Filmer från "hemmaträning"

Sv: Filmer från "hemmaträning"

Jättegulligt! det där ska jag prova med Alf.
Hur har du fått till att han sitter när han gör skämset? Alf lägger sig ner och får inte tassen över nosen så där...

http://www.youtube.com/watch?v=zWboS9OEdSg

Jättegulligt! det där ska jag prova med Alf.
Hur har du fått till att han sitter när han gör skämset? Alf lägger sig ner och får inte tassen över nosen så där...
Som du ser så träffar hon inte alltid rätt :P Hon sätter sig i stort sett i 90% själv då blåste jag lite runt näsan och hon lyfte tassen. Ni - Alf - kan mycket också :)

Mila - den andra hunden - gör lite skäms när hon ligger pang död :)

Riktigt kul att se BC´n i sitt rätta element!

Och ni är ju superduktiga :)

Duktigt! :)

Hur lär ni in kryp förresten? Min schäfer sprattlar mest runt på golvet när jag försöker att han ska krypa efter handen :angel:

Det kan kanske gå lättare ute så ska testa det. Men har aldrig sett en hund göra något liknande som honom innan :D

Underbara filmer. Försökte klura ut vad dina olika signaler betyder. :p Så intressant att se när ni jobbar. Fina vovvar.

Haha, tänkte du på visselsignalerna? De är ju lite svåra att beskriva i text tyvärr;)

Annars är det

Höger/away (rörelse motsols runt fåren)
Vänster/come by (medsols runt fåren)
Fram/get up (rakt mot fåren)
Stanna/stanna
Försiktigt/time (sänka tempot/stagda i svåra moment)
vänd dig om/look back (leta efter fler får)
Du/gå bort (öka avståndet till fåren)
Fålla in! (ta in djuren genom grinden/tranportöppningen)
Kom här [i kombination med att klappa i händerna två gånger](delar fårflocken)
Hopp över (hoppa över staket/grind in till annan hage)
Hey/oj! (Nämen nu blev det allt lite tokigt va? Gör om gör rätt)
Färdig! (klart, nu går vi in och dricker kaffe!;))

Va duktiga hundar alla har :)

Jag skadade knät för ett tag sedan, och Ixi fick väl kanske inte så mycket aktivering som hon behövde.
Så när jag skulle träna lite med henne häromdagen så började det såhär bra :angel:

https://www.facebook.com/photo.php?v=10151179131953425&set=vb.647273424&type=3

Men efter en stund så hittade hon iaf lite fokus.. Inte lätt när en 4-åring springer runt och husse står en bit bort och filmar..

https://www.facebook.com/photo.php?v=10151179239048425&set=vb.647273424&type=3

Ignorera alla dubbelkommandon och mitt sura muttrande :D

Duktigt! :)

Hur lär ni in kryp förresten? Min schäfer sprattlar mest runt på golvet när jag försöker att han ska krypa efter handen :angel:

Jag började med att hon från liggande skulle sträcka sig framåt mot godiset. Krypkommando, klick för minsta rörelse framåt, handen med godiset nere vid marken. Ökade sträckorna vartefter. Bytte belöning till leksak. Dragkamp, krypkommando, leksaken framför näsan.

Började sedan själv stå rakt upp och skippa handrörelser (handflata mot marken). Hunden stående. Stödde med liggkommando ifall hon inte fattade genast (hon blir väldigt frustrerad ifall hon inte förstår allt genast).

Sedan då det funkade började jag ge kommandot från gående, vid sida.

Ett hett tips är att ha behagligt underlag! Inne kan golvet vara halt, ute funkar gräsmatta bäst för oss.

Färdig! (klart, nu går vi in och dricker kaffe!;))
Gillar den sista. :D Ungefär som jag trodde då. Intressant. Jag trodde att vallhundar jobbade mer självständigt; typ "hämta hit dem" eller "driv in dem där", inte att man detaljstyrde så mkt. Eller det kanske du inte gör i alla situationer? Kul att se iaf. :)

Nu är ju det här rena träningsfilmer- där jag lägger mycket fokus på kommande tävlingsmoment osv och då krävs det att de tar mycket styrning. Ju mer rutinerade de blir sen, desto mindre behöver man pilla.

På rena jobb är det mycket få kommandon, då gäller det att hunden jobbar för eget huvud så man kan ägna sig åt det viktiga (hålla koll på trafik, väga djur o dyl)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 066
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 924
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Frågar för att höra om det är någon som kan hitta ett mönster eller orsak som jag har missat. Här hemma bor det en bearded collie...
2
Svar
23
· Visningar
4 977
Senast: Nenyah
·
Hundhälsa Mr Matvrak åt dåligt på lördagen förra veckan. Eller dåligt och dåligt, han inhalerade inte maten utan petade i sig den. På söndagen...
2
Svar
37
· Visningar
6 884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka