Fil till häst?

J

josse_horses16

Hejsan.. Jag funderar på att börja ge min pålle fil till maten.. vad finns det för fördelar med det? hur mycket borde man ge?? nån som vet??
 
Sv: Fil till häst?

Varför funderar du på att ge din häst fil?

Finns ingen anledning att peta i hästen en massa olika saker utan orsak.
 
Sv: Fil till häst?

Jag fick rådet att ge fil av min vet. när min häst fick behandling mot ehrlichia för att magen blev lite risig av pencilinet. Vill inte påstå att han gillade det....

Är din häst lite dålig i magen så har krafft (eller hade i alla fall) ett mag och tarm tillskott.
Den överreagerar inte mot något? Mina brukar bli lite ..hrm.. spännande i magen av all fallfrukt som börjar komma nu.
 
Sv: Fil till häst?

Proviva är bra också. Har provat Nypon och Blåbär och det tycker min häst är smaskens.

mvh Jessica
 
Sv: Fil till häst?

man ska inte ge "mjölk produkter" till hästar...
Det kan vara mera skada än nytta. Det finns speciella preparat som är avsedda för hästar eller så eventuellt att proviva nypon eller liknade skulle kunna funka.
Det har iaf med att göra att hästar efter en viss ålder (när dom slutat dia) inte längre kan tillgodogöra sig såna saker och det händer nått med mjölksockret har jag för mig...
 
Sv: Fil till häst?

En man vi känner, hade en fjording för ett tag sedan som drabbades av fång. Han gav den A-fil att äta, och den blev otroligt nog symtomfri efter några dagar.
Hästen fick aldrig tillbaks fångsymtomen igen.
Vet inte om det var en slump, eller vad tror ni?
 
Sv: Fil till häst?

Jag har mycket svårt att tro att hästen blev frisk av A-fil...

Men var och en blir salig på sin tro! :D
 
Sv: Fil till häst?

Jag märkte dagen efter jag gett Proviva att hästens mage blev markant bättre, så det funkar, när bakteriebalansen är störd. Jag provade även MicroBalans i samma veva men det hjälpte inte alls. :crazy:

Sedan kan jag ju tillägga att min häst blev dåligt i magen på grund av den vitlök jag stoppade i honom, men det visste jag inte.

Min teori är att vitlök är bakteriedödande och den "ser" ingen skillnad på snälla magbakterier och "elaka" sjukdomsbakterier. Provivan innehåller snälla magbakterier och balansen blev alltså bättre i magen på hästen.

Jag tog alltså död på magbakterier med vitlöken och tillförde dem igen med Provivan. Snacka om onödiga utgifter. :angel:

mvh Jessica
 
Sv: Fil till häst?

det där med att vitlöken skulle döda bakterierna i magen måste i så fall vara individuellt(din häst kanske är ovanligt kännslig). Jag har haft mitt arab sto i 10år och i 8år har hon varje dag fått 1-2 vitlöks klyftor i sin mat och hon har ALDRIG haft problem med magen...
 
Sv: Fil till häst?

Jo, visst är det individuellt. Det finns flera hästar i stallet som äter vitlök och som har prima magar.

Jag bara skrev det för att påpeka att det kan hända. Jag strulade verkligen hela förra året med vetekli, linfrö, microbalans, bytte kraftfoder etc och inget hjälpte. Det kanske finns fler som är i samma sits så därför ville jag bara berätta om mina erfarenheter.

mvh Jessica
 
Sv: Fil till häst?

om man har mag problem på hästen kan jag rekomendera jäst..vanligt jäst man köper i affären blöt upp den i lite vatten och ge morron och kväll i 5 dagar..magen blir kanon(blev det på min häst iallafall)
 
Sv: Fil till häst?

Hej
Man kan ge fil till hästar men man ska se upp för de kan vara laktosintoleranta och då är det inte så bra.
penecillin blir de hårda av i magen om jag inte missminner mig... man kan då ge linfrö som man "kokar" upp och serverar när det svalnat av :d det är bra för magen eller så kan man ge vanlig betfor för det är lösgörande.
Det finns även någon annan sorts "frö" som man kan använda men kan inte komma på vad kanske någon annan vet?? :cool:
 
Sv: Fil till häst?

he he oops det var inte för att den skulle ha penecillin fel inlägg jag tänkte på :o
rekommenderar inte att köra med fil bara för att utan finns andra metoder om han har magbesvär
 
Sv: Fil till häst?

Foderjäst är ännu bättre och förmodligen billigare också i längden. Själv har jag gett foderjäst under vintern/våren som gick både för magarna och som proteinfoder då det innehåller väldigt mycket protein.
 
Sv: Fil till häst?

hejj.. hört att fil ska vá bra mot magsår, o de har väl nästan alla hästar.. det där med jäst har jag provat.. men jag vet inte hur ofta jag vågar ge henne det.. o max tre dagar i rad fick jag ge henne ett halvt paket.. det hjälpte, men sen hörde jag hur mycket protein det var i det så det slutade jag med.. eller jag började väl aldrig riktigt.. hmm.. äh.. nu vart de bara surr..
 
Sv: Fil till häst?

Jag har hört att vitlöken är boven på de hästar man har upptäckt magsår på. Kan det stämma? :confused: Vad tror ni?
 
Sv: Fil till häst?

josse_horses16 skrev:
hejj.. hört att fil ska vá bra mot magsår, o de har väl nästan alla hästar..

Hallå där!
Var har du fått det ifrån?
Jag har hållit på med hästar i ca 35 år och ALDRIG träffat en häst med magsår.

Jag har hört talas om några som haft det men då har det varit frågan om tävlingshästar som fått extremt mycket kraftfoder.

Får din häst verkligen tillräckligt med grovfoder???
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
883
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 685
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 344
Foder & Strö Hej alla kloka! Finns gammalt hö på skullen (vi flyttade hit i maj, vet ej hur gammalt) Det luktar ingenting. Är något dammigt. Funderar...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 513
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lösa benbitar
  • Dressyrsnack 17
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp