Tyska priser betäckning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare elle12
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 3 103
Sv: Tyska priser betäckning

Undersökningskostnader inkl. ultraljud kostar 70 euro per sto och säsong exklusive ev. behandlingar om man använder de centrala stationerna som finns Celles katalog, så i Tyskland verkar det inte vara lika dyrt som i Danmark.

Det varierar nog väldigt mycket mellan olika veterinärer precis som andra veterinärkostnader. Förra året betalade jag t ex 500:- + moms för undersökning inkl. 2 ul, då tog sig stoet i första brunsten, året innan betalade jag 1875 :- + moms för undersökning inkl. 1 ul då stoet tog sig i andra brunsten.

Jag har tidigare (i Sverige alltså) använt mig av två olika stuteriveterinärer, men på deras egen praktik, och UL har då kostat omkring 350 SEK per häst, alltså ca 700 för två, jämfört med 2000 för rektalundersökning i Danmark.

Bemärk att jag i DK fick ca 30% rabatt på sto "nummer 2", så det är ännu dyrare per häst om man enbart har en häst.
Hutlöst tycker jag!

Låter ju vettigt att det inte är lika farligt dyrt i Tyskland - troligtvis hade jag nog fått dessa undersökningar lite billigare om jag använt stationen för seminering (genom någon typ av paket nämnts), men de 700 SEK som jag skulle gett i Sverige var ju också utan att använda samma station för seminering, så den jämförelsen håller i varje fall.

Kom precis på att det faktiskt är i princip lika dyrt för hund här i DK, så kanske bara generellt dyrt med veterinär... :crazy:

Jag har tidigare (i Sverige alltså) använt mig av två olika stuteriveterinärer, men på deras egen praktik, och UL har då kostat omkring 350 SEK per häst, alltså ca 700 för två, jämfört med 2000 för rektalundersökning i Danmark.

Bemärk att jag i DK fick ca 30% rabatt på sto "nummer 2", så det är ännu dyrare per häst om man enbart har en häst.
Hutlöst tycker jag!

Låter ju vettigt att det inte är lika farligt dyrt i Tyskland - troligtvis hade jag nog fått dessa undersökningar lite billigare om jag använt stationen för seminering (genom någon typ av paket nämnts), men de 700 SEK som jag skulle gett i Sverige var ju också utan att använda samma station för seminering, så den jämförelsen håller i varje fall.

Kom precis på att det faktiskt är i princip lika dyrt för hund här i DK, så kanske bara generellt dyrt med veterinär... :crazy:

Kan du kolla vad deras nygodkända hingtar kostar ?

Helen

Jag missade förra årets segerhingst i total + hoppning, Wilton e. Now or Never M-Aristo. Eftersom han är holländare från början står hans födelseår först i livsnumret, jag kollade bara de sista siffrorna innan där tyskarnas födelseår står. Hur som helst så kostar han 670 euro HLP 2006: 134,7/1/35, DI 121,4/5 och SI 135,33/1

Dyr är han :D Vi har funderat på att använda honom men enligt vad jag hört är inte seminen "på topp" direkt. Någon annan som vet hur seminen är?
Jag har hört samma sak om honom..Samma sak om Cumano om någon är intresserad...

Helen

Tack för hjälpen!
Det var lite för bra för min plånbok!

Det grundar sig på många saker, som gör att pris skillnaderna är så markanta om man jämför med de svenska.
Jag kan inte alla men några.

¤ För det första är det en så otrolig hård marknad för hingshållarna i Tyskland, den privata sidan kan många gånger vara ännu billigare än Celle. Det är hårt även här hemma, men inte på så långa vägar som där nere.

¤ Avelsföreningarna bygger på en gediget kunnande och med ett utmärkt avelsråd, som de avels intresserade tar del av.
Avelsrådet utgör den länk emellan vad ryttaren vill ha och uppfödaren.

¤ Gräddan av fölen säljs på aktionen, men de "alla" andra ligger på ett pris av 2500 Euro - 4500 euro. Alltså ligger det genomsnittliga priset lägre där än här..........

¤ I detta fall Hannoveranar föreningen, ger också sina uppfödare en möjlighet till ett sto test som innebär att uppfödaren kan lämna sina tre åringar och få dom inridna, löshoppade och exteriört dömda för en överskådlig summa.

¤ Dom gör mer för uppfödaren där nere, och det är synd att så få förstår att vi här hemma behöver ett ärligt avelsråd, i stället för den ankdamm som existerar tyvärr.

Lotta

¤ Avelsföreningarna bygger på en gediget kunnande och med ett utmärkt avelsråd, som de avels intresserade tar del av.
Avelsrådet utgör den länk emellan vad ryttaren vill ha och uppfödaren.

¤ Dom gör mer för uppfödaren där nere, och det är synd att så få förstår att vi här hemma behöver ett ärligt avelsråd, i stället för den ankdamm som existerar tyvärr.

Lotta
[/QUOTE]
Eftersom Du verkar lite införstådd med det tyska systemet så vill jag gärna ställa ett par frågor (jag är fortfarande intresserad av tyska varmblod trots att jag numera föder upp tyska ridponnyer).

Är det inte så att export av goda tyska hästar liksom tyska ridponnyer har en världsomspännande försäljningsmarknad, tyska hästar o ridponnyer säljs ju världen över för dyra pengar.

Stöds den tyska hästnäringen av regeringen liksom jordbruket i övrigt. Jag har för mig att exempelvis irländska fullblodsuppfödningen har jordbruksstöd (men det kan ju vara fel).

Hästnäringen växer ju nu o fler o fler då förutom våra bönder (som kanske så småningom kommer att förstå att hästarna måste äta, bo någonstans o kommer att hålla markerna öppna - nu när korna blir färre o färre, f n tror jag det finns flera hästar i Skåne än kor) o våra jordbruksansvariga kanske inte har insett vilken marknad som finns rakt framför näsan på dem, ridskolor, uppfödare o ridhus växer upp som svampar ur jorden - och svenska uppfödare ÄR INTE SÅ DÅLIGA. God draghjälp internationellt borde vi ha fått av Briar och ett antal hopphästar. Svensk ridponnyavel ligger väl lite i lä men där borde ju kunna förkovra sig med lite kunskap.

Danskarna har snuvat oss vid näsan, med mindre antal folk och hästar - har de en mycket större export av goda hästar (och grisar) än vad Sverige har.

Jag håller med Dig om att ett kompetent avelsråd i de olika disciplinerna vore guld värt - men kanske finns inte kompetensen? eller så vill folk inte ta det till sig - de vill hellre pröva sina egna teorier.

Bara positivt att föda upp hästar i Tyskland alltså ur uppfödarens synvinkel när det gäller priser runt betäckningen. Jag vet inte vad "medelfölen" går för i Sverige, men jag tror faktiskt inte det är så stor skillnad motför i Tyskland. Nu ser man ett flertal föl ute för runt 25-30000:- då uppfödaren antagligen behöver platsen/pengar/har inte råd att behålla sin unghäst, för i höstas var priserna generellt högre när man tittade på fölannonserna tycker jag, nu är ju dessa föl 1 år och kanske då svårare att sälja?

Man får väl bara hoppas att Sverige börjar ta efter de bra delarna från Tyskland så gott de kan.

Liknande trådar

Avel Dressyr stammade 2 B. v. Belissimo M – Rubin-Royal- Feiner Stern gekört/licensed -Prämienhengst 6 Df. v. Burlington – Pik L – Grande...
Svar
3
· Visningar
1 891
Senast: KickiH
·
C
Avel Kära vänner och bekanta, obekanta och hästkollegor. Startade en diskussion inne på forumet för Irish cob, som är den ras vi föder upp... 2
Svar
30
· Visningar
3 187
Senast: Caspadia
·
C
Avel Elitauktionen för fölungar och avelsston i Verden har ägt rum nu. Jag roade mig med att sortera ut alla fölungar som såldes för minst...
Svar
8
· Visningar
1 778
Senast: Gullegryn
·
S
Avel Skulle vilja få till en diskussion om hur ni andra hobbyavlare tänker, dvs ni som har runt 1-4 ston (det får man väl ändå kalla...
Svar
19
· Visningar
1 916
Senast: sydney
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka