Filmkamera hjälp.....

Nikki o Fabian

Trådstartare
Jag vill ha en filmkamera som jag kan filma med o föra över filmen på datan så jag kan redigera där, vill även kunna ta stillbilder antingen med kameran i hand på plats eller klippa ut bra bilder ur filmen via datan.

Men det är så här att jag har noll koll på vad jag ska leta efter, vad heter det om det finns uttag för att kunna föra över filmen på datan tex?
Någon som har nått bra förslag på en kamera som verkar passa mej?
Gärna förslag från alla prisklasser så jag kan jämnföra.
 
Sv: Filmkamera hjälp.....

Jag har en dv-kamera, en panasonic nv-gs140 som jag är nöjd med. 3 CCD istället för en och Leica-optik (med 10ggr optisk zoom). Sätter man in ett SD-kort i den kan man fota stillbilder med 2,3MPx upplösning, annars filmar man som vanligt med mini DV-band. Progressiv slutare (bra att ha om man vill kunna plocka ut stillbilder lätt ur filmen eftersom bilden annars blir interlaced (randig)).

Koppla den till datorn gör man via usb eller firewire. Usb har i princip alla datorer som inte är helt stenålders, ioch firewire är inte ovanligt heller.

Sen har den stativgängor, digital bildstabilisering, möjligheter att koppla extern mikrofon och ljuskälla, och det finns bland annat en "vidvinkellins" man kan köpa till etc

Kostar 6000-10000 någonstans nu för tiden, men finns nyare modeller.
 
Senast ändrad:
Sv: Filmkamera hjälp.....

För övrigt är det jättesvårt att rekommendera något till dig med de få krav och användningsområden du skrivit. Att filma och ta stillbilder och få över till datorn kan du göra med vilken kompaktdigitalkamera som helst, om du inte tänkt filma längre stunder.

Vad ska du filma? Hur seriöst ska du filma? Vilka egenskaper är viktiga? Att den kan zooma massor (om man t.ex. vill filma fåglar från ett gömsle, eller kanske hästhoppningar), att den är tålig (ska den med ut i vildmarken, eller bara filma i torra varma utrymmen?), att knappar och reglage är stora och tydliga (ska du filma med vantar och/eller i skymning/mörker?), är det viktigt att kunna föra över filmerna snabbt till datorn, eller gör det inget om den står och tuggar ett tag, hur ska filmen användas (ska filmerna visas bara på internet på en saggig hemsida, eller ska de visas på stora högupplösta lcd-skärmar på mässområden?), och vad har du egentligen för krav på de där stillbilderna du vill att den ska ta?
 
Sv: Filmkamera hjälp.....

moiran skrev:
För övrigt är det jättesvårt att rekommendera något till dig med de få krav och användningsområden du skrivit. Att filma och ta stillbilder och få över till datorn kan du göra med vilken kompaktdigitalkamera som helst, om du inte tänkt filma längre stunder.

Vad ska du filma? Hur seriöst ska du filma? Vilka egenskaper är viktiga? Att den kan zooma massor (om man t.ex. vill filma fåglar från ett gömsle, eller kanske hästhoppningar), att den är tålig (ska den med ut i vildmarken, eller bara filma i torra varma utrymmen?), att knappar och reglage är stora och tydliga (ska du filma med vantar och/eller i skymning/mörker?), är det viktigt att kunna föra över filmerna snabbt till datorn, eller gör det inget om den står och tuggar ett tag, hur ska filmen användas (ska filmerna visas bara på internet på en saggig hemsida, eller ska de visas på stora högupplösta lcd-skärmar på mässområden?), och vad har du egentligen för krav på de där stillbilderna du vill att den ska ta?

Det var bra frågor, ska försöka svara så gott jag kan:
Jag vill väl framförallt filma hästen o hans utveckling men även kunna ta med den när man åker bort osv. Filmen ska annvändas till att läggas ut på nätet och att man ska kunna ta fram o se på tv:n ordentligt. Är det hästar man ska filma så är det ju utomhus ibland, ibland i ridhus med dålig belysning. Hur fort det ska föras över till datan ska väl inte vara någon evighet o med det menar jag kanske max 5 minuter. Stillbilderna vill jag ska kunna tas med kameran som en vanlig kamera oxå(på plats, 2in1). Men hur det blir men stillbilder hakar jag inte upp mej på då jag har en digital kamera oxå men det jag har skrivit vore ju trevligt om det fanns.
Zoomen ska vara så man kan zooma bra men behöver inte vara små saker på långt håll den ska ta.
Det med knappar har inte så stor betydelse då man lär känna kameran till slut.

Har du nått förslag nu?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 937
Senast: Åsa A
·
M
IT & mobiler Jag har ett problem, jag skulle vilja lägga in film på min dator, som jag filmat med min Ericsson w715 (tror jag den heter)...
Svar
8
· Visningar
3 898
Senast: Sonic76
·
IT & mobiler Hjälp mig nu här! Just nu har jag en SE302 eller vad den nu heter, en svart platt liten sak som är den sämsta skit jag någonsin ägt...
Svar
1
· Visningar
1 019
Senast: Delailah
·
J
IT & mobiler Behöver hjälp med att hitta en bra kamera! ej vanlig digitalkamera utan gärna en bridge(heter det så) Prisklassen är max 5500:-...
Svar
5
· Visningar
1 025
Senast: JenniferBatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp