Filmklipp på lydnadsträning med salukis :p

Sv: Filmklipp på lydnadsträning med salukis :p

Jo, jag vet :o Men grejen är att när jag inte visar henne att jag har något så vägrar hon göra någonting öht.. Då står hon bara och blänger på mig (och som den hunden kan blänga!)... Hon gör ju ingenting för mig utan allting är för hennes ego...


Vad du menar med
"Ett annat tips är att inte belöna upp läggandet, men det är lätt hänt att man gör det så man får ha det i bakhuvet."
får du gärna förklara, för jag förstår inte :angel:

Klickar du? Om inte kan det vara dags nu :p

Harley var precis sån, och Ian har även han dessa tendenser, även om Grima gärna gör saker för mig så gör hon det ju egentligen helst för belöningens skull.

Du måste bygga upp en förväntan på godis eller leksak. "Om man gör såhär får jag belöning". Hunden jobbar för att få leka med leksaken eller äta godiset och man gör den mer och mer uthållig för att kunna utmana den mer och längre innan den får din belöning, man begär helt enkelt MER.

Om hunden är inklickad finns en enkel övning som jag kör med både Ian och mammas hund nu. Visa leksak/boll och göm den sedan i fickan/handen. Hunden kommer då att vilja lukta/nagga mot stället du har leksaken/godis.
Säg på ett glatt vis hundens namn, och så fort hon ger dig minsta blick så klickar du och ger leksaken/godis.

Upprepa såklart övningen och begär längre kontakt för varje gång innan du klickar, några extre sekunder åt gången. Sedan kan du föra över det i fotgåendet, som lilljessicah sa. Ta ett steg i taget. Utgångspositionen är viktigast!
 
Sv: Filmklipp på lydnadsträning med salukis :p

Låter bra med mailkurs!

Kurs "på riktigt" kommer jag nog inte gå. De gånger jag varit i kontakt med instruktörer har de inte haft någon som helst förståelse för att jag faktiskt inte har brukshund och har tyckt att när mina damer inte gjort det de ska göra på någon minut så ska jag skrika lite på dem :grin: Det finns säkert många som är bra, men jag vill inte slänga ut massor av pengar på något som eventuellt blir bortkastat.

Jag ska kolla in den där boken!

Och jo, det finns nog helt klart anledning till att det inte är direkt vanligt med salukis på lydnadsplanen (och det är mycket det som motiverar mig...). Men det beror mest på att de som köper saluki sällan är intresserade av lydnadsträning och de som är intresserade av lydnadsträning köper raser som är mer lämpade för ändamålet.
 
Sv: Filmklipp på lydnadsträning med salukis :p

Om hunden är inklickad finns en enkel övning som jag kör med både Ian och mammas hund nu. Visa leksak/boll och göm den sedan i fickan/handen. Hunden kommer då att vilja lukta/nagga mot stället du har leksaken/godis.
Säg på ett glatt vis hundens namn, och så fort hon ger dig minsta blick så klickar du och ger leksaken/godis.

Upprepa såklart övningen och begär längre kontakt för varje gång innan du klickar, några extre sekunder åt gången. Sedan kan du föra över det i fotgåendet, som lilljessicah sa. Ta ett steg i taget. Utgångspositionen är viktigast!

Låter bra!

Det HAR faktiskt blivit bättre, förut ställde hon sig och blängde på mig så fort hon inte fick belöning på en gång efter att hon gjort något som jag sa åt henne att göra. Nu kan vi ändå göra några moment så att hon får vänta lite på belöningen (även om hon hela tiden ser den...).

Jag tycker att det verkar så TRIST med klicker, men jag har ändå två st hemma, just för att jag tänkt börja. Den ena är rätt trevlig faktiskt, liten, lätt och har ett ganska trevligt klickljud (den andra låter vidrigt)..
Det gäller bara att motivera mig så att jag ska kunna motivera hunden :angel:
 
Sv: Filmklipp på lydnadsträning med salukis :p

Varför är det trist? Typ 99 procent av dem som vinner SM/VM i lydnad har ju använt klicker på sina lättmotiverade BC's . Det är rätt tacksamt känner man när det går så förbannat fort :D
 
Sv: Filmklipp på lydnadsträning med salukis :p

Jadu, jag vet inte. :angel:
Troligtvis för att det känns "tråkigt" att först lära henne att klick är belöning, när det redan finns sådant som hon uppfattar som belöning på en gång :p Det känns enklare att köra på utan klicker än att lära henne att klick betyder belöning... Jag VET ju att det är tokigt resonemang från min sida, men tja... Sedan blir jag också lätt omotiverad när jag inte ser andra som tränar. Jag har inga vänner eller bekanta som tränar minsta lilla med sina hundar och jag är väldigt sällan på brukshundklubben. Jag är tävlingsmänniska och blir motiverad att göra mitt bästa när jag ser andra som är duktiga. Det blir ett "kan de så kan vi"-tänk som jag behöver för att göra någonting.
Det blir lite segt nu.
 
Sv: Filmklipp på lydnadsträning med salukis :p

Om jag inte minns helt fel så skrev jag till dig att inte belöna upp läggandet för några månader sedan ;)

Då gjorde du exakt likadant, ligg, sedan slet du fram någon stor kamptross/knut. Du ger hunden alltså en belöning för att den går upp snabbt, inte för att den la sig snabbt. Plus att du belönar mot dig, dvs läggandet under gång kommer förmodligen bli sämre och sämre för att hunden har en dragning framåt.

Annars tycker jag också att du är lite "stel" i träningen. Kanske bara för att kameran är med? Men våga lek mer! Lek med hundarna utan leksak, titta på dina hundar hur dom leker ihop? Är det tacklingar, brottas, jaga?

Sen måste jag säga att jag aldrig sett någon träna hund i lila nätstrumpbyxor och kjol förut :D:bow:
 
Sv: Filmklipp på lydnadsträning med salukis :p

Det kan du mycket väl ha gjort, men, som sagt var, jag belönar inte bara så även om jag gjorde så nu.

Jag avskyr att stå framför kamera, så det är nog mycket pga den som jag är stel, + att det inte är direkt gott om utrymme där vi tränar, så jag är rädd att riva hela huset om jag inte är hyfsat stilla :p

När de leker tillsammans så är det i stort sett bara spring, spring, spring. Alltid Wahidah som blir jagad, hon älskar det.

Visst har jag tjusiga "träningskläder" :angel: Jag kände för att ha dem lite tidigare under dagen bara för skojs skull och sedan blev det att jag gick runt så hela dagen :p
 
Sv: Filmklipp på lydnadsträning med salukis :p

Även jag tipsar om klicker! Det skapar en större förväntan och motivationen blir högre. Att klicka in tar 2 minuter så att skylla på att den biten är tråkig fungerar inte ;)

Kan ta det exemplet som Mrs S. använde. Hennes Westie Harley, han gjorde det han skulle men det fanns inte så mycket aktivitet i det utan trallade på som den gamle man han var. Så fick hon klicker och köttbullar och wow, det var en förvandling! Han gjorde det han skulle men med SCHWUNG! :love:

Även en trött, omotiverad och dryg hund kan höjas det gäller bara att lista ut på vilket sätt. Och klicker behöver inte alls innebära godisbelöning. Jag klickar båda mina hundar, ibland är det godis, ibland boll, ibland kamp, ibland lek med matte, ibland bita i skyddsärm osv osv. Det är bara dina fantasier som sätter begränsningar.

Man kan också ha extern belöning, ett föremål / godis, som ligger en bit bort. När hunden utfört något bra klickar man och hunden får springa och ta grejen/gottan. För att bygga upp mer förväntan helt enkelt.
 
Sv: Filmklipp på lydnadsträning med salukis :p

Fast tipset är då att aldrig belöna hennes läggande så ;)

Du drar henne framåt, belöningen kommer framåt. Och redan nu stannar hon, lägger sig på andra kommandot med dragning framåt. Helst vill du ha läggandet BAKÅT. Att hunden viker sig bakåt som en fällkniv för att få ett snyggt läggande. Eller att hunden viker benen rätt under sig. Så jag hade inte belönat med saker upp och spring framför henne. Jag hade istället backat träningen i läggande under gång. Fot - Saktat ner farten i 1 steg innan - "Ligg!!" (glatt tonläge och lite neurotiskt!) - Sedan hade jag kastat mig på marken med en kamptrasa och lekt upp henne BAKÅT om du nu ska leka. Alt så hade jag kört snabba läggande ute med en boll. Stress stress stress - LIGG! - Kasta boll bakåt. Det finns hur många sätt att göra det på som helst.
 
Sv: Filmklipp på lydnadsträning med salukis :p

Tips på hur jag kan göra?
Jag är som tidigare nämnt väldigt ny på det här med att träna hund, så jag bara "chansar" fram i stort sett allt :p

Jag rekomenderar starkt boken "med sikte på 10:an" som handlar om belöningsträning för tävlingslydnad. Mycket bra och inspirerande bok som har hjälpt mig en hel del med min inte alltid så jättemotiverade spets:angel:

Har ett stort avsnitt som handlar om belöningar, hur man belönar, hur man får hunden att aktivt jobba för belöningen osv, plus mycket annat. Väl värd pengarna!
 
Sv: Filmklipp på lydnadsträning med salukis :p

Såg klart hela "läggande-filmen" och såg att du lekte lite mer mot slutet. Det jag blev det snopen över var att jag tyckte mig höra ett "Nej" när hon hoppade efter bollen och vips försvann lite energi. Vinthundar är verkligen inte lätta att motivera och få fart i saker matte vill ha farten i, men med mer stress stress stress och massor med lek kommer det komma på din unga!

Sen kikade jag igen på alla filmer, det ser inte ut som att du har en plan alls för vad du ska göra? Utan att det blir lite happ och lite hipp och lite ditt och datt :D Försök sätt en plan innan du tränar. Vad du ska träna på och hur. Sen går du väldigt ojämnt, du har ett svårt kroppsspråk att läsa tror jag. Gå gå gå sen TVÄRNIT. Istället för att försöka göra en halvhalt innan alla svängar, halter osv. Tänk mer häst ;)
 
Sv: Filmklipp på lydnadsträning med salukis :p

Jadu, jag vet inte. :angel:
Troligtvis för att det känns "tråkigt" att först lära henne att klick är belöning, när det redan finns sådant som hon uppfattar som belöning på en gång :p Det känns enklare att köra på utan klicker än att lära henne att klick betyder belöning... Jag VET ju att det är tokigt resonemang från min sida, men tja... Sedan blir jag också lätt omotiverad när jag inte ser andra som tränar. Jag har inga vänner eller bekanta som tränar minsta lilla med sina hundar och jag är väldigt sällan på brukshundklubben. Jag är tävlingsmänniska och blir motiverad att göra mitt bästa när jag ser andra som är duktiga. Det blir ett "kan de så kan vi"-tänk som jag behöver för att göra någonting.
Det blir lite segt nu.

Fast då tänker du fel! Klicket är inte= belöning. Klicket är = "DÄR gjorde du rätt, Nu kommer det belöning". Belöningen är ju sedan i sin tur bollen eller godisen.
 
Sv: Filmklipp på lydnadsträning med salukis :p

Ehum hum...menar du att Harley var dryg?...jag hörde ett högt fnys någonstans ovanifrån? :angel:

Nej men det är ett klockrent exempel. Alltså Harley kunde en del och gjorde ju som jag bad. Men kul var det väl inte precis. När jag började klicka fick jag en annan hund, önskar att jag kommit på det när jag hade Douglas också :)
 
Sv: Filmklipp på lydnadsträning med salukis :p

Ännu roligare för mig att motbevisa någon som inte var så inne på klicker :angel:

Skämt o sido så gick Harley mycket bättre med klicker och jag är övertygad om att Ian kommer kunna gå MINST lika fint! :bow:

(Och när du tröttnar på honom vet du väl min adress? :angel:)
 
Sv: Filmklipp på lydnadsträning med salukis :p

Klicker är inte trist. Är absolut ingen klicker galning som lär in allt med klicker men jag tog till den när jag började träna min Mudi. Hon är snabb som en vessla o innan jag hunnit sagt färdigt BRA så var hon ur position o jag belönade fel sak. Höger tummen är mycket snabbare ärn munnen. Igentligen är inte klicker något annat än ett BRA. Likväl som hunden vet att den får godis efter ett BRA så lär den sej att den får godis efter KLICK. I de lägena gör det inget OM hunden flyttar sej innan den får belöning för den har lärt sej att klick är slut moment. Men det betyder förstås inte att man inte ska träna på att behålla positionen efter ett klick.
Sen tycker jag klicker är bra för tonen är samma hela tiden. Rösten ändras både tonläge o ljudstyrka. Men ett klick är ett klick o det låter lika dant hela tiden. Extra bra om man har en hund som är känslig.

Idag använder jag klicker för att förstärka ett beteende. Shejpar väldigt sällan in ett beteende.

Detta med bruksinriktade tränare. Sök dej utanför brukshundsklubbarna. prata med folk. Sök upp en som tävlar vanlig lydnad med sin hund. Sök framförallt upp dom som är yngre som inte är fostrade i den hårda/tuffa skolan som användes mer förr. Finns massor med folk som har både kurser o privat lektioner som är jätteduktiga. Hör med folk vilka tränare dom tycker är bra. Det är svårt att börja träna lydnad själv om man inget kan man lär oftast in fel.
 
Sv: Filmklipp på lydnadsträning med salukis :p

Jag är bara imponerad över att du tränar med så tunna strumpor på dig :eek:

Jag hade aldrig vågat för de hade varit ett minne blott :grin:
 
Sv: Filmklipp på lydnadsträning med salukis :p

KL

Istället för att ha godisen i handen skulle jag ha den i munnen om jag var du. Min hund fokuserade bara på godishanden förut, men nu fokuserar han på godisansiktet istället, mycket bättre:laugh:
 
Sv: Filmklipp på lydnadsträning med salukis :p

Fast bäst är ju om hunden jobbar för godisen och inte efter den.

TS. Såg att du fått jättemånga bra tips! Säg till när du känner dig redo för nästa steg så har jag lite övningar på lager om du vill.:)
 
Sv: Filmklipp på lydnadsträning med salukis :p

Självklart är det så :D Men man måste ju börja någonstans. När man kanske inte har en hund med så mycket will to please får man helt enkelt vara lite finurlig ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 104
Senast: squarepants
·
Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 612
Senast: Philosophia
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 779
Senast: Görel
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 843
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Hindertyper på hopptävling
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp