Fick svar från avelsrådgivningen....

Girasol

Trådstartare
Mailade Flyinges avelsrådgivning om att jag ville ha tips ang. två av mina ston.. Håller ni med?

Sto nr.1 är stor ca.175 cm e. Calido I -Calando I - Landmeister -Fasolt. Bl. a mamma till Can Man som gick bruksprovet i år....
Hon är snäll , rids i uppförsbacke och är rädd om sina ben, något av utomhusbanehäst då hon behöver svängrum , storgalopperad.

Sto nr.2 är 162 cm e. Landprinz I -Algarve** -Wedekind -Nepal.
Bra tryck i hoppningen, men upplevs ha lite korta ben och något lågställd. Söker en hingst med trevlig skalle, mer ben -något som förädlar.

Till första stoet föreslogs, Jaguar Mail samt Roven**
Till andra stoet föreslogs: Cathageno samt Callahan VDL

Nå, låt höra, vad tycker ni???

Gira :banana:

Sv: Fick svar från avelsrådgivningen....

Blir lite förvånad att de inte anser Jaguar Mail som en förädlare (alltså som hingsttips på sto nr 2). Det hade jag hoppats. Har ju själv ett något lågställt lite grövre sto som jag har funderat på att betäcka med JM eller Alligatorn. Måste nog maila dem själv och fråga vad de anser om dessa två till henne.

Callahan tyckte jag om typen på när jag såg honom på bruks (såg ut att kunna vara en förädlare) och han hoppade och galopperade även bra, men tråkigt med så dåliga poäng på trav och skritt.

Får man vara nyfiken och fråga vem du pratade med?

Cathageno skulle jag inte lägga på sto nr 2 (som du beskrev henne), hellre Callahan även om jag är lite tveksam till hans dåliga gång (eftersom man inte sett vad han nedärver)

Sto nr 1 kan du nog lägga det mesta på, hellre JM än Roven, men egentligen vill jag inte spekulera efs jag har för liten (ingen) erfarenhet av dem.

Vad tycker du själv?

*svarar er båda Stommen & Borsalino*

Till sto nr. 2 ansågs Cathageno förädla.

Jo JM funderade jag på till sto nr 1 nu när jag blev varse om att tänkt hingst ej tas in till Sverige i år.... Och jag jitter inte dona runt med licenser och annat för då kanske bara ett sto. (hingst: Concept). Dock kan man ju räkna med en stoor avkomma ;)

Till sto nr 2 vet jag inte. Har kollat in båda förslagen och kan säga att -nu må jag låta besserwisser och det är absolut inte meningen - ingen av de hingstarna faller mig i smaken till nämnda sto. Cathageno kan jag inte se för mig hur han skulle förädla henne, han är ju grov som en kanondragarhäst som maken nyss uttryckte det :D -Kolla lederna.... så maken förundrat, Knäna... :rofl:
Annars är det ju inga fel på honom!

Callahan har jätteintressant stam men jisses, han är ganska ugglig (OBS har bara sett honom på den bild Flyinge visar på hingstpresentationen) och jag vill gärna ha en hingst med bättre på gångarterna även om det är en hoppindivid vi siktar på. Fast han ser ju ut att ha lååånga ben :D

Nä svårt det här. Sto nr. 1 är dräktig med Irco Mena medan sto nr 2 är dräktig med Hip Hop ( blev ett hastigt val och ville ha en med goda simmare. Ångrar inte alls valet men hade gärna velat fått fundera lite till, :angel: fast så är det då man skaffar märrar i juli....)

Ska jag nu flina lite så tyckte maken att äsch betäck med Tinkas Boy, den har vi ju sett hoppa..... Ja jisses

Mailade Flyinges avelsrådgivning om att jag ville ha tips ang. två av mina ston.. Håller ni med?

Sto nr.1 är stor ca.175 cm e. Calido I -Calando I - Landmeister -Fasolt. Bl. a mamma till Can Man som gick bruksprovet i år....
Hon är snäll , rids i uppförsbacke och är rädd om sina ben, något av utomhusbanehäst då hon behöver svängrum , storgalopperad.

Bra tryck i hoppningen, men upplevs ha lite korta ben och något lågställd. Söker en hingst med trevlig skalle, mer ben -något som förädlar.

Till första stoet föreslogs, Jaguar Mail samt Roven**
Till andra stoet föreslogs: Cathageno samt Callahan VDL

Nå, låt höra, vad tycker ni???

Lustigt att man har så olika tankar, jag kommer aldrig att få jobba på Flyinges avelsrådgivning. Ska vi se hur jag hade tänkt.. Jag är ju inte expert, men det är kul att fundera

Här hade jag velat ha en ganska snärtig och kvick hingst som inte var mycket större än 165 cm. Hur grov var det nui hon var, vill minnas att jag sett henne, men det var i behov av förädlare där? Jag tänker mig en som QE i tekniken, fast inte så burkig.. Finns det förslag på sådan ;).. Kanske Ludwigs Champion (har inte studerat stammarna så jag vet inte om det blir linjeavel)

Här skulle jag kunna tänka mig en som ligger en bit över 165 som liksom henne själv har bra tryck i hoppningen. Vilka högställda hopphingstar har vi egentligen med bra tryck? Jag kan hålla med om att Callahan fixar de 2 kraven, men han rörde sig riktigt tråkigt i skritt och trav. har det värde så är det kanske fel hingst. Irco Mena borde väl kunna klara kraven(om du inte är rädd för en ev. liten avkomma)

Det finns ju ganska många hingstar om man börjar kolla efter, men eftersom vi satsar på toppen (gissar jag) så sorteras en del bort. PÅ "Hoppavel" så har det gjorts en lista med de hingstar som än så länge har producerat riktigt framgångsrika avkommor. Kanske det kan finnas något spännande där som du har missat?

Jag längtar efter hingstkatalogen, tror först jag kommer att få en tydlig blick över vilka hingstar som finns då..

Det är tydligt, vi behöver fler ädla hopphingstar!
U

Jag har ingen åsikt om hingstförslagen, blev bara lite glad när jag insåg att jag träffat sto 2:s mamma;)

joho visst har du sett märren, fixade du inte till en bild på henne? Hon finns med i tråden om bruksprovet, men fråga mig inte vilken sida. Det enda jag kan nämna om hennes höjd är att avkommorna verkar lägga sig strax under 170 cm och vad jag har fått reda på i stammen så är ee+eee 174 höga liksom mormor. resten är 170 minus...
QE vill jag inte lägga på henne då hon har en unge där. han hoppar bra men har ärvt sin fars bollteknik. Studs,studs,studs ;)

Ja jag har säkert missat någon hingst. Huvudet snurrar och man går dessutom och hoppar jämfota i väntan på katalogen.

Irco Mena har vi funderat på till nr2 men är precis som du säger lite rädd för att få en pygmé ;) . Ja stannar den på ponnymått då är det ju annat hehe.

Fast -vår Robin Z märr är inte högre hon och där väntas en Irco Mena... Men det kändes som en ganska god kombination ...

Själv anser jag det vara svårare med hingstval till nr 2 då jag dels vet mindre om märren samt att hon enkom haft två avkommer där den ena inte gått att spåra och den andra bara slog dank hos uppfödaren pga rådande familjesituation. Så jag har lite Ågren på valet.

Ska man vara kaxig så kunde man säkert lagt på en riktig värstinghingst inom dressyr på sto nr 1. Fast jag vet inte...

Har du??? Berätta!! Vill höra allt. Vi vet ju som sagt nada om denna dam som hade ett tråkigt rykte med sig som svår. Vilket hon var i två veckor sen har vi inte sett röken av detta.

Det finns ju ganska många hingstar om man börjar kolla efter, men eftersom vi satsar på toppen (gissar jag) så sorteras en del bort.
U

Japp, det kostar lika mycket om inte mer, att satsa och bara nöja sig med hälften. Svenssonhästar blir det iallafall var det någon som sa.

Nu har du fått pm:)

kan berätta här att hennes mormor är resultat av den allra första spermaimporten till Sverige. Ingvar Fredricson och några entusiaster i Mälardalens Varmblodsklubb importerade sperma från några hingstar, Wedekind, Dirk och en till vill jag minnas. Mormor heter Pandora för att hon kom i en låda;)

Hej,

Jag hade satt Empire på 1an. Kvick o på minner lite om canman. Ok gång o hoppar bra!!! Tror mkt på honom. Hur hög är hon nu igen?

2an hade jag valt Acacio eller Camaro M. Förädlare . iallafall Acacio väl?

Hinner ej fördjupa mig just nu men det är ju intressanta ston du har. vad har 2an lämnat förut och vad har 1an lämnat nu igen förutom CanMan? Han är ju så fin!!:love:

Oj, va konstigt att Flyinge rek just dessa o att de råkar stå på just...Flyinge:D ....men det är klart att de rekommenderar sig själva DET får man ju förlåta dem för men om dessa de valde mellan var de enda du hade att välja mellan så hade jag ju helrre satt Callahan på 1an o förädlare (JM) på 2an. Hm....är ju inte så insatt iofs i aveln ännu;)

Camilla

Jag tycker att det här bara visar hur extremt bra det vore med en oberoende avelsrådgivning. Någon/några som är väl insatta med både vår avelsplan och med hingstarna tillgängliga.
Jag tror/hoppas inte du skulle få samma svar.

Personligen kan jag bara reflektera över att lägga 175 JM på en Calido märr av samma storlek. Calido som ju ger storlek, även i andra led.... vad månde bliva av avkomman. Ingen "inomhushäst" direkt om jag får gissa. Om man inte VET att JM ger mindre avkommor, så kan vara fallet. Jag känner ej till hingstens avkommestatistik.

Jag skulle hellre sätta något i Stakkato klassen på henne. Mindre studsboll stil. Kanske Saint Amour om man gillar honom (jag är inte medlem i fancluben). Vet inte vad de har på Flyinge som är åt det hållet.

Ja, håller med föregående talare om studsboll gummibollstil. Är inte Empire väldigt smidig?;)

Ja, slår ännu ett slag för honom!!! Alt en contender eller Contendroson eller varför ej Contendro själv?:D men det är ju lite bökigt att få in honom verkar det som.

Oh, önskar att jag vore oridsugen så jag kunde betäcka så jag själv satt här o bestämde mig för nån. Då ligger Contendro bra till o Empire, speciellt till ett större sto som jag ju oxå har (trots Urbino som UE). Tycker de båda är urläckra o båda verkar ha gett riktigt bra avkommor. Contendros avkommor går ju ej av för hackor, de har han ju bevisat. hans avkommor verkar ju "gå om" Stakkatoavkommorna tom.

Ett roligt problem du har!! Ja får man ej tag i Hingstkatalogen förrens den 23?? Jag som skall flyga till Italien då. Får stanna till en Ridsportaffär på vägen t Arlanda :D .

...Jag har en 2 åring e: Cathageno i mitt stall och det är den enda jag sett efter denna hingst & vet inte alls hur han egentligen förärver sig...men måste säja att det är en riktig snygging! Lång och välansatt hals, långbent och mkt modern i sin typ. skit trevlig att hantera.
Tyvärr vet jag inte hur mamman till honom ser ut !

//Tina

Pandora stod på Flyinge när jag gick där. Hon var en häst av "undan eller kull" modellen...

"Modell ångvält" skulle jag gissa?

Haha :rofl: ja här har det mer varit, "Om jag är odräglig så kanske du blir rädd? -Nähä blev du "arg"? -Oj bäst jag skärper mig"

Men visst jag har det i åtanke...

För övrigt, försöker svara så många som möjligt samtidigt...

Can Mans mamma är mätt till 174 på premieringen i somras. (Ljuger om jag säger att jag gråter över den mätningen då det nog är underkant av hennes mått.) Men hon verkar inte lämna riktigt så stort då Can Man är 169. Treåringen mättes till 167 har jag för mig och fick 9-8 el. var det 8-9 på hoppningen? Öhh nu står det still. Han är e. Quite Easy. Vi har en tvååring, stor gumma (cirkus 163 )med ett totalt underbart psyke. Blir nog iallafall runt 170+. pappan är Casa Grande. Denna gumma är totalt orädd för i princip allt. ;) Det huvudet på en fälttävlanshäst....
Fjolårets fölunge är e. Lancier . Även hon stor, trevlig men lite tuffare individ än tvååringen.
Nu väntar vi en unge till 14 maj med Irco mena.

Vad gäller Can Man så finner man Contender i tredje led på faderns sida. Detta kombinerat med ganska mycket fullblod på mödernet gav så hingsten Concept som ju är pappa till Can Man.

Stakkato har jag oxå spånat på, men även kikar lite neråt sydligare och kanske någon tar in nåt intressant.

Att lägga JM för storlekens skull är jag faktiskt inte jätterädd för, huruvida han förärver stl vet jag inte, men att Calido har stort bakom sig stämmer.(Cantus 174 cm, Caletto I 174 cm, Coriander 170 cm) :angel: Friskt vågat hälften vunnet...

Empire har jag inte kikat så mycket på -måste göra det.

Märr nr 2. har inte lämnat nåt att skryta med. Har 2 avkommer där jag ej fått fatt i den första då den inte går under det namn jag fått ej heller under det namn asvh har skakat fram kan jag finna något.
Sedan har hon en avkomma till som är e. Platini och den går bara hemma hos ägaren och gör mest ingenting bl.a. pga familjesituationen.
Så egentligen känns denna märren som helt novis för oss i avelssammanhang. -Vilket hon ju är. Hastigt och lustigt tog hon sitt pick och pack och anlände till oss i juli månad i somras...
Camaro M ligger bra till, kan det bero på pappan? Acacio såg jag visad i fjol och blev faktiskt imponerad. Tycker hingsten borde få visa sig lite mer. För han fick väl inte så många ston i fjol? eller minns jag galet? Vad har avkommor visat?

Jo , tycker också att rådgivningen blev liiite snäv. En oberoende enhet vore inte fel. Däri borde inga hingsthållare få ingå. Fast opartisk kan den nog aldrig bli då varje hästintresserad har sina favoriter.
Själv kan jag erkänna att jag inte är jättehemma i avelsboxen vad det gäller hbl öhh varmblodsaveln.. Har ju mitt förflutna inom travet och tycker livet som uppfödare var enklare då man ville ha fram fakta om hingstar. Så jag tycker dessa diskussioner är intressanta då man alltid snappar upp ett och annat och börjar grunna. Emellanåt så går det ju upp ett ljus även för denna kärring..;)

Gira som snart är gråhårig. hahaha :banana:

"Undan eller kull" brukar vi jämföra med: Nu springer jag över dig om du inte flyttar på dig -och valet är ditt!

Hej!
Jag skulle nog vara lite rädd för att lägga JM på ett stort sto, nu vet jag inte hur stort JM lämnar, men stoet verkar lämna lite av den större modellen iaf. Roven däremot är nog värt att titta lite närmare på. Det är ju alltid intressant med mera fullblod på de tyska stona. Sitter själv med en tyska och om Roven hade funnits på TAI hade valet varit lätt i år.

Sto nr 2, vet jag inte vad jag ska säga... Inget fan av Catageno och skulle definitivt inte se honom som en förädlare. Callahan VDL kan jag varken säga bu eller bä om, så där finns det nog andra som vet mer.

"Friskt vågat hälften vunnet", varför inte göra som maken vill och ta Tinkas Boy;) :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka