Filosofier om form och på tygel..

Sv: Filosofier om form och på tygel..

Det spelar ingen roll vad man kallar det, det kommer missuppfattas i alla fall. Precis som "i form" missbrukas idag.

Det är sant... :crazy:
Men just ordet "i form" känns mer rätt eftersom orden syftar på hela hästen, till skilln mot "på tygeln" som fokuserar på huvudet och tyglarna.
 
Sv: Beröm från ridlärare & gå på tygeln

Att man som ridlärare kanske berömmer en ryttare även fast man ser och inser att hästen mest kröker på nacken till och från, är ju för att detta är oftast det först lilla steget som mindre rutinerade ryttare (dit jag e g räknar de flesta som rider på ridskola och alltså inte tränar varje dag) kommer till när de väl börjar kunna arbeta hästarna »i form«.

Det är en sak att berömma och säga "denna form kommer att resultera i en bra arbetsform så småningom" och en helt annan sak att säga "hästen går på tygeln" trots att den bara fuskar med halsen.

Självklart att man berömmer eleven för att den gör saken bra/bättre men att låtsas att hon/han gör en sak korrekt bara för att öka på självförtroendet är konstigt tycker jag. Inte lurar man en elev exempelvis till att tro att den gör en sluta när i själva verket hästen går en vanlig skänkelvikning :confused:
Jag ser inte syftet i att lära en elev att göra "fel", då förlorar man den största förmågan man har som nybörjare- att lära sig KÄNNA efter vad som är korrekt.
 
Sv: Beröm från ridlärare & gå på tygeln

Jag ser inte syftet i att lära en elev att göra "fel", då förlorar man den största förmågan man har som nybörjare- att lära sig KÄNNA efter vad som är korrekt.

Alla är barn i början... När din unghäst byter galopp första tiden struntar du väl i om det är precis på hjälpen, om bytet är luftigt och om hästen är spikrak, du berömmer förhoppningvis vid minsta ansats till rätt reaktion. Om din elev aldrig gjort en sluta så kanske du berömmer även om hästen är inte har tillräcklig böjning. Men som sagt, det är viktigt att säga att det är på rätt väg men beskriva hur det ska vara när det är riktigt bra.

Av våra flera hundra lektionsryttare tycker jag att det är hyfsat många som får hästarna att slappna av i överlinjen och sänka nacken men ganska få som både får hästarna att bli mer lösgjorda och därefter ÄVEN kan få fram mer genomsläpplighet; arbete genom kroppen, bakbensegnagemang. De som är på rätt väg vill man gärna hjälpa och inspirera till att komma vidare, genom instruktioner och också låta dem rida de hästar som är lättare att komma dit hän på, inte trycka ner genom att säga att det bara är »fusk«. Man ska inte lura eleverna att tro de är bäst i världen, men då jag upplever att de felsta har för dåligt självförtroende så är det bättre att höja det än sänka. Att rida bra är också att VÅGA rida.
 
Senast ändrad:
Sv: Beröm från ridlärare & gå på tygeln

Alla är barn i början... När din

unghäst byter galopp första tiden struntar du väl i om det är precis på hjälpen, om bytet är luftigt och om hästen är spikrak, du berömmer förhoppningvis vid minsta ansats till rätt reaktion.

En häst är en häst en människa är en människa. Det är en dålig jämförelse.


inte trycka ner genom att säga att det bara är »fusk«. Man ska inte lura eleverna att tro de är bäst i världen, men då jag upplever att de felsta har för dåligt självförtroende så är det bättre att höja det än sänka. Att rida bra är också att VÅGA rida.

Jag förstår inte varför du kallar det att trycka ned en människa om man säger sanningen?? "Det går jättebra Lisa, hästen går inte på tygeln än men det kommer. Fortsätt jobba så går det bra!"
Att ljuga och säga att hästen går på tygeln fast den inte gör det stjälper mer än det hjälper. Eleven lär sig då att kröka på nacken= på tygel precis som jag trodde att det gjorde just för att jag blev utsatt för sådan "peppning" som du förespråkar.
 
Sv: Filosofier om form och på tygel..

Jag tycker det var en BRA jämförelse! Inlärning fungerar på samma sätt.

Om du uppfattat din ridlärares beröm som att det bara var böjen på nacken som var att gå på tygeln kanske var för att ridläraren uttryckte sig så du inte förstod. Alla ridlärare är inte bra på att uttrycka sig tyvärr.

Själv provred jag på en ridskola för en massa år sen när jag just då inte hade någon ridbar häst. Jag tävlade då LA:5 med placeringar och tränade MSV på min egen häst (som då var dräktig). Tyvärr började jag med att fråga om det verkligen var rätt sadel till hästen då den låt platt mot manken... det var ett STORT misstag då ridläraren sen tog varje tillfälle att pika mig och trycka ner mig, dessutom i högtalare (hon hade headset). INTE rätt sätt, jag red inte där fler gånger.

Har man yngre elever eller mindre duktiga kan en liten negativ kritik som andra hör göra att eleverna inte vill försöka längre. Men självklart måste man väga hur man ger beröm så eleven inte tror att man är framme vid slutmålet när det är uppmuntran åt rätt håll.

Fler exempel (haha, har lite tråkigt just nu, bäst att mala på): Mitt barn håller på att lära sig spela piano. Viktigt med beröm när man ser att det börjar trilla lite bitar på plats. Skulle jag då istället säga "Nu håller du handen fel" blir det negativt och lusten till att lära sjunker enormt. Säger jag istället när jag ser att det börjar bli rundning på handen "Ja just det, runda handen, som om du har en boll i den, lite till" så kopplar det både till att det är roligt för nånting börjar bli rätt, dessutom hur de kan göra saken bättre.
 
Sv: Filosofier om form och på tygel..

Jag förespråkar både pepping OCH kommunikation med eleven. Jag har ju hela tiden sagt att man med berömmet måste kommunicera att slutmålet INTE är nått (hur ofta är det det föresten). Speciellt om eleven inte verkar fatta det själv. När jag rider så vet jag ju att även om det är bra är det inte perfekt, det behöver inte påpekas, men för den orutinerade som eventuellt råkar tro att ridning är enkelt så kan det ju vara på sin plats att meddela att så är minsann inte fallet ;-).

Ursprungsfrågan var huruvida man ska BERÖMMA fast det inte är helt rätt. Utifrån mitt sätt att resoner, lära ut och träna både djur och människor (mer lika än du tror) och med den pedagogiska utbildning och erfarenhet jag har så anser jag att positiv inlärning ger bättre resultat.
 
Sv: Filosofier om form och på tygel..

Jag tycker det var en BRA jämförelse! Inlärning fungerar på samma sätt.

eh? Inte riktigt. En häst är inte ens i närheten av samma tankenivå som människor. För människor så kan man förklara "du gör jättebra och du är snart där" en häst fattar inte sådant. En häst fattar "bra" eller "dåligt" och inte ens det ibland.

Jag har aldrig jobbat med sådana barn som ni verkar prata om (antingen så underskattar ni barns förmågor eller så vet jag inte vad ni träffar för barn) :confused: de barn jag arbetat med har alltid förstått när jag säger "du är jätteduktig och snart kommer hästen att gå på tygeln"- det har aldrig krävts någon gång att jag ljuger och låtsas som om allting vore bättre än vad det är. Ungarna fattar ju att det räcker om de försöker och försöker de fler gånger så blir det helt rätt.
Man måste väl inte ljuga för att berömma? :confused: Kan man inte berömma på det stadiet de är eller måste de tro att de är elitryttare så fort de sätter sig i sadeln?
 
Sv: Filosofier om form och på tygel..

Om du uppfattat din ridlärares beröm som att det bara var böjen på nacken som var att gå på tygeln kanske var för att ridläraren uttryckte sig så du inte förstod. Alla ridlärare är inte bra på att uttrycka sig tyvärr.

O jo det var för nackens skull enbart. Exempel: en tjej red på sin sköthäst en dag. Den lektionen krökte hästen på halsen som bara den (inget annat, baken var inte med, hästen gick och fuskade) och läraren berömde jättemycket och sa att hästen gick jättefint. När jag senare frågade henne vad hon gjorde för att få hästen att gå så (jag var ju själv nybörjare) så sa hon att hon tog i ena vänster tygel, höger tygel, vänster tygel etc. alltså hon SÅGADE hästen i munnen och detta berömde läraren henne för.. :eek:

Och jag tror att många i denna tråd är allergiska mot uttrycket "på tygel" just på grund av denna okunnighet eller för att det finns de som säger att det är en sak när det i verkligheten är något helt annat.
 
Sv: Filosofier om form och på tygel..

Om du själv var nybörjare så kanske du inte var rätt person att avgöra om hästen gick och »bara krökte på nacken efter att ha blivit nedsågad« eller jobbade lite rätt genom kroppen? Det är inte så lätt att avgöra som många här tycks tycka, utan kräver ganska erfaret öga. Framför allt som det finns otaliga nivåer MELLAN perfekt och helt fel och de individuella förutsättningarna är också stora.

I övrigt fattar jag inte riktigt vad du invänder emot... och har sagt mitt saken.
 
Sv: Filosofier om form och på tygel..

eh? Inte riktigt. En häst är inte ens i närheten av samma tankenivå som människor. För människor så kan man förklara "du gör jättebra och du är snart där" en häst fattar inte sådant. En häst fattar "bra" eller "dåligt" och inte ens det ibland.
Inlärning funkar likadant oavsett art. Man kan lära in med positiv förstärkning (uppmuntra framsteg) och negativ förstärkning (straffa felaktigheter). Beroende på hur det ridläraren säger uppfattas ord olika. Det är bara att läsa här på Buke hur ofta det blir missförstånd!

Jag har aldrig jobbat med sådana barn som ni verkar prata om (antingen så underskattar ni barns förmågor eller så vet jag inte vad ni träffar för barn) :confused: de barn jag arbetat med har alltid förstått när jag säger "du är jätteduktig och snart kommer hästen att gå på tygeln"- det har aldrig krävts någon gång att jag ljuger och låtsas som om allting vore bättre än vad det är. Ungarna fattar ju att det räcker om de försöker och försöker de fler gånger så blir det helt rätt.
Men förstår de VAD som är på rätt väg? På vilket sätt var de duktiga? Vad ska de sträva efter? Timing är jätteviktig, börjar man prata en massa har tillfället gått förbi och ryttaren missade känslan precis DÅ när de var på väg. Som du säger är suveränt till "efterprat" men inte under-tiden-beröm.

Man måste väl inte ljuga för att berömma? :confused: Kan man inte berömma på det stadiet de är eller måste de tro att de är elitryttare så fort de sätter sig i sadeln?
Varför är det att ljuga att säga att något är bra? Bra betyder inte färdig. Bra för en nybörjare är inte samma sak som bra för mig när jag rider. Jag kan inte tänka mig att någon faktiskt säger att det är bra att hästen går på tygeln när den inte gör det. Snarare är det något eleverna själva "listar ut" med hjälp av kompisar, snack och egna spekulationer.

Jag tror du slår huvudet på spiken själv i din sista mening. Du vill absolut inte att någon ska tro att den är bättre än den är, därför behöver det poängteras även vid beröm. Jag skulle aldrig tillåta mina barn att rida för en sådan ridlärare. De vet själva hur "dåliga" de är, de behöver uppmuntran och tycka det är roligt och vilja träna mer för att bli ännu bättre.
 
Sv: Filosofier om form och på tygel..

Om du själv var nybörjare så kanske du inte var rätt person att avgöra om hästen gick och »bara krökte på nacken efter att ha blivit nedsågad« eller jobbade lite rätt genom kroppen?

Nej precis DÅ hade jag inte kunskapen- nu har jag det. Det är något jag insett i efterhand att det är ganska uppenbart att om du enbart drar i tyglarna så kommer hästen att gå i rätt arbetsform. Och med tanke på nivån på de lektionerna och ryttarnas kunskaper så vet jag att hästen bara fuskade..
 
Sv: Filosofier om form och på tygel..

Nej precis DÅ hade jag inte kunskapen- nu har jag det. Det är något jag insett i efterhand att det är ganska uppenbart att om du enbart drar i tyglarna så kommer hästen att gå i rätt arbetsform. Och med tanke på nivån på de lektionerna och ryttarnas kunskaper så vet jag att hästen bara fuskade..

Varför fuskar hästarna? De gör ju vad hästarna ber dem om. Om någon drar dig i munnen men slutar om du böjer på nacken, såklart gör du det! Hästen fuskar inte, det är ryttarna som inte kan rida.
 
Sv: Filosofier om form och på tygel..

Varför fuskar hästarna? De gör ju vad hästarna ber dem om. Om någon drar dig i munnen men slutar om du böjer på nacken, såklart gör du det! Hästen fuskar inte, det är ryttarna som inte kan rida.

Man kallar det så. "Fusk form". Nej jag vet att det inte är hästarnas "fel" utan ryttarna har inte kunskapen nog att rida hästen på tygeln. Dock hoppas jag att jag inte varenda eviga dag måste uttala mig politiskt korrekt för att folk ska fatta vad jag menar ändå. Jag får väl också använda vanliga termer.
 
Sv: Filosofier om form och på tygel..

Man kallar det så. "Fusk form". Nej jag vet att det inte är hästarnas "fel" utan ryttarna har inte kunskapen nog att rida hästen på tygeln. Dock hoppas jag att jag inte varenda eviga dag måste uttala mig politiskt korrekt för att folk ska fatta vad jag menar ändå. Jag får väl också använda vanliga termer.

Men varför kalla det fuskform? För mig andas det precis samma sak som att det är FUSK att ha en sadel som gör att man sitter rätt, man ska minsann kämpa för att sitta ordentligt. Det är FUSK att köpa en ridbar häst, man ska kämpa med en fd travare/oinriden äldre häst/svårriden kamel/whatever. Det är FUSK att köpa en dyr färdig häst. Det är FUSK att träna ofta och inte kämpa själv...

Vad spelar det för roll om hästen bara böjer på nacken? Man kommer ju liksom inte längre om inte grunden finns på plats.
 
Sv: Filosofier om form och på tygel..

Inlärning funkar likadant oavsett art. Man kan lära in med positiv förstärkning (uppmuntra framsteg) och negativ förstärkning (straffa felaktigheter).

Nej det är en skillnad mellan människan och djur. Människor förstår när du förklarar- du kan inte säga "bra" till en hund och sedan säga berätta VAD det var som var bra, dock kan du det med människor. Jag kan närsomhelst stanna upp och förklara för min elev hur den ska göra och om hästen går bättre men inte helt rätt så kan man förklara utefter det.

Ex. Ekipaget ska göra en enkel böjning på spåret. Jag förklarar för eleven hur det går till, eleven provar. Resultatet blir inte den böjningen vi eftersträvar så jag förklarar igen. Provar en gång till och fortfarande inte rätt men bättre. Då berömmer jag med "bättre" och förklarar samt "korrigerar" ev. fel (tar i tygeln och visar). Eleven provar igen och denna gång blir det korrekt då svarar jag "bra! helt korrekt". Berömmet uteblir inte under inlärningen men jag tänker inte säga att det är rätt när det inte är rätt.

Jag tror du slår huvudet på spiken själv i din sista mening. Du vill absolut inte att någon ska tro att den är bättre än den är, därför behöver det poängteras även vid beröm. Jag skulle aldrig tillåta mina barn att rida för en sådan ridlärare. De vet själva hur "dåliga" de är, de behöver uppmuntran och tycka det är roligt och vilja träna mer för att bli ännu bättre.

Men herregud, om vi tränar på att gå på tygel så måste jag väl ändå förklara för mina elever att de är på rätt väg men att det inte är där än?? Jag måste ju förklara hur de ska ta sig vidare för att klara av det momentet vi tränar på men betyder det att jag måste bara säga ros och gömma undan riset?
SJÄLVKLART uppmuntrar man ryttare så att de tycker att det är roligt men man får också poängtera att det krävs arbete för att bli riktigt bra och att en nybörjare oftast inte kan få hästen på tygel på första försöket men det spelar ingen roll, sådant kommer senare i arbetet.
Jag förstår inte varför det är så viktigt att få ungarna att tro att man är en skitduktig naturbegåvning när man rider? Varför kan man inte lära sina barn att allting är relativt och att man är duktig även om man inte kan göra galoppombyten, piruetter eller ens skänkelvikningar nu men det betyder inte att man ska sluta sträva efter att bli duktig?

Jag tycker personligen (och det har jag tyckt enda sedan jag började rida) att det är roligt att träna och rida OAVSETT om det går bra eller dåligt. För jag kommer ju genom hårt arbete att tillslut kunna det jag tränar på, det är mitt mål. Och självklart då vill jag inte höra att jag bara gör rätt även när jag gör fel- jag vill ju utvecklas, och genom att höra vad jag behöver bli bättre på kan jag göra det. Men det betyder inte att jag inte vill ha beröm när jag gör bra ifrån mig.
 
Sv: Filosofier om form och på tygel..

Va, tränar ni specifikt på "gå på tygeln"??? Varför då???

Jag lovar, barn lär sig jäkligt mycket fortare om de får bekräftelse precis när de utför vad det nu är de ska lära sig. Testa!

Berömmet uteblir inte under inlärningen men jag tänker inte säga att det är rätt när det inte är rätt.
Du behöver inte säga att det är rätt utfört, men rätt tänkt, rätt på väg. NÄR är det man gör helt rätt? Inte ens på tävling får du väl 10 på alla rörelser? Ändå utför du dem "rätt".

Jag har själv barn som slutat med aktiviteter för att de hade en tränare som envisades med att börja varje kommentar med "nej, du ska..." och sen en förklaring, ofta med att något var bra, men det där nejet förstörde liksom allt. Jäkligt trist.

"Ridlärare" som du låter som att du är är anledningen till att mina barn inte rider på ridskola än.
 
Sv: Filosofier om form och på tygel..

Jag ger upp. Såg just på din profil att du är 18 år. Det förklarar allt.
 
Sv: Filosofier om form och på tygel..

Jag ger upp. Såg just på din profil att du är 18 år. Det förklarar allt.

:eek: ursäkta? :crazy:

Ålder har inget med saken att göra.
Jag har tränat barn som vuxna. Hundar som hästar. Jag har självt tränat för ett dussintal tränare- jag har fastnat för en inlärnigsmetodik som jag anser fungerat bra hittills- bara för att jag inte delar dina åsikter så behöver du inte dra slutsatsen att det beror på min ålder. Jag har lärt mig av tränare som är 40+ ju.
 
Sv: Filosofier om form och på tygel..

Men varför kalla det fuskform? För mig andas det precis samma sak som att det är FUSK att ha en sadel som gör att man sitter rätt, man ska minsann kämpa för att sitta ordentligt. Det är FUSK att köpa en ridbar häst, man ska kämpa med en fd travare/oinriden äldre häst/svårriden kamel/whatever. Det är FUSK att köpa en dyr färdig häst. Det är FUSK att träna ofta och inte kämpa själv...

För att om ditt mål är att hästen ska arbeta, bli lösgjord och gå på tygel men det du gör resulterar i att den bara kröker på nacken så är det en fuskform. Många tror, på grund av okunnighet, att hästen verkligen arbetar bara för att den gör så, svaret är då "nej, den arbetar inte, det är fuskform".

Vad spelar det för roll om hästen bara böjer på nacken? Man kommer ju liksom inte längre om inte grunden finns på plats.

Det spelar väl roll. Att bara koncentrera sig på nacken gör att man tappar allt det andra som man borde arbeta på. Nacken kommer sist som ett resultat av att hästen arbetar i rätt form, inte att hästen kommer att gå i form efter att nacken blir krökt.
Finns inte grunden på plats ska man arbeta på grunden, inte gå vidare i att söka att hästen går på tygeln.
 
Sv: Filosofier om form och på tygel..

:eek: ursäkta? :crazy:

Ålder har inget med saken att göra.
Jag har tränat barn som vuxna. Hundar som hästar. Jag har självt tränat för ett dussintal tränare- jag har fastnat för en inlärnigsmetodik som jag anser fungerat bra hittills- bara för att jag inte delar dina åsikter så behöver du inte dra slutsatsen att det beror på min ålder. Jag har lärt mig av tränare som är 40+ ju.

Jag har inget mer att tillägga då jag vet precis hur jag var själv i den åldern. Inte så stor skillnad faktiskt. Och jag är glad att jag är äldre och har lärt mig med åren.

Och jag skulle aldrig låta mina barn rida för en ung ridlärare...
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var jag till stallet och red igen. Jag hade precis hunnit värma upp i skritt när stallägaren kom ner och frågade om jag ville ha...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 032
Senast: Korven
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 799
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 307
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
694
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp