Film från 160 km i Rambouillet juni 2008

Sv: Film från 160 km i Rambouillet juni 2008

kul film! :)

En grej jag la märke till var att på sista vetbesiktningen så applåderade publiken och jublade så att hästen skulle "piggna till", i Sverige är det väldigt "schyy", som min häst behöver peppas upp vid upptravningen för att hon tycker att man bara behöver slappa i vetgrinden, men nu får man ju inte liva upp dom alls.

Tycker som sagt det var intressant att se dom göra det på en såhär stor tävling.

Jag tycker också att upploppet är fantastiskt. Efter 16 mil! Det där med applåderna är ju intressant. Här var det ju ganska stor och entusiastisk publik, som dessutom består av en massa fransmän :)
Hur skulle det gå till i Sverige, med motsvarande publik? Skulle man uppmana folk att inte jubla? Det vore ju lite trist. Jag förstår att man inte ska behöva sjasa på sin häst hej vilt för att den är trött, men lite publikunderstöd är väl aldrig fel?

Jag kan ju svara för våra vetbes i fälttävlan. Internationellt är det betydligt mer folk som tittar på bes och där hurras det och jublas och suckas om vartannat.

Ser man en mkt fräsch häst så applåderas det friskt.

Jag tycker det bara är roligt och hältor ser de veterinärerna säkert även om i fall hästarna blir lite stimmiga

precis så tänker jag med, dom ser ju ändå om hästen är halt.
Givetvis ska man inte sjasa på en trött häst, men som sagt man ser ofta på tävlingar vilka som är trötta och vilka som verkar tänka "ok här vilar man", när man sen ser dem ute på banan är dom laddade till max:)

Å så en annan sak... Det måste vara jättehäftigt att spurta i mål inför fulla läktare på en galoppbana. Kan man inte köra målgång på Täby? Det vore ju hur coolt som helst!

fy, jag får gåshud. Det är verkligen ruskigt hur en häst kan vara så oförskämt pigg efter 16 mil ! Väldigt mäktigt.

Jag håller med - det var ståpäls att se! Wow!

2 saker tänkte jag på:

1) de travade upp på gräs - är det brukligt i FR?

2) Hästen var inte så galet mager som man sett en del av de här superstjärnorna vara.

Så läckert! Tack för den länken!

Under den här texten finns filmen.
Laurent Mosti and Baja de Piboul
First to Finish

// Linda

L’examen se fait sur un aller et retour de 30 mètres au moins en ligne droite, au trot, sur
un sol jugé convenable par la commission vétérinaire et le Jury.

Så här står det i de franska reglerna. Underlaget ska alltså bedömas vara "passande" av veterinär och jury.

På flera mästerskap som varit i Frankrike har upptravningen varit på gräs och även på andra tävlingar där förekommer gräsunderlag att trava upp på.

La ni märke till att han red i träns men visade upp hästen för vet i grimma. Det gör majoriteten på franska tävlingar.
Jag tror att de får rida med spö också enligt det nationella reglementet. Varför ska vi i Sverige krångla till det mer än den världsledande nationen i sporten?

La ni märke till att han red i träns men visade upp hästen för vet i grimma. Det gör majoriteten på franska tävlingar.
Jag tror att de får rida med spö också enligt det nationella reglementet. Varför ska vi i Sverige krångla till det mer än den världsledande nationen i sporten?

Förutfattat och felaktigt!

För det första var det en internationell tävling och då gäller FEIs regler, inte de nationella. För det andra så anpassar vi i Sverige i hög grad vårt svenska TR efter det internationella.

I FEI's regler artikel 818.3 står det "Whips and spurs are prohibited", d.v.s. även internationellt är det förbjudet med sporrar och spö.

Det enda som står om betsling i FEI's regler är artikel 818.1 där det står: "Draw (running) reins/French reins are forbidden."

I Sverige ändrade vi TR för något år sedan och tillät hästar att tävla utan skor, vilket var en eftergift för att följa FEIs regler, artikel 830.2.6. "Shoes and feet: Horses may be ridden without shoes, but if shod they must be correctly shod and the shoes must be in a suitable condition for the competition. Horses which are shod at the first inspection may cross the finish line without one or more shoes. Equi-boots and pads are allowed." Om du läser vårt TR så kommer du att se likheterna.

Vad gäller upptravning på gräs så gäller följande enligt FEI artikel 830.2.4.2. "The horses will be trotted on a loose rein over any type of ground the Veterinary Commission deems proper. In principle it should be a flat firm surface." Med andra ord är det som i Sverige - olika underlag är OK, men helst ska upptravningen ske på ett hårt och platt underlag.

Det finns ett antal mindre avvikelser där vi har valt att inte anpassa vårt TR till det internationella, som exempelvis 20 min till inpulsning i.s.f. 30 min och vårt uppklassningssystem av hästar. För allas information så kan jag meddela att i det förslag till nya internationella regler som ska gälla från 2009 och som är ute på remiss nu, så är inpulsningstiden sänkt till 20 min och det finns ett uppklassningssystem för hästar och ryttare, d.v.s. mer likt det vi har i Sverige.

Kjell Westerback

"För det första var det en internationell tävling och då gäller FEIs regler, inte de nationella. För det andra så anpassar vi i Sverige i hög grad vårt svenska TR efter det internationella."

"I FEI's regler artikel 818.3 står det "Whips and spurs are prohibited", d.v.s. även internationellt är det förbjudet med sporrar och spö."

Det gör det absolut. Vad jag hävdade var att spö var tillåtet enligt franska nationella reglementet 2008 och det vidhåller jag att det är på tävlingar med fart upp till 15 km/tim upp längd tom 100 km/

"Det enda som står om betsling i FEI's regler är artikel 818.1 där det står: "Draw (running) reins/French reins are forbidden.""

På den punkten ska vi alltså inte anpassa svenskt TR efter det internationella - För visst rider han i träns och besiktigar i grimma

"Det finns ett antal mindre avvikelser där vi har valt att inte anpassa vårt TR till det internationella, som exempelvis 20 min till inpulsning i.s.f. 30 min och vårt uppklassningssystem av hästar. För allas information så kan jag meddela att i det förslag till nya internationella regler som ska gälla från 2009 och som är ute på remiss nu, så är inpulsningstiden sänkt till 20 min och det finns ett uppklassningssystem för hästar och ryttare, d.v.s. mer likt det vi har i Sverige.

Kjell Westerback "

Förslaget till nytt nationellt franskt reglemente för 2009 ligger ute på franska ridsportförbundets hemsida och man efterfrågar synpunkter på förändringarna från alla medlemmar i förbundet
Hur har det varit med de svenska ändringarna?

Lasse

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 569
Senast: Zuzzi
·
Distans Nu är det inte jag som håller i detta projekt utan användaren a_schuber. Dock får jag lov att lägga in inägget igen då jag lyckades...
Svar
8
· Visningar
1 883
Senast: a_schuber
·
Träning Jag har för ett tag sedan upptäckt en naturfilm om den isabellfärgade hingsten Cloud. Den är underbar att se, den speglar verkligen...
Svar
12
· Visningar
3 255
Senast: TheAmazingx
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 098
Senast: Mayaanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar