Filmjölk vid lös mage??

S

_SaintTropez_

Är det bra? En i stallet ger det till sin häst med lös mage... Min häst är också väldigt lös och vill ha nått som hjälper henne...
Finns det nått annat som är bra för lös mage?

Hjälp mig!

Sv: Filmjölk vid lös mage??

beror på vad som är fel.. misstänker du en störning i tarmen kan filmjölk skölja bort en del.. hästar är nämluigen laktosintoleranta som vuxna.. så 2-3 liter filmjölk rinner rakt igenom.. som laxermedel..

vad ger du henne för foder annars? någon blöt mat (ensilage, betfor m.m)

Det bästa är att ta reda på orsaken till varför hästen är lös i magen och sedan ändra på saken som gör hästen lös i magen...

Gav a-fil till min när han var lös i magen pga foderbyte....

Jg tror att hon är lös för att jag har gått över från krafft/havre till bara havre... Hon får inte ensilage , just för att hon blir så lös, betfor får hon ju, men det har hon alltid fått och det har inte blivit några biverkningar innan... Hon har även fått små knottror bak på rumpan, anatar att det har nått att göra med foderövergången det med..

hmm. kanske borde gå tillbaka till att ge krafft oxkså få se vad som händer då.. då vet du juh iaf vad felet är.. är det inte det får du kolla på andra saker.. men fodret först och främst..

har en liten fråga ( har vart med om ung. samma grej) blir det inte värre av att byta tillbaks? Då måste dom väl ställa om sig igen.. fast det kandke är det enda rätta... får se!

/_breeze_

dte kan vara så att magen är lite känslig och går bra på halva givan pellets och halva havre.. men det är oliak från häst till häst.. prova kan man iaf..

jag skulle nog först ha givit filmjölk för att "laxera ut" det tarminnehåll som finns. det kan juh finnas nått päck där som ligger och ger infektion..

Jag skulle ta bort havren helt och hållet och bara ge betfor i en veckas tid. Är det havren som är boven, skulle jag inte ge någon havre alls, utan försöka hitta något foder hon tål. Hästar har känsliga magar och det är dumt att öka riskerna för magsår, kolik osv.

Har du ändrat något annat i foderstaten, bytt hage eller strö i boxen?

Bara betfor? OMG det går nog INTE .. hon kommer bli wild and crazy i såfall!

men blir dom mkt latare av att få hälften krafft istället för bara havre?

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 227
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
378
Senast: screen
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Har en 3 årig mellanstor hund (11kg) som jag måste byta foder på. Äter idag Alpha Spirit men är för dyrt och för hög fetthalt, måste gå...
Svar
6
· Visningar
406
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama