Figaro R, Bocelli eller Nobel?

Maja_Kandi

Trådstartare
Jag är hopplöst förälskad i dem alla tre, och det är för tillfället de tre som står högst på rankinglistan inför nästa åra betäckning!

I år har stoet föl vid sidan e. Cortus, men iom att hon är dressyrstammad så vill jag ha en dressyrhingst nästa år! Hon är en trakehner från Danmark, Antares - Ostwind, och har bland annat Ibikus längre bak i stammen. Ibikus hittar man i bland annat Hohenstein. Stoet i fråga har mest gått hoppning, men passar betydligt bättre in på dressyrbanan och har riktigt bra skritt och trav, men skulle behöva förbättra galoppen. (Skulle jag sätta siffror på hennes gång skulle hon få 9-8-4). Hon har en helbror som går msv dressyr med vinster och placeringar i Danmark.

Jag har bara hört positivt om alla de här killarna, men vad tycker ni som verkligen har sett skillnaden? Kanske ni har ett annat inte alltför ekonomikrisat förslag att komma med?

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Figaro R, Bocelli eller Nobel?

Jag skulle nog inte satsa på Nobel som dressyrhingst om jag var ute efter en ren dressyravkomma. Han är ju mest hoppstammad själv vad jag förstått. Har en avkomma efter honom själv och hon känns inte 'dressyr' riktigt utan mer sporthäst/hopphäst typen.

Och jag skulle hellre använda Nobel än de andra två.
Jag skulle faktiskt leta upp ngn annan dressyrhingst (personligen har jag aldrig gillat Bocelli och Figaro R) om jag ville ha rent dressyrblod - tex Hampton, Damsey eller Fidertanz.

Haha ja, där ser man, lite olika åsikter som med allt annat.. ;) Tack Cirkus för dina förslag! Jag ska kolla upp dem direkt!

Det är väl det att om man har en häst som visaat talang för det den egentligen inte är avlad för, så skulle jag iaf försöka betäcka med en hingst som inte visat total otalang för den biten (sen vet jag inte om B och F's usla hoppsiffror från bruks är helt rättvisande, det kan ju bero på bristande träning också).

En härlig sak med ditt sto är att blodet är ovanligt i Sverige - så i princip kan du välja och vraka vad som helst !!!

Ja precis! Det är faktiskt riktigt skönt! :D Behöver inte bekymra mig om stammen förutom när det gäller de få trakehnerhingstar som finns. Även om jag hemskt gärna skulle betäcka med exempelvis Silvermoon så är det på tok för dyrt med någon importhingst, därför föll tyvärr dina förslag bort, även om hingstarna utan tvekan är superfina!

Men en annan jag tänkt på är Belamour på Flyinge. Han är ju hur läcker som helst! Tyvärr lite liten, min tjej är bara 161 också, det ska då alltid vara nånting! :crazy:

Ja, Belamour är jättefin ! Och så liten är han väl inte ? 167 cm. Samma som Figaro R och Bocelli.

Jag skulle ju titta på Herzensdieb han är ju också trakehner, han har dessutom ett mycket fint och starkt möderne att luta sig mot.
Han gjorde själv ett mycket bra bruksprov och är faktiskt inte okristligt dyr, har god fertilitet mitt sto tog sig på ett skick både förra året och i år när hon åter är dräktig med honom. Fölet är mycket trevlig både extriört och i sitt temprament.

Ahha nej men då har jag läst fel! Jag läste att han bara var 162, ojdå.. :angel: Ja men då var det ju en annan sak! Då blev plötsligt han också en stark kandidat! :D

Herzensdieb har jag nästan inte tordats kolla på, men det var ett jättebra tips! Ska genast kolla upp honom, har du kanske nån bild på föet? Vore hemskt kul att se! Kandi (mitt sto) tog sig också på allra första skicket med Cortus, härligt när man slipper åka så många gånger! ;)

Nobel:love: Han har gått/går bra både i hoppning och dressyr!!
Vi har valt honom till ett av våra ston, han är väldigt trevlig i temperamentet!!

Belamour gillar jag. Tycker dessutom att han var finare live än på bild.
Bocelli har jag alltid gillat, och jag har ett Figaro R föl hemma. Hon kan verkligen galoppera. Henne har jag avlat för dressyr, men som hon hoppar rundor i hagen så vete 17, Kanske hon blir hopphäst:idea:
Däremot måste jag hålla med om hoppoängen, Har ditt sto visat talang för hoppning så skulle jag nog välja en hingst med bra hoppbetyg också.

Och vill du dessutom få upp storleken så är ju Briar det första jag tännker på.
Där finns ju även hans son Biggles.

Och en annan med bra på både hopp och gång är ju Lambourghini.

Jag skulle gärna vilja sätta in en bild men mitt problem är att jag inte äger någon digitalkamera men jag jobbar på att få någon lycklig ägare till en sådan att ställa upp som fotograf eller kanske till och med låna ut sin kamera. Jag måste faktiskt säga att jag har hört väldigt många som använt Figaro R som är väldigt nöjda med sina avkommor.

*KL*
jag lägger som vanligt min röst på Bocelli! Andra hand Figaro o Nobel hade jag nog inte tittat på alls..

Tack för alla svar! :bow: Intressant att alla tycker så himla olika.. ;)

Grejen är den att mitt sto inte har nån direkt talang för hoppning, hon har bara ett gott självförtroende och hinderglädje som har hjälpt henne runt banor upp till 120 med tidigare ryttare (och hjälpt mig komma över min hinderrädsla). Hon kan hoppa betydligt högre än så, men jag skulle med ett milt uttryck beskriva hennes teknik som usel.. :angel: Hon kan hoppa riktigt bra ibland, men man måste verkligen väcka henne om hon ska vika in benen och hoppa med ryggen. Annars skuttar hon mest med hängande ben och slapp rygg.. :grin:
Däremot har hon stor talang för dressyr och är väldigt lätt att både samla och länga, och jag har alldeles nyligen lyckats luska fram att hon har en helbror som tävlar svår dressyr i Danmark! Dessutom har jag fått bekräftat att det verkligen är en renodlad dressyrstam så det vore ju synd och skam att inte fortsätta på den.. :p

Lämnar Briar stort alltså? Har ingen riktig koll på honom på den biten. Men ingen kan ju säga att varken han eller Biggles är direkt ful. :angel: Enda haken där är väl att Tullstorp har lite knepig betalning tycker jag.. Som sagt, alltid är det något! :D

Jag skulle bli väldigt tacksam för bilder på föl efter alla dessa hingstar som ni föreslagit! Dvs; Figaro, Bocelli, Nobel, Herzensdieb, Briar och Biggles.

Mitt Nobelföl:

Jobelle f. 9/6 e. Nobel u. Jolie ue. Bayron - Herkules

22075891.jpg

21787650.jpg

winalot080619.jpg

Winalot Pooh e. Nobel -Trombon

nebraksasida080705.jpg
page8_1.jpg

Nebraska Pooh (2 år och som föl) e. Nobel- Acapulco Gold (helbror med Nairobi)

fotorobbanweb.jpg

Nairobi Pooh (53 poäng på fölchampionat) e. Nobel-Acapulco Gold

Wilma4.cn.jpg

Wilma Pooh e. Nobel -Trombon(48 poäng på fölmönstring)

nirvanasida070503.jpg

Nirvana Pooh e. Nobel - Electro

whisky060810.jpg

Whisky Pooh e. Nobel - Trombon

Stoet i fråga har mest gått hoppning, men passar betydligt bättre in på dressyrbanan och har riktigt bra skritt och trav, men skulle behöva förbättra galoppen.
Jag har ett sto som också passar in på denna beskrivningen och fick tipset (ioch för sig partiskt från flyinge) att betäcka med Sandakan eftersom han tydligen skall förbättre galoppen på avkommorna! Men samtidigt tycker jag lite att man samtidigt skall gå på magkänslan! Om det inte känns rätt varför skulle man då bli nöjd med fölet? Vilken av de hingstana får du bäst magkännsla av? (klantigt uttryckt men vet inte riktigt hur jag skall uttrycka mig!)

Stoet i fråga har mest gått hoppning, men passar betydligt bättre in på dressyrbanan och har riktigt bra skritt och trav, men skulle behöva förbättra galoppen.

Jag har ett sto som också passar in på denna beskrivningen och fick tipset (ioch för sig partiskt från flyinge) att betäcka med Sandakan eftersom han tydligen skall förbättre galoppen på avkommorna! Men samtidigt tycker jag lite att man samtidigt skall gå på magkänslan! Om det inte känns rätt varför skulle man då bli nöjd med fölet? Vilken av de hingstana får du bäst magkännsla av? (klantigt uttryckt men vet inte riktigt hur jag skall uttrycka mig!)

Den sista fölisen där är ju helt underbar....!
Skulle gärna vilja lägga ut lite bilder med men har aldrig gjort det, har ett gäng på dvd, kan jag lägga ut direkt därifrån tro?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka