Gammalt hö- våga ge eller inte?

Det jag har lärt mig om botulism är att det uppstår i en syrefattigt miljö, alltså inte i jorddamm som flyger runt. Det finns risker tex runt matplatsen om hästarna trampar ner mycket foderspill i leran. När det senare bli vår och man kanske drar ner på maten och hästarna börjar leta mat och krafsar upp och äter av spillet som legat nertryckt i leran = syrefattigt miljö i några månader. Då finns det risk att det utvecklats botulism och hästen blir sjuk.
Det är där de växer, ja. Men de överlever som sporer även i syrerik miljö och är oerhört svåra att ta död på.

Det finns givetvis fler anledningar till att inte ge jordigt grovfoder, som sandkolik eller andra bakterier som potentiellt kan störa hästens tarmflora.

Är nog inte för att föl ligger mer ner utan är mer troligt att föl är känsligare precis som människobarn där det inte rekommenderas att ge honung till barn under ett år och även så kan små barn få botulism av bakterierna som flyger runt vid tillexempel grävatbetsplatser.

Unga individer är känsligare helt enkelt oavsett art.
Exakt vad som är hönan och ägget är nog svårt att veta exakt. De både utsätts i högre grad för bakterien och är känsligare, något som jag tyckte var så självklart att jag inte hade en tanke på att nämna det ens.
 
Det är där de växer, ja. Men de överlever som sporer även i syrerik miljö och är oerhört svåra att ta död på.

Det finns givetvis fler anledningar till att inte ge jordigt grovfoder, som sandkolik eller andra bakterier som potentiellt kan störa hästens tarmflora.


Exakt vad som är hönan och ägget är nog svårt att veta exakt. De både utsätts i högre grad för bakterien och är känsligare, något som jag tyckte var så självklart att jag inte hade en tanke på att nämna det ens.
Det är inte så att du blandar ihop mjältbrand och botulism nu?
 
Det är där de växer, ja. Men de överlever som sporer även i syrerik miljö och är oerhört svåra att ta död på.
Nej man tar inte död på den men den utvecklar ju bara botulin i syrefri miljö när vatten finns närvarande.
Om botulin utvecklas i lagrat hö pga jordinblandning så lär mängden mögel i fodret vara mycket hög pga det höga vatteninnehållet.
 
Nej man tar inte död på den men den utvecklar ju bara botulin i syrefri miljö när vatten finns närvarande.
Om botulin utvecklas i lagrat hö pga jordinblandning så lär mängden mögel i fodret vara mycket hög pga det höga vatteninnehållet.
Absolut, men man har sett fall där bakterien börjar fortplanta sig i mag/tarmkanalen. Exakt hur vet man inte, om jag förstått saken rätt, och igen, absolut vanligast på föl.

Missförstå mig rätt. Jag säger aldrig att botulism är vanligt. Jag har aldrig och kommer aldrig att påstå det.

Men får hästen väl sjukdomen och inte får behandling fort så är dödligheten 90% för häst. Vid Svenska djursjukhus överlevde 12% av hästarna som behandlades (stod inte hur pass fort de fick behandling där).
Detta ihop med kolikrisken som hö med jord ger gör att åtminstone jag ser hö med jord i som inte är tjänligt som hästmat. Och det står samma sak på SVA:s sida.

Sen kan givetvis olyckor hända, att marken var lite högre på någon punkt så att 1-2 balar fick jord i sig, och då kastar man just de balarna. Givetvis behöver man inte kasta hela partiet för det.
 
Att ha hö med "jord i sig" eller jorddamm, tycker jag är stor skillnad.
Kanske? I länken står det "Synliga tecken på inblandning av jord...". Och då är frågan vad de menar med det. Jorddamm som man ser är fortfarande jord som är synlig i min värld. Du är givetvis fri att ha din egen tolkning.
 
Kanske? I länken står det "Synliga tecken på inblandning av jord...". Och då är frågan vad de menar med det. Jorddamm som man ser är fortfarande jord som är synlig i min värld. Du är givetvis fri att ha din egen tolkning.

Ja, det är klart jag har men jag tänker att i en diskussion kan man ju diskutera för att kanske komma närmare varandra i en tolkning. Men, är man helt fast i vad man tänker så är man ju.

För mig är "synlig inblandning av jord" det man ser med ögat när man inte rör vid sakerna.
 
Ja, det är klart jag har men jag tänker att i en diskussion kan man ju diskutera för att kanske komma närmare varandra i en tolkning. Men, är man helt fast i vad man tänker så är man ju.

För mig är "synlig inblandning av jord" det man ser med ögat när man inte rör vid sakerna.
Okej. Då har vi olika definition.

Svårt sånthär, hur bra syn ska man ha? En annan aspekt liksom. Vad menar de egentligen? Det är ju helt omöjligt att veta utan att maila och fråga.
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 565
Senast: Karamello30
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 271
Foder & Strö Hej! Tog hem nytt hö igår, fick göra det akut då nästan allt i min sista hösilage bal var dåligt, alla andra har varit superfina men den...
Svar
3
· Visningar
1 196
Senast: Horse1738
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp