###FILMTRÅD NR 4 På våra vackra dressyrhästar###

Och precis som "Piaff" var vi också med på Birgitta träning i för några helger sedan. Fösta gången jag visade upp nyförvärvet live för henne. Superkul och som vanligt givande. Grunder, grunder och en knuff i ryggen. "Du är ju en sån jäklars perfektionist, men nu får du inte fastna i småsaker" - true that...:o
Och som vanligt när Birgitta växlar upp och jag tittar skeptiskt på henne så kommer en snabb replik "Du bara gör som jag säger" - skulle inte våga annat. Denna gång gällde det skänkelvikning från medellinjen till spåret på lång linje. Jag har under våra veckor tillsammans hittills sträckt mig till att "glida" åt sidan från en linje mellan kvartslinjen och fyrkantsspåret :angel: Men vilken kille jag har, hans tänkarhjärna kopplade snabbt vad han skulle göra, bara det att han har så långa ben som han inte riktigt lärt sig hantera alla gånger :heart Så glad över min 4-åring :heart

Lite film, inget fancy. Det är mycket styrka som försvunnit under vårens konvalescens, tråkigt -men sakta men säkert jobbar vi oss tillbaka. Filmen är lite vanlig trav först men egentligen mest jogg på lösa tyglar :p
Roligt att ni är igång igen och ffa att det gick så mycket bättre med konvalescensen och diagnosen än du befarade från början!

Roligt att ni är igång igen och ffa att det gick så mycket bättre med konvalescensen och diagnosen än du befarade från början!
Tack! Vi ska in på nytt ultraljud 8/7, det såg väldigt bra ut sist men nu är det en koll för att se hur det funkat med lite belastning och jag hoppas att det ska innebära "full friskförklaring" :)

Jag är stel (värk i livmoder och äggstockar) och hopplöst efter idag men hon fattar fortfarande snällt höger galopp. Hon är en bussig själ men ska hon anstränga sig måste jag vara 100% med. Vilket väl i ärlighetens namn är mest fair också.

Har ridit igenom LC1 idag med Indra, imorgon är det tävlingsdebut. Är nöjd med hennes fina stadighet men naturligtvis finns det en massa brister (ni vet den vanliga disclaimern, jag VET att hon sätter ut höger bak och jag VET att jag är lång osv osv).

Blev filmad lite igår när vi red på fältet. Hästen har precis börjat gå lite mer efter en månads skritt och både hon och jag är ringrostiga, det underlättar inte precis att det var 30 grader ute igår men hon är snäll och bussig som vanligt och ställer upp. Projekt viktminskning pågår, om någon tycker att hon är "lite" rund. Hon verkar kunna leva på luft...
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1496879897004350&id=100000470611264

Har ridit igenom LC1 idag med Indra, imorgon är det tävlingsdebut. Är nöjd med hennes fina stadighet men naturligtvis finns det en massa brister (ni vet den vanliga disclaimern, jag VET att hon sätter ut höger bak och jag VET att jag är lång osv osv).

Har vi inte alla den där "jag vet att........men". Men vi lär ju också börja nånstans och våga oss ut i "dagsljuset" ;) Tycker hon/ni visar fler fördelar än nackdelar iaf. Så frågan är nu @Fiorano ,hur gick tävlingen? Var det nån domare som blev upprörd eller dansade ni hem fin fina poäng?!

Senast ändrad:
@Patricia Tävlingen gick kalasbra :). Hon blev lite avvaktande och spänd men sprang hem en röd rosett på 64.8%. Dessvärre har inte inte känts bra sen nån vecka, har fått vila en vecka och har ridit lugnt i skogen senaste veckan. Kände på henne på banan igår och nåt är fel. Hon slår i vänsterfattningarna och blandar finfin känsla med spänning och att gå rejält mot handen. Så på måndag ska vi in till kliniken.

Stort Grattis @Fiorano och väl ridet på debutanten! :banana: Mindre roligt att läsa att ni stötte på patrull därefter. Misstänker ni något specifik eller kan det vara precis vad som helst?

Den "lilla" fyraåringen har utvecklat sig på alla sätt och vis. Vi bygger en allt starkare brygga mellan bakben, rygg och nacke. Rörelserna kommer allt mer i gung och inte på fart. Näsan allt mer framme med ärligare stöd och kontakt. Fortsätter hösten med att stärka, fördela vikter och lära oss var i förhållande till kroppen som de där långa benen ska placeras. För inte allt för länge sedan galopperade vi längs långsidorna så att tårarna bara sprutade av vinddraget :laugh:

@Patricia Tja, hon har alltid varit lite skev, men hon har blivit bättre och bättre med mer ridning. Känslan att nåt kanske inte är ok med henne har gnagt länge pga det. Så nu när hon inte känns bra ridmässigt kanske vi kan hitta något. Hon har rätt stora gallor i haslederna som jag har haft fundering att röntga tidigare. Men två veterinärer har kollat på henne och inte tyckt det varit nödvändigt. Men nu vill jag allt ha det kollat. Jag tror att det ev är lösa benbitar. Det är min enda gissning.

Den "lilla" fyraåringen har utvecklat sig på alla sätt och vis. Vi bygger en allt starkare brygga mellan bakben, rygg och nacke. Rörelserna kommer allt mer i gung och inte på fart. Näsan allt mer framme med ärligare stöd och kontakt. Fortsätter hösten med att stärka, fördela vikter och lära oss var i förhållande till kroppen som de där långa benen ska placeras. För inte allt för länge sedan galopperade vi längs långsidorna så att tårarna bara sprutade av vinddraget :laugh:

Jättefint! Det jag dock reagerade mest på med var att precis i första fattningen så slår musiken om och sen är hela galopparbetet i takt med musiken :D Mycket snyggt! Var det med mening eller ett lyckligt sammanträffande?

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Okej. Jag måste skriva av mig. Jag tycker inte att det är roligt att hålla på med hästar längre. Men samtidigt då tycker jag det...
Svar
17
· Visningar
4 129
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 999
Senast: Lobelia
·
Western Jag red western från att jag var 10 till 12 år gammal på ett litet russ som absolut inte kunde tänka sig något annat, hoppning och...
2
Svar
20
· Visningar
2 380
Senast: cowgirl73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar