

nå, vi får se.men det stör mej enormt att ni har så stor valmöjlighet där!:)
eller rättare så stör det att VI inte har det.:eek:

Prova att låna in en hingst. Det bör ju finnas fler som är intresserade av topphingstar eller kanske lovande unga hingstar. Det är många hingstägare som låna utt hingstarna om de tex minst få 10 ston.

det skulle inte vara så dum ide det heller.men jag har ingenstans att sätta den..känner inte riktit nån heller som har beredskap att ha hingst och ta emot ston.men ska fundera på det, kanske nåt år,i år går det inte.

Anledningen till att det inte finns så många islandshingstar på semin är nog att de flesta betäcker naturligt.
Och ska man ha på semin får de inte betäcka naturligt samtidigt pga smittorisken, om jag förstått det rätt.

Det blir oxå dyrare för hingstägaren med semin och det är nog därför det endast är topphingstarna som väljer att ha det.
Sen är det nog som valvis säger, kvaliten är nog inte samma som hos tex halvblod så det är nästan inte värt det alla gånger.

kanske det blir rödull ändå,lättare skulle det ju vara..
garri var ju verkligt härlig! men det blir nog för dyrt då jag inte ens har nåt toppensto;)
hur kan det vara möjligt ardur fra lundum,om jag kollade rätt ,har ett blup på bara 88,då han var finfin på video?eller kan det vara nån annan.

nå, vi får se.men det stör mej enormt att ni har så stor valmöjlighet där!:)
eller rättare så stör det att VI inte har det.:eek:

Han har blup 111.

Känner mig skeptisk till att semin blir dyrare. Inseminerade men Hrannar förra året, kan inte se att han är billigare i år. Känner och litar på inseminatören till 100%, och skaderisken för sto och fölet vid sidan är minimal.

Känner mig skeptisk till att semin blir dyrare. Inseminerade men Hrannar förra året, kan inte se att han är billigare i år. Känner och litar på inseminatören till 100%, och skaderisken för sto och fölet vid sidan är minimal.

NU hängde jag inte med......

Det blir en merkostnad för HINGSTÄGAREN att ha sin hingst på semin eftersom man måste gör tester innan den kan bli godkänd på semin, Ivartfall om den betäckt naruligt innan, om jag förstått det rätt.

Sen är det ju betydligt mera jobb att samla ihop semin, förpacka det och skicka iväg det än att hingst och stå i samma hage och så går det naturen har tänkt sig.....

Visst, skaderisken är faktiskt inte bara minimal utan obefintlig :)

Men det ska ju gå vägen oxå......om stoet INTE tar sig på första försöket så blir det mycket kostsamt att inseminera istället för att betäcka naturligt.

Jag vet inte riktigt vad du menade med ditt inlägg, som ju var ett svar på mitt.....

Jag menade att det är mer kostsamt och mer jobb för hingstägaren samt högre kostnad för stoägaren.
Varför tycker inte du att det blir en högre kostnad om man tar semin ?
Tänk på att seminkostnader, med allt vad det innebär, tillkommer på språngpriset.

Visst, skaderisken är faktiskt inte bara minimal utan obefintlig :)

Va det kan du inte menar på alvar. Skade risken vid semin är rätt stor den med. Tro inte det är skillnad. Däremot är de en säkrare metod om man har problem ston att få dessa dräktig.

Skador när stona har haft panik i seminspiltan (även föl), skador på betet vid seminstationen, skador av vet vid intrång i stoet på ändtarm men även livmodermunnen. det kan hända en del där med och även hingstarna har en stor skadestatistik vid semin. Kolla med storhästarna så är hingstägarna inte helt glada, bak och framknän som ta stryck, ryggproblem .... .

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 256
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 226
Senast: Ragdoll
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 273
Senast: lizzie
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 283
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar