Fielmann åter i Sverige

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Clintan
  • Startdatum Startdatum
C

Clintan

Kopierat från Ridsport
Återställd Fielmann åter till Sverige

Hingsten Fielmann 1116 skadade sig allvarligt i början av förra årets avelssäsong och kunde inte längre verka i avel. Nu är han helt återställd och återvänder därför till Sverige inför årets avelssäsong.

Fielmann e Florestan-Lauries Crusador xx godkändes vid bruksprovet 2006 som prestationshingst men hann endast få två ston dräktiga innan säsongen fick ett abrupt slut. Hingsten skickades till Tyskland för behandling och har nu blivit helt återställd. Stall Waldhof har därför beslutat att ta tillbaka Fielmann och låta honom fortsätta verka i svensk avel.

Har för mig att det var någon/några här på Buke som var intresserade av att betäcka med honom ifjol, men att det inte blev av då han skadade sig och flyttade till Tyskland, men nu är han alltså åter.

Sv: Fielmann åter i Sverige

Jag hade tänkt betäcka mitt Mastersto med honom, men det blev Bocelli för hennes del i stället. Men då kanske man skulle satsa på honom i år igen då, för jag hade tänkt betäcka henne i år igen.

Läste på svenska halvblodshingstar.se att han var högt bedömd utomlands och fått fina föl där. Men tittar man på de svenska bruksprovet verkar han ju inte ha varit en klart lysande stjärna. Är det någon som vet hur det kan vara så pass stor skillnad? Var han inte i form den dagen, eller bedömmer Sverige hingstarna annorlunda mot andra avelsförbund?
Mest nyfiken.
Ulrika

Läste på svenska halvblodshingstar.se att han var högt bedömd utomlands och fått fina föl där. Men tittar man på de svenska bruksprovet verkar han ju inte ha varit en klart lysande stjärna. Är det någon som vet hur det kan vara så pass stor skillnad? Var han inte i form den dagen, eller bedömmer Sverige hingstarna annorlunda mot andra avelsförbund?
Mest nyfiken.
Ulrika

Ringde hingsthållaren och kollade!

Fielmann har tydligen skadat sig tidigare i sitt liv, och åsamkat sig en del hovsprickor fram. Varvid han alltid gått med sulor och ringskor.
På BP var han tvungen att ta av dessa inför vet.besiktningen vilket ledde tid att han var väldigt försiktig. Han får två föl i år, ingen skitstam direkt, ett Sandro Hit-Rohdiamant sto och ett
Donnerhall-Grundstein II sto.
Kan bli spännande att se hur dessa två blir.:banana:

Mvh T

Så bra, då behöver jag inte fundera på det. Tack! Men man kanske ska lägga honom på ett sto med bra hovar.
Lite för att ta stammen, Florestan I (Rhld.) och Lauries Crusador xx har jag ju inte missat, men vem är Leibniz?
Ulrika

Jag betäckte mitt sto med Fielmann förra året. Tyvärr på ett ägg som var en 3:a och sedan blev det inget mer pga skadan. Hon var troligtvis dräktig men resorberade tidigt (tror de på seminstation). Vi fick spruta igång henne sedan och valde då Loredes. Vill verkligen ha Lauries Crusador blodet. Föl väntas månadsskiftet April/Maj.

Nu har jag en annan livssituation så jag har nog inte möjlighet att betäcka mitt sto denna säsong. Om jag kunnat skulle jag troligtvis försökt med Fielmann igen. Nu hoppas jag att jag skall kunna låna ut hennes mage och kanske påverka hingstvalet:angel:

Lite för att ta stammen, Florestan I (Rhld.) och Lauries Crusador xx har jag ju inte missat, men vem är Leibniz?
Ulrika

Leibniz, Hannov. f.1974 mbr e.Lombard-Kurier-Adlerschild xx.
HLP tot 122.01 4/28 Han har inga särskilt bra index.

Ok, tack. Så har jag lärt mig något nytt :) . Finns det något spännande att berätta om Fielmanns möderne?
Ulrika

Liknande trådar

Avel A Avelsvärdebokstav A ges till hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln...
Svar
9
· Visningar
1 927
Senast: Ottilia
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 958
Senast: supercassie
·
Avel "På fredagseftermiddagen fick avelshingsten Fielmann 1116 avlivas efter en olycka hos hingsthållaren. Hingsten gick omkull och fick en...
Svar
5
· Visningar
1 856
Senast: Mitrolle
·
Avel Här inne finns några som vet mycket om tyskarnas avel. Jag har lyckats få tag på årets Cellekatalog och blir förvånad över hur...
2
Svar
36
· Visningar
3 103
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?