Filosofier om form och på tygel..

Sv: Filosofier om form och på tygel..

Jag har själv barn som slutat med aktiviteter för att de hade en tränare som envisades med att börja varje kommentar med "nej, du ska..." och sen en förklaring, ofta med att något var bra, men det där nejet förstörde liksom allt. Jäkligt trist.

"Ridlärare" som du låter som att du är är anledningen till att mina barn inte rider på ridskola än.

Alla barn är individer. Och världen är tyvärr inte rosig och underbar som många föräldrar skulle önska- kritik kommer att komma förr eller senare. Jag vill hellre att mina barn kan ta kritik som något positivt och utvecklande istället för att se det som något negativt och nedtryckande. Allting blir så som du uppfattar det.

Jag som barn har aldrig haft problem att ta kritik. Jag tar gärna emot det så att jag kan utvecklas i min ridning och jag har alltid sett till att fråga folk om deras synpunkter. Även de barn som ridit för mig har aldrig slutat utan de har haft roligt eftersom de utvecklas i en relativt hög takt och får då prova på fler saker. De behöver inte rulta på ridskolan och öva in volt efter volt som jag själv fick göra för att ridläraren tillät "fuskformer" på hästarna och inte fick kritisera barnen p.g.a sådana föräldrar som du verkar vara...
 
Sv: Filosofier om form och på tygel..

Jag har inget mer att tillägga då jag vet precis hur jag var själv i den åldern. Inte så stor skillnad faktiskt. Och jag är glad att jag är äldre och har lärt mig med åren.

Synd att du inte lärt dig ödmjukhet och att man kan ta lärdom av andra oavsett ålder..den delen verkar du ha missat alla de år du vart i farten..

Och jag skulle aldrig låta mina barn rida för en ung ridlärare...

So what? Dina barn, ditt problem om du vill diskriminera ridlärare p.g.a. ålder och inte kunskap.
 
Sv: Filosofier om form och på tygel..

Synd att du inte lärt dig ödmjukhet och att man kan ta lärdom av andra oavsett ålder..den delen verkar du ha missat alla de år du vart i farten..
Du kan babbla hur mycket du vill. Oavsett hur mycket du tycker du kan nu så kommer du lära dig mer. Som jag sa, du låter exakt som jag gjorde när jag var 18.

So what? Dina barn, ditt problem om du vill diskriminera ridlärare p.g.a. ålder och inte kunskap.
Jag hör din "kunskap" och det är inget jag vill utsätta mina barn för. Åker jag ut på ridskolor (brukar undvika det då jag mår så dåligt efteråt) och lyssnar på "ridlärare" så undrar jag vem som lärt dem nånting öht. Pedagogik verkar inte finnas med på schemat och absolut inte ens basic kunskaper om att grunderna måste funka innan man går vidare.

För att lugna dig finns det gott om äldre "ridlärare" som jag heller inte skulle använda.
 
Sv: Filosofier om form och på tygel..

Vem har sagt att jag tillåter fuskformer? Du drar otroligt konstiga slutsater måste jag säga. Och självklart kan mina barn ta kritik, när den framförs på ett konstruktivt sätt.

Jag har själv haft elever från jag var 15 år och just runt 18-20 års ålder så tyckte jag verkligen att jag kunde så himla mycket och var så himla pedagogisk. Det är helt naturligt att känna så! Inte det bästa för eleverna, men naturligt.

Vad gäller att man lär sig av alla, absolut! Men av det du sagt i den här tråden är det inget jag inte vet, eller trodde mig veta. Det är möjligt att jag skulle känna annorlunda om vi sågs IRL, men det du uttrycker i skrift imponerar inte, snarare avskräcker.
 
Sv: Filosofier om form och på tygel..

Jag har själv haft elever från jag var 15 år och just runt 18-20 års ålder så tyckte jag verkligen att jag kunde så himla mycket och var så himla pedagogisk. Det är helt naturligt att känna så! Inte det bästa för eleverna, men naturligt.

Att jag anser mig vara "himla pedagogisk" har jag aldrig sagt (och det anser jag mig heller inte vara- och jag har ALDRIG sagt att jag kan mycket- finns ju tonvis med saker kvar som jag måste lära mig och tonvis med saker som jag aldrig kommer att lära mig). Jag sa bara att inga av mina elever har slutat eller haft problem med det sättet jag lär ut på. Jag har enbart fått positiv feedback och eleverna lär sig fort och tycker att lektionerna är roliga. Hur du tolkar mina inlägg är ditt problem.
Jag kör inte över mina elever men jag säger sanningen. Barn är inte dumma och barn är inte djur- de tål mer än vad de flesta tror. Jag minns ju själv hur det var att vara barn, kanske mer än du gör eftersom jag är bara 18..
 
Sv: Filosofier om form och på tygel..

Frågan är bara hur nödvändig "sanningen" är. Och ÄR det verkligen sanning? Det är ju sanning som du tolkar den.

Nu riktar jag inte det här till dig, utan talar allmänt om sk. ridlärare ute i Sverige. Det finns sjukt mycket riktigt dåliga instruktörer som inte är opedagogiska utan även lär ut rena felaktigheter och dumheter. Att eleverna fortsätter ändå tror jag i de allra flesta fall beror på att barnen vet inte bättre, och föräldrarna kan faktiskt inte häst och förstår inte.
 
Sv: Filosofier om form och på tygel..

Beror ju på.
Är man orutinerad och drar, eller sågar hästen ner på tygeln, kan hästen böja ner nacken, men bakbenen har ingen som helst motor och ryggen får nästan svank.
Det är inte vad man vill med att gå på tygeln, utan det kan ocså bara vara ett annat ord för att gå i form, om man nu gjort på rätt sätt så att bakbenen jobbar på och hästen bär upp ryggen ordentligt, och samtidigt kröker på nacken utan att ryttaren ska ha sågat ner hästen, utan genom harmoniska hjälper och tygeltag :bump::D
 
Sv: Filosofier om form och på tygel..

Frågan är bara hur nödvändig "sanningen" är. Och ÄR det verkligen sanning? Det är ju sanning som du tolkar den.

Hur menar du nu? Att jag kanske inte har kunskapen nog att bedöma vissa saker?
Jag förstår din skepsis men jag har åtminstone lite självkännedom att jag kan stå för att jag kan utbilda ett barn i nybörjarnivå.
Och vidare: Jag vet inte allt och jag kan inte allt och det erkänner jag mer än gärna och jag påpekar det mer än gärna- för det är sanningen- men då hoppas jag att mina medmänniskor säger detsamma. Oavsett ålder så måste man fatta att det finns hela tiden nya saker man ska lära sig och man är inte fullärd- någonsin. Och oavsett hur länge man ridit så kommer alltid det hära "men"et att finnas där.

Jaja, denna diskussion är helt ur linje med tråden. Dessutom verkar du uppfatta mig som en arrogant och uppblåst ryttare som tror att hon vet allt men då har du tyvärr fått allting om bakfoten. Det är väl dags att denna diskussion dör ut.
 
Sv: Filosofier om form och på tygel..

Det jag menar är; MÅSTE man påpeka det som är fel? Kan man inte koncentrera sig på det som är riktigt och ignorera det felaktiga? Om det nu inte är något helt galet som att ungen sliter hästen i munnen eller nåt sånt.

Varför ens prata om "på tygeln"?
 
Sv: Filosofier om form och på tygel..

och ignorera det felaktiga?

:confused: För att lära sig! Påpekar ingen vad du gör fel så kommer du ju aldrig veta vad som du gör fel och bör rätta till för att hästen ska kunna göra den uppgift som du vill! Feedback är inte enbart positivt..
 
Sv: Filosofier om form och på tygel..

:confused: För att lära sig! Påpekar ingen vad du gör fel så kommer du ju aldrig veta vad som du gör fel och bör rätta till för att hästen ska kunna göra den uppgift som du vill! Feedback är inte enbart positivt..

Men om man nu inte kommit så långt att man kan rida hästen så den direkt lyssnar på hjälperna, varför då börja kommentera något som kommer senare? Varför ska man lära sig att "gå på tygeln" är så viktigt när man inte lärt sig att få hästen att lyda grundhjälperna direkt?

Det är det jag inte förstår. Jag kan fortfarande inte förstå varför det är så viktigt att lära ut att rida "på tygeln" när man faktiskt kommer dit när man lär sig påverka hästen. UTAN att någon påpekar att hästen inte går på tygeln.

Om eleven själv frågar eller verkar fundera så kan man ju prata om vad det är och vad som krävs för att nå dit. Att man lär sig rida hästen så den lyder hjälperna.
 
Sv: Filosofier om form och på tygel..

Kan ni inte ta era diskussion någon annanstans? Ni har ju kommit bort från ämnet totalt.
 
Sv: Filosofier om form och på tygel..

Funderar på när jag var liten och gick på ridskola. De flesta ridlärarna var duktiga, en del bättre, en del sämre, de krävde lite olika. En del var bra pedagoger och kunde dessutom mycket och ställde höga krav, men det var vanligt bland dessa att de nästan aldrig gav beröm. Bara fel påpekades. När man fick beröm, sög man åt sig det som en svamp. Tycker så här i efterhand att de borde varit lite mer konstruktiva. Visst gick hästarna i finare form för dem, men någon ridglädje fanns knappast.

Och till ämnet, på tygeln borde ju betyda i form, men man kan ju faktiskt rida i form utan tyglar också! Då kan man ju inte kalla det på tygel. Vår duktiga lärare demonstrerade det genom att hoppa upp på en av stallets ofta ansedda mediokra hästar, och red honom i mycket fin form, till vår stora häpnad. Då sa hon att det inte är tygeln det hänger på, och bevisade detta genom att ge lång tygel i travet och hästen gick fortfarande i samma bra form. Och ja, vi stirrade ännu mer... Vi var ju små. :)
 
Sv: Filosofier om form och på tygel..

Tränarens häst går också i fin form på långa tyglar :) Till och med jag som relativ nybörjare kan känna hur han välver ryggen och arbetar på bra med bakbenen under sig.

Tyvärr ser jag många på ridskolan som håller emot tills hästen inte orkar mer utan knäpper av i nacken för att slippa obehaget. Tråkigt att se. Men de flesta instruktörerna uppmuntrar inte det lyckligtvis.
 
Sv: Filosofier om form och på tygel..

Jag har inte följt hela er diskussion, men jag skulle direkt bli misstänksam när en instruktör använder uttrycket "på tygeln" till sina unga/färska elever.
Det förstör mer än det gör nytta tycker jag.
Jag tycker du har mycket kloka tankar om undervisning av vad jag läst. Önskar flera tänkte så.:laugh:
 
Sv: Filosofier om form och på tygel..

Och till ämnet, på tygeln borde ju betyda i form, men man kan ju faktiskt rida i form utan tyglar också!

Nej, i form är hästen alltid. Men inte alltid i en bra och ändamålsenlig form. Det är stor skillnad.
 
Sv: Filosofier om form och på tygel..

Nej, i form är hästen alltid. Men inte alltid i en bra och ändamålsenlig form. Det är stor skillnad.
Nej, hästen är inte alltid i form. Om den inte går i en bra eller en ändamålsenlig form är den inte "i form". Men någon form är det ju alltid på hästen förstås även om den är "ur form".
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var jag till stallet och red igen. Jag hade precis hunnit värma upp i skritt när stallägaren kom ner och frågade om jag ville ha...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 032
Senast: Korven
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 799
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 307
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
694
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp