Disen

Trådstartare
Jag behöver lite tips och råd..
Jag har under en tid med mycket att göra och tänka på glömt/missat att klippa "gluffsens" klor som jag regelbundet gör (1 gång/vecka). Jag tar hellre lite och ofta. Men detta "slarv" har nu gjort att hans klor blivit "äckligt" långa och låter massor när han går på parkettgolvet i vardagsrummet.
(Jag vet att jag är väldigt känslig, men jag hatar långa klor... och tovor i pälsen :crazy:)

Jag tar i min desperation mer vid varje kloklippning för att snabbt korta klorna och detta resulterar i att jag vid ett par tillfällen tagit så långt in att det gått hål på pulpan... och jag hatar mig själv för det...

Såå.. jag tänkte nu börja fila klorna istället och undrar om det är någon som gör det här och som kan hjälpa mig med råd och även säga vad för typ av fil ni använder och var jag kan få tag i en sådan.

Tack för svar.

PS. Skriv också gärna vad ni har för ras och varför ni filar istället för klipper.

Sv: Fila klor

Jag filar min hund för han så så jäkla fjantig, och rent av dum, för han ligger och vrider på sig och sparkar och försöker undkomma.
Filar jag ligger han stilla, vilket är tur för honom. För med fjanterier har jag så kort tålamod så jag flera gånger fått hejda mig själv för att inte slänga ut honom. :p

Jag använder en vanlig tvåsidig sandpapper-fotfil.

Tackar :)

Ja, min gosse sprattlar och håller på han också. Jag brukar ha honom ståendes, funkar bäst men inte helt bra :crazy:

Jag förstår dig, jag gillar inte att se djur med långa klor - får kli i fingrarna då!

Tyvärr har min lille Nisse aningens långa klor men jag vågar inte ta mer än vad jag gör då jag är rädd för att klippa han i pulpan. Vad jag hatar mörka klor.

Jag köpte en metallfil som var till för klor i en djuraffär. Den har jag hittills bara använt för att mjuka till klorna som bli så riviga direkt efter kloklippning, kanske ska testa den och fila ner klorna till önskad längd.

Tack Haya.
Min har också mörka klor och det är verkligen inte roligt :crazy:
Ska fråga i min lokala djuraffär och se om dom har något att erbjuda :D

Hahaha :rofl:
Ja, varför inte? Tänk vad lätt det skulle bli för folk att sköta sina hundars klor sen :idea::angel:

Jag har en gammal fil som jag övertagit från hovis och ibland använder jag slipmaskinen..kanon!

Jag filar klorna för att när jag övertog henne så var hon så fjollig med kloklippning,och jag orkade inte härja varje gång,så träligt när det bara är bråk vid kloklippning,man drar sig för att göra det!
Men med fil/slipmaskin så går det lekande lätt!

Jag har en stor hund på runt 43 kg med stora klor!

Jag har aldrig haft en hund med ljusa klor, eller ja, dom va ju vita men inte fasen såg du pulpan för det :mad:

Typiskt gamle Roffe :D

Ja,jag köpte en liten smidig sak på ÖB,med små slippapper på..vrooom säger det,så är det klart!
19420438.jpg

Åh, tack för bilden :D
Tål att tänkas på, nu vet jag att min hund har mindre klor, men det kanske funkar. *Fundera*

Min sambo hade en hund med alla klor ljusa utom EN för den var ena sidan mörk och andra vit. Älskade hans klor, lätta att klippa och han låg typ och sov i mitt knä under tiden storklunsen!

Sen har jag 2 marsvin med ljusa klor och har klippt min systers kanins klor som även dom är ljusa så ljust är jag intränad på och där jag fått min självförtroende vid kloklippning ifrån.

Testat att fila ner hans ena klo, det tar tid, men blir väldigt bra! :D

Hehe, ja precis ;)

En fil duger nog gott. Man kan ju klippa lite och sen fila ner resten. Ska (om det slutar regna) gå in till staden och fråga i djuraffären.

Jag har aldrig lyckats slipa för långt ner på klon med maskin!
Man får bara slipa en jättekort stund!
Och skulle man råka slipa i pulpan,så är det inte lika "jävligt" som om man gär det med klotången!
Det kommer bara en droppe blod,knappt det,har en kompis som lyckats slipa för långt på sin hund! Den röck inte ens till,så det kändes nog inte!

Idag gjorde jag det!
Har en fotfil så jag testade med den. Klippte första biten och filade ner en del till, han somnade nästan så jag är nöjd :D

Tusen tack allihopa! :bow:

Liknande trådar

Övr. Hund Hur skulle ni tolka denna hunds beteende? Hund som är näst intill omöjlig att klippa klor på hemma. Ägaren tar hunden till hundtrim...
Svar
8
· Visningar
1 330
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 394
Senast: mmbot
·
Hundhälsa Min hund har blivit så arg vid kloklippning, vi behöver nu hjälp. Han har alltid varit väldigt snäll att klippa klorna på, bara legat...
2
Svar
23
· Visningar
5 883
Senast: Lycanthrope
·
Hundhälsa Jag har sökt lite i gammla trådar om kloklippning men hitta inte riktigt vad jag sökte. Jag har problem med att klippa klorna på min...
Svar
13
· Visningar
2 637
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka