Filmklipp på lydnadsträning med salukis :p

Red_Chili

Trådstartare
Det var evigheter sen jag tränade något med mina små damer och Zala har jag väl i stort sett aldrig tränat med alls... Men, efter att ha sett filmklippen som Pumah la upp (i tråden om gammal golden som hon startade) så kände jag att det nog var dags att kolla om jag och damerna kommer ihåg någonting...
För enkelhetens skull höll vi till i köket :p Det regnade ute.

Först filmade jag Zala, för enkelhetens skull... Hon VILL gärna vara med, hon kommer springande när jag tränar med Wahidah och tränger sig före och är såpass i vägen att hon måste stängas in i annat rum för att inte störa (fast då står hon ofta och skriker istället..). Tyvärr har jag väl inget riktigt bra sätt att belöna henne på och hon och jag har väl lite lätt kommunikationsproblem just när vi tränar. Jag vet inte hur jag ska visa henne vad jag vill att hon ska göra och hon har innan hon kom till mig aldrig tränat någonting alls, därför ser hon ut som ett levande frågetecken.. Stackars lilla dam.
Ett litet filmklipp blev det i alla fall:
http://www.youtube.com/watch?v=JXdvVkAVPeg&feature=channel_page

Sedan stängdes Zala in och jag filmade Wahidah istället. Henne har jag tränat lite med, även om det nu var flera månader sen vi höll på med något som ens kan likanas vid seriös träning... Tyvärr är hon ju bara fokuserad på belöningen och inte på mig. Tips på hur jag kan fixa till det skulle uppskattas. :angel:
Lite mer "på" än Zala är hon i alla fall :p
http://www.youtube.com/watch?v=r66RsOtS9XU

http://www.youtube.com/watch?v=RG7_dl5lh1o

http://www.youtube.com/watch?v=fRKTw39EITg
 
Sv: Filmklipp på lydnadsträning med salukis :p

Ett tips för att få henne att sluta gå efter godisen är ju helt enkelt att inte hålla den framför näsan på henne.;)

Har du lärt henne utgångsposition? Om inte så hade jag nog befäst den helt innan jag gav mig på något steg framåt.

Ett annat tips är att inte belöna upp läggandet, men det är lätt hänt att man gör det så man får ha det i bakhuvet.

Wahidah ser ju inte ut att ha några problem att lära sig! :)
 
Sv: Filmklipp på lydnadsträning med salukis :p

Ett tips för att få henne att sluta gå efter godisen är ju helt enkelt att inte hålla den framför näsan på henne.;)

Jo, jag vet :o Men grejen är att när jag inte visar henne att jag har något så vägrar hon göra någonting öht.. Då står hon bara och blänger på mig (och som den hunden kan blänga!)... Hon gör ju ingenting för mig utan allting är för hennes ego...


Vad du menar med
"Ett annat tips är att inte belöna upp läggandet, men det är lätt hänt att man gör det så man får ha det i bakhuvet."
får du gärna förklara, för jag förstår inte :angel:
 
Sv: Filmklipp på lydnadsträning med salukis :p

Men jag gillar Dammsugaren bäst!!! :D:rofl::bump:

Den är rätt underbar ja :angel: Hon är nästan likadan med golvmoppen, fast den är inte lika rolig eftersom den inte låter..

(och förlåt för att jag inte svarat på PMet du skickade för evigheter sedan, som svar på det jag skrev till dig. Det har inte blivit av, av okänd anledning :o)
 
Sv: Filmklipp på lydnadsträning med salukis :p

Tror hon menar att belönar du läggandet med lek så, alltså "upp och studsa" belöning så får du gärna ett lätt läggande, att hon vill resa sig snabbt igen.

LJ, rätta mig gärna om jag har fel :)
 
Sv: Filmklipp på lydnadsträning med salukis :p

Tror hon menar att belönar du läggandet med lek så, alltså "upp och studsa" belöning så får du gärna ett lätt läggande, att hon vill resa sig snabbt igen.

LJ, rätta mig gärna om jag har fel :)

Ah! Jag brukar belöna läggandet på lite olika sätt, ibland "upp och studsa" och ibland genom att lugnt ge godis eller släppa ner leksak till henne, men idag tyckte jag att hon kändes seg, så då blev det "upp och studsa-belöning".
 
Sv: Filmklipp på lydnadsträning med salukis :p

Jag borde filma när jag tränar Yazid också, kan vi ha en salukidressytråd :p
 
Sv: Filmklipp på lydnadsträning med salukis :p

Just nu lockar du fram beteenden, och för att få henne att delta aktivt och jobba för belöningen istället för att följa den finns ganska många vägar att gå. Så någonting skall väl även till att bita på en saluki. ;)
 
Sv: Filmklipp på lydnadsträning med salukis :p

Just nu lockar du fram beteenden, och för att få henne att delta aktivt och jobba för belöningen istället för att följa den finns ganska många vägar att gå. Så någonting skall väl även till att bita på en saluki. ;)

Tips på hur jag kan göra?
Jag är som tidigare nämnt väldigt ny på det här med att träna hund, så jag bara "chansar" fram i stort sett allt :p
 
Sv: Filmklipp på lydnadsträning med salukis :p

Tips på hur jag kan göra?
Jag är som tidigare nämnt väldigt ny på det här med att träna hund, så jag bara "chansar" fram i stort sett allt :p

Absolut!

Jag har massor av ideèr, ge mig en natts sömn bara så återkommer jag efter jobbet imorgon. ;)
 
Sv: Filmklipp på lydnadsträning med salukis :p

Kan tillägga att jag funderat på att låna/köpa någon bok om lydnadsträning också, för att få lite mer idéer på hur jag kan göra, men när jag bläddrat i böcker verkar det mest som om de tar upp problem som jag inte har.. (tex hur man får hunden att bita i apporten, hur man får den att bli pigg på att göra något osv.. Waha tar både trä- och metallapporter fint och pigg och glad är hon ju...)
 
Sv: Filmklipp på lydnadsträning med salukis :p

fokusering tränas nog allra enklast med klicker. prova att låna hem en bok om klickerträning, det finns en hel uppsjö!
 
Sv: Filmklipp på lydnadsträning med salukis :p

Y kan rätt få tricks, men han är (oftast) väldigt duktig med att stanna och sitta på kommando när han är lös ute.
 
Sv: Filmklipp på lydnadsträning med salukis :p

Ytterligare en anledning till att börja träna med klicker alltså... :p
Zala använder jag oftast klicker till, det märks verkligen att det är lättare då, säkert för att det blir tydligare vad som belönas... Jag höll smått på att avlida när jag tittade på filmklippen från idag, för på ett ställe (som jag klippte bort :angel:) så råkade jag belöna Wahidah när hon tittade bort... Idiotiska jag..
Jag har funderat på att använda klickern till Wahidah också, men eftersom det mest verkar handla om godisbelöning när det kommer till klicker, och jag mest belönat Wahidah med lite större leksaker, så har det inte blivit att jag ens riktigt funderat på det.
 
Sv: Filmklipp på lydnadsträning med salukis :p

Den är rätt underbar ja :angel: Hon är nästan likadan med golvmoppen, fast den är inte lika rolig eftersom den inte låter..

(och förlåt för att jag inte svarat på PMet du skickade för evigheter sedan, som svar på det jag skrev till dig. Det har inte blivit av, av okänd anledning :o)

Det är lugnt! ;) Hör av dig igen om du vill!
 
Sv: Filmklipp på lydnadsträning med salukis :p

Canis har klicker kurs som mailkurs. Gå in på deras sida o anmäl dej sen kommer ett mail om hur man börjar o går vidare varje dag.

Ang lydnadsträning. Gå kurs det är det bästa sättet att börja på. Kör man själv så lär man in massa DK (dubbelkommandon) o annat som är jättesvårt att få bort.

En bok om du vill börja med tävlings lydnad är sikta mot 10:an. Den är min "bibel" som jag alltid går tillbaka till när det är något jag fastnat i.
 
Sv: Filmklipp på lydnadsträning med salukis :p

kanske finns en anledning till att det inte finns några (inte häromkring i alla fall) saluki på lydnadsplanen. Jag tror inte det är den lättaste hunden att träna. Men kul att någon gör det. En riktig utmaning.
 

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 104
Senast: squarepants
·
Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 612
Senast: Philosophia
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 779
Senast: Görel
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 843
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hindertyper på hopptävling
  • Dressyrsnack 17
  • Atletix

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp